• Anonym (Ella)

Gravid och så förbannat förstoppad, vad göra?

Är gravd i vecka 20 och är så förstoppad. Mår riktigt dåligt och bara känner mig än mer svullen och uppkörd.

Äter linfrön och fiber regelbundet, går korta promenader och har tyckt att jag skött magen. Ringde min BM som tipsade om något på hälsokosten som kunde sätta lite fart men hon hade totalt glömt bort namnet.

Något som vet vad hon menar? Och andra tips är så fantastskt välkommet!

• Svar på tråden Gravid och så förbannat förstoppad, vad göra?
  • Anonym

microlax från apoteket gjorde susen för mig under graviditeten :)

• Anonym (Ella)

Tack ska kolla upp detta efter jobbet! Som sagt, man testar allt!

• Kakmonster

Ät några kiwi! Ett dygn senare får du bråttom till toan... Det har jag märkt {#lang_emotions_dreamer}.

• Anonym (Ella)
    Kakmonster skrev 2010-04-27 13:45:47 följande:
    Ät några kiwi! Ett dygn senare får du bråttom till toan... Det har jag märkt .
    Hahahah smidigt, det ska jag testa. Pratade just med min mamma som sa torkade aprikoser.
  • Anonym

torkade katrinplommon, tog det ibörjan av min graviditet var jag förstoppad och det hjälpte lite iaf. Toprkade aprikoser har oxå hjälpt, men jag tyckte katrinplommonen var bättre.

Nu är det bättre med magen, men märker att vad jag stoppar i mig spelar roll, mkt grönsaker hjälper, så sallad till lunch och middag är ett måste för mig. Ett annat tips är kokta rödbetor, sätter fart påmin mage iaf, gott i sallad.

• Anonym

Jag hade exakt samma problem som du.
    Jag startade en tråd och fick massor med tips.

En sak som nog inte står är att ha benen högt när man sitter på toa.
    Jag hade en pall som jag satte fötterna på. Knäna under hakan hjälpte mig.

www.familjeliv.se/Forum-4-252/m51721043.html

• Anonym

Jag glömde ju skriva det som faktiskt hjälpte mig när jag testat allt, ALLT.

Turkisk peppar.
    En hel jävla påse.
    Hela käften blev uppfrätt men det hjälpte =)

• Anonym (Ella)
    Anonym skrev 2010-04-27 19:49:14 följande:
    Jag glömde ju skriva det som faktiskt hjälpte mig när jag testat allt, ALLT.Turkisk peppar.En hel jävla påse. Hela käften blev uppfrätt men det hjälpte =)
    hahahahha skitsamma, bara man kan gå på toa Fick rådet att äta lakrits så nu har jag varit och shoppat Kiwi, aprikoser och lakrtis på ICA. Måste ju också testa det där med pallen.

Tack för länken, ska kika.
  • Anonym
    Anonym (Ella) skrev 2010-04-27 20:20:14 följande:
    hahahahha skitsamma, bara man kan gå på toa Fick rådet att äta lakrits så nu har jag varit och shoppat Kiwi, aprikoser och lakrtis på ICA. Måste ju också testa det där med pallen. Tack för länken, ska kika.
    Inget hjälpte för mig, jag var helt desperat. Så jag tog till den turkiska pepparn. Trodde inte att det skulle funka men när man är desperat så är man.

Aprikoser är ett bra knep, katrinplommon också. Fast de hjälpte inte mig. Men det är nog mera skonsamt för munnen =)
  • jennie m

Laxoberal... Finns på apoteket,,vattenlösliga droppar ta mellan 10-15 droppar sen ska du se att du sk*ter i morgon..*L*

• Joci

Jag fick Inolaxol när jag var gravid med dottern. Tror det nu finns receptfritt på apoteket.
    Är som "smågrus" som man blandar med bland annat fil eller youghurt. Funkade bra för mig!

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Anonym (Ella)

Tack, hann inte med Apoteket idag men jag måste upp och botanisea lite där då.

Ja, lär vara mer skonsamt mot munnen, men lakrits är ju fantastiskt gott

• pigglet
    Stoppande
    Morötter (inkl. kokta + puré)
    Majs (inkl. majsgröt)
    Äpple
    Blåbär
    Grön/omogen banan
    Ägg
    Nyponsoppa
    Blåbärssoppa
    Smörgåsrån
    Vitt bröd och pannkaka som innehåller vetemjöl
    Potatis
    Ris
    Pasta
    Stora mängder mjölk och maträtter som innehåller mycket mjölk
    Te
    Söta drycker

Lösande
    Fikon
    Morotsjuice m aprikos
    Färdig aprikospuré
    Plommon
    Katrinplommonjuice (bättre än purén)
    Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft
    Väl mogen banan
    Mango
    Kiwi
    Vindruvor
    Aprikoser
    Russin
    Färska blåbär
    Råa grönsaker
    Broccoli
    Blomkål
    Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag
    Messmör
    Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
    Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
    Fil och yoghurt
  • mama74

Äter du järntabletter? De kan vara stoppande. Tips: Ta Niferex, en mer skonsam järntablett som har ett hölje av laktulos, en sirap som gör att avföringen blir mjukare. Laktulos finns att köpa receptfritt på Apoteket också.

• Anonym

* Torkade katrinplommon, katrinplommonpuré etc
    * Päron
    * Linfrön (obs inte krossade, det är toxiskt för kroppen om man tar för mycket)

På apoteket:
    * Microlax (minilavemang)
    * Lactulos / Duphalac (flytande bulkmedel)
    * Movicol (bulkmedel som rörs ut i vatten, 1-3 ggr/dag)
    * Dulcolax (laxermedel med effekt inom 6-12 timmar, tas som stolpiller alt tabletter)

Lycka till!

Svar på tråden Gravid och så förbannat förstoppad, vad göra?