• Vitsippa75

    Gravid och överstimulerad

    Vi har äntligen plussat och vi tror knappt att det är sant. Mannen har t om sparat på gravtestet som jag hade slängt.

    Nu är jag dock överstimulerad. Magen är så uppsvälld så att det ser ut som att jag är höggravid. Ju mer jag rör på mig desto värre blir det. Jag är sjukskriven en vecka för att ta det väldigt lugnt. Eftersom jag är gravid går gulkroppshormonet igång samtidigt som äggstockarna är känliga och fyller vatten i blåsorna om de utsätts för rörelse. De tog ut 13 ägg så det blir 13 äggblåsor som fylls...Det är väldigt jobbigt och ibland känns det som att magen ska sprängas. Det är bara en liten procent som blir drabbade och jag är en av dem. Någon mer som ör överstimulerad?

  • Svar på tråden Gravid och överstimulerad
  • Ewing

    Hej.

    Jag har gjort några IVF:er och blivit överstimulerad, det är så obehagligt. Sista vi gjorde nu i december resulterade i ett efterlängtat plus men jag blev överstimulerad även då. Det gick så långt att ambulans fick hämta mig hemma, jag låg i kramper och kunde inte räta ut mig. Fick smärtstillande och vilade ett tag, var jättesvullen säkert en månad efter den händelsen. Men, bebben valde att stanna så idag är jag i vecka 23! All lycka till dig! {#lang_emotions_smile}

  • mammaNena

    jag var oxå överstimulerad. hoppades faktiskt i 3 dagar på att jag bara skulle få dö så jag slapp smärtan. kröp fram och tillbaka till toan, annars försökte jag bara sova i sängen. Som tur va så vände det efter några dagar och efter ca 1 vecka så mådde jag mycket bättre!

  • DjurgårdsRutan

    Hej.
    Jag blev ochså ÖS denna gång. Såg ut som om jag var gravid i 9-de månaden. Kunde knappt andas, röra på mig, svårt att äta och dricka. Var sjukskriven i 2 veckor, och blev tappad på vätska från buken 3 ggr på totalt 9 liter. Men jag är så glad över att få det efterlängtade plusset, så jag glömde bort det jobbiga fort, och nu har det lagt sig. Är i v 10.
    Lycka till.
    Kram

  • sandragren

    hej! är i samma sits som dig. Har precis fått mitt efterlängtade plus men blev också överstimulerad på kuppen! ser ut som jag är höggravid, och är nu sjukskriven hela maj, legat på sjukhus i över en vecka. blev utskriven igår. De skulle tömma på vätska men de gick inte för livmoderstappen var för långt ner att de skulle vara riskabelt för den lilla om sitter där. så får dras med den här kaggen :) läkaren sa att de kunde ta flera veckor innan den går ner så de e bara å vila. har de tömt dig eller ska dom göra det? Lycka till!

  • Vitsippa75
    DjurgårdsRutan skrev 2010-04-27 21:51:51 följande:
    Hej. Jag blev ochså ÖS denna gång. Såg ut som om jag var gravid i 9-de månaden. Kunde knappt andas, röra på mig, svårt att äta och dricka. Var sjukskriven i 2 veckor, och blev tappad på vätska från buken 3 ggr på totalt 9 liter. Men jag är så glad över att få det efterlängtade plusset, så jag glömde bort det jobbiga fort, och nu har det lagt sig. Är i v 10. Lycka till. Kram
    9 Liter!! Det var inte lite det! Jag har inte haft svårt att äta och dricka men förfärliga konsekvenser när jag har ätit. Magen sväller bara ännu mer upp och det kändes nästan som att den skulle sprängas. Jag är sjukskriven en vecka men frågan är om det räcker. Hur stor var in runt midjan? Som mest har jag varit 94 cm och jag är ganska smal om magen i vanliga fall. 
  • Vitsippa75
    sandragren skrev 2010-04-28 08:59:11 följande:
    hej! är i samma sits som dig. Har precis fått mitt efterlängtade plus men blev också överstimulerad på kuppen! ser ut som jag är höggravid, och är nu sjukskriven hela maj, legat på sjukhus i över en vecka. blev utskriven igår. De skulle tömma på vätska men de gick inte för livmoderstappen var för långt ner att de skulle vara riskabelt för den lilla om sitter där. så får dras med den här kaggen :) läkaren sa att de kunde ta flera veckor innan den går ner så de e bara å vila. har de tömt dig eller ska dom göra det? Lycka till!
    Hej!

    När fick du ditt plus? Vet du vilken vecka du är i? Jag förstår inte hur de räknar. Vi hade insättning den 9 april. Enlligt min ivfsköterska skulle jag gå in i vecka 5 på fredag, men jag och sambon vill ha det till vecka 3 på fredag.

    Gjorde de något på dig när du låg på sjukhuset? De tömde alltså aldrig dig på vätska?
    Jag har också vätska i buken men inom rimliga mändgder. Jag antar att det bara är att rida ut stormen. Pust!
  • Vitsippa75

    Har ni berättat för er omgiving om er situation? Man vill ju helst vara längre kommen innan man berättar att man är gravid, så tycker vi i allafall.

  • Älskade mirakel

    Jag är också överstimulerad, men bara lätt.
    Vid vår förra, och första ivf, låg jag hemma och vilade och drack massor i 3 veckor, då fick jag också antibiotika som skulle ta ner ÖS.
    Denna gång har jag hittills varit sjukskriven 3 veckor, har en vecka sjukskrivning till, så totalt en månad kommer jag att vara hemma och vila! Hoppas få börja jobba sen igen!

    Min mage är fortfarande svullen, allra värst på kvällarna, men annars gör det mest ont!

    Var senast i måndags på kontroll till sjukhuset och till min glädje hade jag ingen vätska alls i magen, bara svullna äggledare!
    Är också gravid, ÄP var 9.4 så imorgon går jag alltså in i v.6!

  • Älskade mirakel
    Vitsippa75 skrev 2010-04-28 11:30:07 följande:
    Vet du vilken vecka du är i? Jag förstår inte hur de räknar. Vi hade insättning den 9 april. Enlligt min ivfsköterska skulle jag gå in i vecka 5 på fredag, men jag och sambon vill ha det till vecka 3 på fredag.
    Äggplockningsdagen räknas som 2+0, alltså att du är gravid i vecka 2 redan vid äggplock. Normalt räknas ju en graviditet från senaste mensens första dag, men vid ivf kan det ju gå många veckor mellan mens och "ägglossning", alltså ÄP, så därför räknar man att ÄP är 2+0.

    Det är alltså 3 veckor sedan ni fick den lill* tillbaka, men din graviditet har varat i totalt 5 veckor, räknat från äggplockningsdag, inte insättning.
Svar på tråden Gravid och överstimulerad