• Joddan

Pott-träna 14-månaders kille?

Någon som har börjat att pott-träna en 14- månaders?

Är det möjligt?
    Vi har köpt en toalettsits till honom och har satt honom där några gånger men vet inte riktigt hur vi ska gå vidare med detta. 
    Tips?
    Någon i samma sits som vill följas åt?
    Silas 2009-03-03
  • Svar på tråden Pott-träna 14-månaders kille?
  • Frontline

Känns som att det är lite väl tidigt tycker jag...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • mammamoo

vi började ungefär vid 15 månader med våran dotter.. eller potträning kanske det inte var. men vi köpte en potta å ställde in på toa... hon tyckte det var jättekul å sitta där när vi var på toa.. å sen börjad ehon gå dit själv å sätta sej när det behövdes.. eller för att läsa en bok :)

vi slutade med blöjan sen när hon var två och det gick jättebra.

har ni som mål att han ska bli torr snart? eller bara smygbörja lite?

• Aquavit

Vår kille är också 14 månader, och vi har börjat sätta honom på pottan. Han bajsar ofta regelbundet efter varje måltid, dvs frukost, lunch, fika, middag, så det är skönt att slippa bajsblöjorna. Vi har bara gjort så än så länge att vi sätter honom på pottan efter varje måltid och sitter med honom där tills det kommer bajs eller vi ger upp. Eller om han är ledsen, det ska inte vara något som förknippas med tråkigt än så länge.

Och om det kommer bajs så visar vi honom i pottan och berömmer

Det är lite kul, vi trodde knappast han skulle vilja sitta still på pottan, det gjorde han inte när vi provade först med kläderna på, men utan kläder verkar han förstå att han ska sitta kvar

Men ofta går det bra, ibland hinner vi inte dit och bland kommer det inget. Det är som det är just nu

• vittra

Tidigt?? Det är ju en alldeles utmärkt ålder för att börja vänja av med blöjan!
    Enklast är ju att låta barnen gå utan så mycket som det bara är möjligt hemma, räkna med en massa tvätt men då lär dom sig också rätt omgående att kontrollera sina funktioner. Min uppfattning är att det faktiskt brukar fungera bäst. Ha en potta väldigt nära hela tiden där barnet leker eller är, så hinner man ofta pricka så att det mesta ändå kommer i pottan. På det viset är det enklare med potta än att börja med toaletten direkt. De kan ju inte hålla sig så mycket i början.

Sen kan man aktivt sätta på rutin tex efter måltider och efter sömn för att se om det kommer något. Sedan brukar utvecklingen följa automatiskt

Lycka till!

• Krulltott83

Vi har också börjat fundera på att pott-träna vår 14½ månaders pojke men vet inte heller hur vi ska gå till väga...

• Joddan

Alltså målet är inte att ha honom helt torr redan nu, men visst vore det skönt att slippa bajsblöjor och helst kiss också när vi är hemma.

Han kommer få vara hemma med mig och hans pappa åtminstonde tills han är 2,5 så det är hemma han ska tränas liksom.
    Intressant läsning Akvavit, så det kan gå alltså!
    Vi har haft honom blöjlös några timmar ibland och han kan kissa när han ligger på bordet och leker som när han står och leker i leksakslådan.
    Men ska verkligen börja med att sätta honom på pottan/sitsen när han vaknar och fått välling efter lunch välling middag och välling. Är kanske en bra början iaf. Man kanske ska börja så och när han börjar fatta ta bort blöjan helt och vara beredd med trasa?
    Silas 2009-03-03
  • Aquavit

Ja, alltså han har ju blöja på i övrigt, vårt mål är ju inte heller just nu att få honom blöjfri utan att introducera pottan och vad den är till för. Och så tror jag (inbillar jag mig) att han kommer förstå mer och själv se det som naturligt att använda den.
    Vi har egentligen ingen direkt plan för det hela, vi bara testar och kör....

En i mitt mammagäng har satt sin dotter på pottan i flera månader, hon bajsar en gång om dagen väldigt regelbundet och det har funkat jättebra. Om det inte var för henne hade vi nog inte kommit på tanken att testa hos oss!

• Joddan

Vad häftigt! Han har varit blöjfri nu sedan han vaknade . Satte honomdär i 5 min kanske, sedan blev det trisst. Han fick lunch o så satte jag ner honom på golvet och då kissade han. Han pillade litebi det o jag sa "har du kissat på golvet gubben, kisssssssssssa ska man göra på pottan". Så satte jag honom en stund till. Så det hänger nog ihop med mat o sömn. Han satt helt still på golvet, kände nog att han skulle kissa därför var han still. När han bajsar sätter han sig oftast ensam i nått hörn tills han är klar :0)

Silas 2009-03-03
  • Joddan

Han kissade i sin potta just precis!!!!! *stolt*

Satte honom där direkt när han ätit och så kissade han, men snoppen var uppe på pottan så det blev lite kissigt runt om! Men så vi tjoade här hemma!
    Maken är dock skeptisk till pot-träning redan nu med argumenten "han är ju så liten och fattar ingenting". 
    ...
    Silas 2009-03-03
  • Aquavit

Kul!! Men han fattar nog mer än man tror. Och min poäng är ju just att han gradvis kommer fatta mer och mer och då sitter han redan på pottan, så förhoppningsvis blir det helt naturligt! Dessutom som sagt, väldigt skönt att slippa bajsblöjorna....

• Joddan
    Aquavit skrev 2010-04-28 08:40:23 följande:
    Kul!! Men han fattar nog mer än man tror. Och min poäng är ju just att han gradvis kommer fatta mer och mer och då sitter han redan på pottan, så förhoppningsvis blir det helt naturligt! Dessutom som sagt, väldigt skönt att slippa bajsblöjorna....
    Ja verkligen, jag hann inte riktigt med i morse med bajsblöjan men det tror jag med. Att så länge man får in vanan så kan han ha blöja som "kalsong" i fall att tills man helt går över till blöjfritt.
    Silas 2009-03-03
Svar på tråden Pott-träna 14-månaders kille?