• Älsko

bröd på havregryn, snabbt svar

läste för länge sen om ett recept här på familjeliv när man gör bröd på havregrynsgröt.. Det var super gott men kommer inte ihåg receptet..

Vet att det var få ingrdienser och det behövdes inte jäsas tror inte ens det var jäst med kommer inte ihåg, kan ni hjälpa mig snabbt tack :)
  • Svar på tråden bröd på havregryn, snabbt svar
  • Amazina

Är det det som kallas grötbullar? Googla och se...

• Älsko
    Amazina skrev 2010-04-27 13:53:44 följande:
    Är det det som kallas grötbullar? Googla och se...
    jag har googlat och hade jag hittat svaret hade jag inte skrivit här.. :) 
  • Amazina

Jaha, med tanke på att man får upp 23 sidor med länkar på recept när man googlar på ordet grötbullar så kanske du kan fortsätta leta tills du får svar här då!

• Älsko
    Amazina skrev 2010-04-27 14:01:24 följande:
    Jaha, med tanke på att man får upp 23 sidor med länkar på recept när man googlar på ordet grötbullar så kanske du kan fortsätta leta tills du får svar här då!
    Alla sidor jag har tittar har inte det receptet.. och har inte tid att gå igenom 23 sidor har ett liv..!  Herregud :P 
  • NorrVimpel

Ingredienser (24 portioner/st.) 1 st portion kall havregrynsgröt 50 gram jäst 3 msk matolja 4 dl vatten, 37° 1 tsk salt 1 dl kesella 14 dl vetemjöl Gör så här

Lägg ett plåtpapper på en plåt. Sätt ugnen på 225˚. Smula jästen i en skål. Häll på 4 dl vatten och rör ut jästen. Tillsätt olja, salt, kesella och gröten. Blanda ner hälften av mjölet och sedan lite i taget tills degen släpper skålen och inte kladdar. Låt degen jäsa i 30 minuter. Tag upp degen på en bänk och knåda den. Dela i 24 delar som formas så dom du vill ha dem. Placera bullarna på plåten. Jäs bullarna i 15 min. Sedan gräddas de mitt i ugnen 10-12 minuter. Ta ut bröden och lägg på ett brödgaller.
  • NorrVimpel

Ingredienser (4 portioner/st.) Gröt 3 dl fiberhavregryn 6 dl vatten 1 tsk salt Deg 4 dl vatten 50 gram smör rumstempererat (eller margarin) eller ½ dl flytande 2 msk brödsirap 1 msk kummin, fänkål eller anis (något stötta) 2 tsk salt 50 gram jäst 19 dl vetemjöl (helst special) Garnering om man vill... 1 st ägg 1 dl havregryn Gör så här

Koka gröten. Vatten, gryn och salt. Blanda kallt vatten, fett, sirap, krydda/or och salt i degbunken. Blanda ner den heta gröten och rör väl. Låt svalna till 37 grader och smula ner jästen. Tillsätt det mesta av mjölet (spara lite till utbaket) och arbeta ordentligt ca 5 min med maskin eller 10 min för hand. Låt jäsa 30 min övertäckt. Knåda lätt och dela i 4 delar. Forma till små limpor. Skåra någon om du vill med kniven men vänd då de/dessa i mjöl så blir det snyggt. Lägg på plåten och låt jäsa 40 min. Pensla med ägg (de som INTE är skårade) när de jäst färdigt och garnera om du vill med havregryn. Grädda på 200 grader i 30-40 min. Låt svalna på galler under duk. Kommentarer till Havregrynslimpor
  • Älsko

tack men det är inte det receptet

• MBert

Detta då? Det finns ju hur många varianter som helst. Det är du själv som bestämmer ingredienserna när du bakar. Rör ihop det DU vill ha i!

50 gram jäst
    50 gram smör
    5 dl vatten
    ½ msk ättika
    2 msk sirap
    2 dl havregrynsgröt
    1 dl vetegroddar
    12-14 dl lantrågmjöl el. rågsikt

GÖR SÅ HÄR:
    Smält smöret & häll på vattnet, ljumma till 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke och lös med degvätskan. Häll sedan på all vätska samt resten av ingredienserna. Spara lite mjöl till utbakning. Arbeta degen för hand eller med degkrokarna ca 5 min. Låt jäsa i bunken övertäckt ca 1 timme. Ta upp på mjölat bakbord och knåda degen smidig. Dela degen i 15 runda, lite avlånga bollar. Lägg på plåt och låt jäsa övertäckt ca 30 min. Pensla med vatten eller uppvispat ägg och strö över havregryn. Grädda ca 15-20 min 200 grader.

• Älsko

HIttade det men tack ändå.. 

Här är det :) 
    Det här behöver du:
    3 dl havregryn
    5 dl vatten
    1 tsk salt
    150 g smör
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    1 dl sirap
    Vetemjöl

Såhär gör du:
    Koka havregryn, vatten och salt till gröt. Tag kastrullen av plattan och rör ner smöret så att det smälter. Tillsätt mjölk och sirap, låt svalna tills fingervarmt. Smula i jästen och blanda väl. Arbeta in mjöl till en lagom, ej för fast, deg. Låt vila i 5-10 minuter. Forma runda bullar (med halv sats fick jag sexton, så drygt trettio borde det bli) och lägg på plåt med bakplåtspapper - jäs till dubbel storlek (30-40 minuter ungefär). Grädda i 225 grader ca 20 minuter..klart :) 
Svar på tråden bröd på havregryn, snabbt svar