• Äldre 27 Apr 07:11
    1164 visningar
    1 svar
    1
    1164

    tandborstningen har blivit mardröm!

    Hej!
    jag har en tjej på 15 månader som alltid älskat att borsta tänderna. Hon älskar fortfarande tandborsten, men bara om hon får pilla med den själv. Tar jag eller pappa den och försöker borsta är det en brottningsmatch med tårar och skrik och bråk. Det är hemskt!
    Förstår ju att hon bara vill visa att hon "kan själv" men det kan hon ju inte. Har försökt allt jag kan komma på, men inget funkar. Hatar verkligen att det ska behöva bli så mycket bråk. Trodde att det skulle gå över också, men hon blir bara mer och mer arg...

  • Svar på tråden tandborstningen har blivit mardröm!
  • Barnta­ndläka­ren
    Äldre 28 Apr 10:19
    #1
    Hej!
    Bra att ni fått som rutin att er lilla tjej tycker om att ha tandborsten i munnen.

    Det viktigaste när barnet är så litet är att tandborsten blir en del av den dagliga rutinen och att det är du som bestämmer men gör det inte till en för stor strid så här i början. Försök att ta några tag med tandborsten medan barnet också håller i den. Det är bättre att borsta lite än inget alls.
    Börja alltid att borsta vid tandköttskanten på yttersidan av alla tänder, därefter tuggytan och insidan om det går. Lycka till!
Svar på tråden tandborstningen har blivit mardröm!