• Cecese

Vi har misslyckats och det har spårat ur... (städning)

Dottern 11 år är totalt omöjlig vad det gäller städning och jag & mannen orkar inte längre. Egentligen har det spårat ur för ett bra tag sen men hur vi än försöker blir det inte bättre. Vi har hjälp henne, hotat, mutat m.m. men inget hjälper. När hon städar så manglar hon in allt på första bästa toma ställe så ibland kan det se städat ut om man tittar in snabbt men går man in i rummet och tittar i lådor/skåp/hyllor så svämmar det över och ingen ordning alls.

Hon har fått mat och dryckesförbud i rummet pga att hon misskött det och det har legat där och möglat typ. Ändå så lyssnar hon inte och smyger in med saker som för ligga där och mögla. Jag har hittat mandarinskal i lådan för trosor t.ex.... och även bestick där.

Hon har namn på lådor så var sak ska ha sin plats men ändå lyckas hon inte få ordning utan allt blandas. Smutstvätten kan hamna i en låda med tidningar t.ex eller där det ska vara pennor. Småsyskonens saker hamnar i alla hennes lådor när hon städar.

Vi har hjälpt henne så många gånger och då kunnat hålla på kanske 5-6 timmar med hennes rum och sen tar det inte ens 24 timmar så är det kaos igen. Varje gång vi hjälper henne att städa tar vi bort minst 1 sopsäck med sopor, saker m.m. men ändå tar det inte ens ett dygn innan det är kaos.

Hon är inte ett dugg rädd om sakerna heller. Dvd-skivor, dataspel ligger utan fodral. Hon fick vår digitalkamera när vi köpte ny och det funkade ett tag men nu är den spårlöst försvunnen och ligger antagligen ute nånstans. Det trots att jag sa åt henne flera gånger att sätta den i skåpet där den skulle vara...

Hon får hjälp att plocka in den rena tvätten i skåpen och ändå är det kaos och saker ligger på fel hylla. Tröjor hamnar med byxor, byxor med t-shirts osv.

Vad ska vi göra? Något måste hända innan jag gör något tokigt. Jag klarar inte ens av att gå in i hennes rum längre utan att bryta ihop.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Svar på tråden Vi har misslyckats och det har spårat ur... (städning)
  • Ylwis

har hon måndspeng? i sånna fall skulle jag ovkortt plock bort den tills hon sköter sig, efter ett tag om ni står på er så borde hon koppla ihop det att sköter jag mig och städar,lägger tvätten i tvättkorgen, fikar i köket eller plockar undn efter mig när jag fikt i rummet så får jag tillbaka pengen som kan vara rolig att ha för att köpa godis,tidning etc.

Mamma till Alvyn 051015
  • esther

Här undrar jag om det skulle kunna handla om att hon faktiskt inte "kan". Det låter nämligen lite extremt det du beskriver. Har ihon andra problem med att hålla ordning på saker? Jag menar att det är skillnad på att inte bry sig och vara nonchalant eller att faktiskt inte riktigt få ihop det och faktiskt ha riktigt svårt med att hålla ordning.

• Cecese

Nej hon får inte månadspeng eller veckopeng. Hon får pengar när hon gör något extra som att klippa gräset, hjälpa till med veden, är barnvakt. Men jag tror ändå inte det skulle funka för vi har testat med utegångsförbud eller dataförbud tills hon fått det städat men det hjälper inte. Visst hon får det ju städat "ytligt" och tycker hon är duktig men det är ju sen när man tittar noggrannare som det är kaos ändå fast hon städat. Även när man säger åt henne att hon ska göra vissa saker och tydlig säger vad hon ska göra som att sätta tvätten i tvättstugan så hamnar den ändå överallt...

• Cecese
    esther skrev 2010-04-27 11:44:06 följande:
    Här undrar jag om det skulle kunna handla om att hon faktiskt inte "kan". Det låter nämligen lite extremt det du beskriver. Har ihon andra problem med att hålla ordning på saker? Jag menar att det är skillnad på att inte bry sig och vara nonchalant eller att faktiskt inte riktigt få ihop det och faktiskt ha riktigt svårt med att hålla ordning.
    Ja det är extremt och vi vet inte vad vi ska göra längre. Med fyra barn i huset (hon är äldst) kan vi liksom inte lägga 5-6 timmar på städning i hennes rum varje vecka. Och även om vi gör det så tar det ju som sagt max 24 timmar innan det är kaos igen så det känns hopplöst. Vi måste ju även hjälpa mindre syskonen att städa. I skolan har hon inte några problem med ordning och inte heller vad det gäller läxor.
  • esther
    Cecese skrev 2010-04-27 11:47:09 följande:
    Ja det är extremt och vi vet inte vad vi ska göra längre. Med fyra barn i huset (hon är äldst) kan vi liksom inte lägga 5-6 timmar på städning i hennes rum varje vecka. Och även om vi gör det så tar det ju som sagt max 24 timmar innan det är kaos igen så det känns hopplöst. Vi måste ju även hjälpa mindre syskonen att städa. I skolan har hon inte några problem med ordning och inte heller vad det gäller läxor.
    okej, har hon inte problem i skolan med ordning så är det nog inte som jag tänkte att det kanske var så att hon inte "kunde". Har hon för mycket saker så att det är svårt att hålla ordning?

