• Blevmamma060708

Undrar hur går en synundersökning till hos Ortopisten, min dotter ska dit på Torsdag.

Hej, min dotter klarade inte syntestet hos BVC vid 4 års kontrollen, hon klarade inte första gången så hon fick komma tillbaka och göra om det men klarade inte det då heller.
    Hon ser med båda ögonen bra, men när hon ska se med ett öga så ser hon inte när bokstäverna blir små.
    Så BVC skickade remiss till ögonläkaren och dit ska vi gå på Torsdag.
    Det jag vill veta är hur går undersökningen till?
    Tycker barnen det är otäckt?
    Har något av era barn haft samma problem som min dotter,problem med att inte se bokstäverna när dom blir små och då med ett öga och om vad var det för synfel då.

Ingen i min släkt har glasögon, i och försej har min mamma det men dom fick hon när hon blev äldre, min man har perfekt syn, men hanns mamma och syster har glasögon kan barn få synfel utan att föräldrarna har det, men farmor och moster har det?

• Svar på tråden Undrar hur går en synundersökning till hos Ortopisten, min dotter ska dit på Torsdag.
  • Stårschan

Du menar alltså att hon ska till en optiker? Om man ser dåligt på långt håll så är man närsynt, vilket är ett väldigt vanligt synfel.

Det som händer är att man får sitta på en stol, och så placerar optikern en grej framför ansiktet, där de kan skruva fram glas med olika brytning som barnet får titta igenom för att se på en tavla på väggen. Så fråga optikern "Om du tittar på bilden, syns det bättre nu (och så flippar han om glasen) eller nu?" eller "Tycker du att det ser tydligare ut på den röda sidan eller den gröna sidan?". Inget farligt alls. 

Jag blev själv ivägsläpad till optiker när jag var åtta år, och blev jättearg på min mamma som hade lurat dit mig. Hon hade inte berättat vart vi skulle. Jag tyckte att det var jättehemskt att få glasögon, för jag var ganska nöjd med mitt utseende innan, och så fanns det bara EN kille i området som hade glasögon, och han var en elak, tjock skitunge. Till och med jag som var så snäll, hade vrålat "Glasögonorm!" åt honom en gång när han retades som värst. Och så skulle jag helt plötsligt få glasögon själv... Men det gick jättebra. Det enda som hände var att kompisarna var nyfikna och frågade om de fick prova glasögonen. Och det var underbart att kunna se ordentligt!

Ingen av mina föräldrar hade några problem med synen, förresten.

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Blevmamma060708

Tack så mycket för din inforamtion.
    Hon ska till St görans ögonsjukhus i Huddinge sjukhus, stog på kallelsen att det är till en ortopist hon ska till men det kanske är detsamma som en optiker.

• parvati

Ortopist är en assistent till en ögonläkare, ortopister har en egen utbildning. Letade på nätet där står även hur ortopisten undersöker ögonen.

• GulTussilago

Vet inte hur de gör när de är 4 år, men min lillknatt som snart fyller 2 började skela för ett par månader sedan.

Vi var också på ögonmottagningen på vårt sjukhus. Är barnen under 8 (?) ska alltid ögonläkare/ortopist kolla synen på dem! (är man äldre går man till optikern)

Sonen fick droppar i ögonen (de verkade svida litegranna) och sen fick vi vänta i 45 minuter för att de skulle verka.
    Dropparna gör att ögat slappnar av (pupillen blir stor) och förmågan att ackomodera försvinner tillfälligt (ackomodera är när linsen drar ihop sig för att bilden ska bli skarp)
    Ögonläkaren höll en lins framför ögat och lyste med en lampa. Då ser de vart ljuset bryts. De provar olika linser tills de hittar en som gör att ljuset bryts på rätt ställe (på näthinnan)
    Om man är 4 år kanske man får kolla på en tavla istället, jag vet inte

Min son visade sig vara översynt (+3,75) så han fick glasögon. Det har gått jättebra! Nu efter två månader vägrar han att ta av dem när han ska sova
    Vi ska tillbaka på kontroll vilken dag som helst

ps. Beroende på vart man bor får man landstingsbidrag till glasen. Vi köpte glasögon på Synsam, där fick man 700kr rabatt på bågen, så sonens glasögon gick på 280kr vilket är ganska överkomligt.
    Tyvärr gäller l-bidraget bara till 8 år. Synsams är upp till 14 år tror jag.

• lurksmulan

Vår son klarade inte heller 4-års kontrollen gällande synen.
    Vi fick först komma till en ögonläkare, han fick droppar i ögonen och sen fick han titta på bokstäver, de lös honom i ögonen och han fick titta på olika små "spadar" med bilder.
    Nästa besök var hos ortoptisten, där går han var tredje månad. Han kollar sonens skelning och om han gör framsteg med synen. Han får titta på en tavla med bilder och säga vad det är för bild, precis som på bvc.

Vi bor i Stockholm och har ingen rabatt på glas eller bågar. Sonens skelning beror på att han ser dåligt bara på ena ögat (+6,0) och därför överkompenserar det andra ögat och orsakar skelning.

Foot: A special device for finding furniture in the dark.
Svar på tråden Undrar hur går en synundersökning till hos Ortopisten, min dotter ska dit på Torsdag.