Plast färgades röd i diskmaskinen!?
Jag vet inte hur det har gått till, men min sons hakklap och ett vitt durkslag i plast färgades orangea i diskmaskinen. Är det nån som förstår varför? Jag har aldrig varit med om liknande förut!
Jag vet inte hur det har gått till, men min sons hakklap och ett vitt durkslag i plast färgades orangea i diskmaskinen. Är det nån som förstår varför? Jag har aldrig varit med om liknande förut!
åkte det med något med tomat/ketchup i typ tomatsoppa, stekpannan med köttfärssås eller ngt? Om du visste hur mycket orangea platsgrejer vi har
Läste någonstans att det kan är som Riley skriver samt att det är antingen väldigt mycket disk i maskinen så diskmedlet inte räcker till. När jag har ketchup saker nu brukar jag försöka att inte ha i så mycket disk, så har det inte blivit orangea saker.
Ja det var förvisso skålar som hade haft pasta med tomatsås i dismaskinen, men jag har aldrig haft problemet förut . Hade vi alltså för mycket disk i maskinen? Eller är medlet för dåligt? Jag har nytt bytt till ett eko-märke så det kanske inte fungerar lika bra.
Går det bort om man kör en gång till eller är de förstörda nu?
Vi har fått missfärgade saker med två olika sorters diskmedel (eller är det tre), men visst skulle det kunna vara diskmedlet. Vad har du använt innan, som var så bra? Och det har hänt trots att diskmaskinen inte har varit full.
Och nej, det går inte bort.
Om det går bort beror lite på vad för slags plast det är. Om den är ganska hård så försvinner det efter några fler omgångar i maskinen. Om plasten sen är ganska mjuk så sitter det rätt bra tyvärr. Tycker att typ tomatpure och krossade tomater i kombination med matfett (köttfärssås, chilli osv) är värre än ketchup när det gäller att missfärga...
FAEN, tur att det bara var rätt gamla grejer som blev missfärgade då och inte mina fina plastlådor som är nyinköpta. Jag brukade använda Finish diskmaskinmedel och hade då aldrig detta problem! Men jag tänkte vara lite snällare mot miljön. Kanske helt enkelt det räcker att bara alltid förskölja allt som har haft tomatsås i sig?
vi försköljer alltid allt om vi haft tomatpure/chilli el ketchup för att undvika missfärgning!...
Samma händer dessutom om du värmer ngt med tomat i en plastburk i mikron - som sagt har väldigt mycket orange plast hemma
Det som händer med lite mjukare plast när du har nåt med tomatrester i maskinen är att plastens porer öppnar sig när plasten blir varm och den röda färgen liksom sugs in i plasten. Sedan, när grejerna svalnar, så sitter färgen liksom inuti plasten och går inte att få bort. Det är därför du alltid ska skölja bort t.ex. ketchup med kallt vatten.
Jag värmer aldrig plast i micron, så jag visste inte detta!
Tack nu ska jag komma ihåg att alltid skölja av tomat innan jag diskar i maskinen!