• Momalicious

Huskur för nackspärr?

När jag vaknade i morse var jag helt okej, men ju längre tiden går desto mer ont får jag och nu kan jag inte göra nåt utan att skrika av smärta. Nån som har nåt smart tips för smärtlindring? Funkar det att ta panodil eller nåt, har det någon slags muskelavslappnande/smärtlindrande effekt? Har aldrig direkt använt panodil/alvedon innan utan föredrar Ipren men är gravid i vecka 5 och då är ju dom preparaten stukna från listan.

Snälla hjälp mig, håller på att dö här!
  • Svar på tråden Huskur för nackspärr?
  • JellyBean

Ursch, vet hur ont och jobbigt det är.
    Mitt bästa tips är att du tar en värmekudde och ligger runt nacken, sen virar du in allt i en handuk så värmen verkligen "hålls på pats".
    Sen faktiskt gå och lägg dig med det i minst 15 minuter, gärna upp mot en halvtimme. Sen när du är genomvarm skall du strecha ut nackmusklerna väldigt försiktigt. Gör ett antal upprepningar och håll ett tag.

Kan garantera att det lättar direkt!

Du vet hur man strechar nacken va?

Kram =)

• Momalicious

Tack! Nja, antar att man sträcker den lite åt sidan eller nåt? Har faktiskt inte koll på det riktigt haha. 

Kram
  • Tecken

Jag har nackspärr lite då och då. Det som funkar bäst på mig, är värme lokalt. Jag tar på mig en tjock halsduk, helt enkelt.

Om du verkligen håller på att dö - vilket det kan känns som att man gör då man/jag har riktigt överjävlig nackspärr - kontakta en sjukgymnast. De kan inte bara hjälpa dig med problemet som det är idag, utan även arbeta förebyggande (t ex ge dig några övningar du kan göra hemma).

• Momalicious
    Tecken skrev 2010-04-27 12:11:39 följande:
    Jag har nackspärr lite då och då. Det som funkar bäst på mig, är värme lokalt. Jag tar på mig en tjock halsduk, helt enkelt. Om du verkligen håller på att dö - vilket det kan känns som att man gör då man/jag har riktigt överjävlig nackspärr - kontakta en sjukgymnast. De kan inte bara hjälpa dig med problemet som det är idag, utan även arbeta förebyggande (t ex ge dig några övningar du kan göra hemma).
    Idag är det faktiskt värre :( det är andra gången i mitt liv jag har nackspärr, senast var när jag gick på förskolan typ Men idag ska jag testa tigerbalsam och se om det hjälper. Annars får det väl bli sjukgymnast. Dock är det rätt svårt att få tid hos någon här i kommunen, dom är alldeles för få!
Svar på tråden Huskur för nackspärr?