Jag tror jag skulle göra så här: Hon kan ha det hur störkigt hon vill i skåp och lådor förutsatt att hon själv hittar sina leksaker osv, det spelar inte mig någon roll. Matrester och gamla använda kläder är äckligt, de måste hamna i papperskorg och tvättkorg (en av varje på rummet?) Småsyskonens saker får inte heller gömmas undan (korg på rummet med saker som egentligen är syskonens?) Sköter hon sakerna: smutstvätt i tvättkorg, inga matrester, syskonens saker och rent på golvet så det går att dammsuga så skulle jag lova att inte tjata om något mer vad det gäller städning. ag skulle också till en bröjan hjälpa henne att organisera det här, och tillsammans med henne scanna av rummet före läggdags varje kväll för at se om något behövde göras. Sen skulle jag svära på att aldrig tjata, hota, muta eller straffa henne vad det gäller rummet utan bara förklara att jag förväntar mig att hon sköter det här på sama sätt som hon sköter det i skolan.
  • canmamma

För mig låter det som hon inte klarar av ansvaret att ta hand om städningen själv. Antingen kan ni avsätta tio minuter varje dag att städa MED henne (som man gör med mindre barn) eller så kan ni förenkla städningen för henne genom att ta bort antalet prylar på hennes rum tills det är ett mer hanterbart antal för henne (har man bara en leksak så blir det inte så stökigt, tar inte så lång tid att städa och gör matrester och kläder lättare att hitta) och sedan öka på allteftersom hon visar att hon hanterar det.

• Blipp

Oj. Skulle bli galen. Här hemma är det lite åt andra hållet. Min dotter har städat sitt rum varje kväll innan hon går och lägger sig sedan hon var 3 år. Annars kommer en sopsäck fram och allt som ligger framme slängs. Tycker att om man inte respekterar och är rädd om sina saker och inte kan hålla reda på dem så förtjänar man inga heller. I början stod jag där och pekade var allt skulle vara och såg till att hon satte var sak på rätt plats. Hade hon slarvat och satt fel sak på fel ställe fick hon göra om det. Hon fick inte gå och lägga sig förrän det var rent. Nu fixar hon det själv utan att klaga fast hon bara är 4 år. Och har dessutom lärt sig att inte plocka fram så mycket, för då vet hon hur jobbigt det blir att städa.
    Jag tror, som någon skrev, att ni måste ta bort en massa grejer tillfälligt, så att det blir lättare att städa. Och så måste ni nog vara med och övervaka tills att rutinen sitter. Sedan får hon tillbaka sina saker allt eftersom hon visar att hon fixar att städa och hålla ordning på dem. Det där med att matrester och smutsiga kläder hamnar i lådorna är ju riktigt äckligt faktiskt. Var stenhård med det och curla inte. Det är ju en fråga om hygien, och sådant kan man inte tumma på.

• EnAnka

Det kanske vore något att införa månadspeng i alla fall. Det som fungerade mycket bra på mig när jag var yngre (var kanske något år äldre när vi började men inte mycket i så fall) var att jag fick min månadspeng när jag städat rummet, fast uppdelat på två gånger. Alltså fick jag städa varannan vecka och fick då halva min månadspeng. Det var alltså som ett krav på motprestation i stället för att jag bara fick. Känns dock fel att lägga in det i ert nuvarande system som något hon ska få belöning för eftersom det då kanske inte ses som något man självklart gör, vilket det borde göra när det handlar om att städa sitt eget rum.

För min del fungerade i alla fall det systemet väldigt bra. Någon av mina föräldrar fick "godkänna" städningen och sedan fick jag min månadspeng. Så hade vi i princip tills jag flyttade hemifrån och jag städade alltid, om än motvilligt:)

• Egomamma

Har bara läst TS.
    Jag hade tagit en rensning med henne och under tiden hade jag konstaterat att allting som ligger på fel plats, oavsett vad det är, kastas hädanefter. Även om det är en kamera eller dator eller liknande. Tjejen har tappat respekt för sakers värde och behöver inse att allt inte bara kommer nytt så fort det gamla försvunnit.

Jag hade också infört kompisförbud tills dess att hon lärt sig några vanor, nämligen att alltid bära iväg tvätt varje kväll innan sängdags, att alltid kolla efter och ta ut disk innan sängdags, och att bädda sängen varje morgon. Tre enkla saker som en elvaåring ska klara galant. Vill hon inte så fine, men då går vi en runda varje kväll med sopsäck och kastar allt som inte ligger där det ska. OCH inga kompisar får kontaktas. Inte via dator, inte via telefon och inte via besök. BARA i skolan.

Här gäller det att sätta hårt mot hårt tror jag, för många gånger handlar det om en maktdemonstration, och då är det nog viktigt att man inte släpper på sina regler, för då vet de att det slutar som de vill i alla fall. Och så vill man inte ha det.. då fortsätter de ju bara med andra saker i samma stil.
    DU/NI som föräldrar ska respekteras, likväl som ni ska respektera dottern. Men eftersom ni är de som är vuxna så har ni bestämmanderätt och kan avgöra saker till skillnad från henne. Hon verkar ha tappat all respekt. Jobba på det är mitt tips.
    Inte lätt, men SÅ värt det.

Svar på tråden Vi har misslyckats och det har spårat ur... (städning)