bröd på havregryn, snabbt svar
läste för länge sen om ett recept här på familjeliv när man gör bröd på havregrynsgröt.. Det var super gott men kommer inte ihåg receptet..
läste för länge sen om ett recept här på familjeliv när man gör bröd på havregrynsgröt.. Det var super gott men kommer inte ihåg receptet..
Är det det som kallas grötbullar? Googla och se...
Jaha, med tanke på att man får upp 23 sidor med länkar på recept när man googlar på ordet grötbullar så kanske du kan fortsätta leta tills du får svar här då!
Ingredienser (24 portioner/st.) 1 st portion kall havregrynsgröt 50 gram jäst 3 msk matolja 4 dl vatten, 37° 1 tsk salt 1 dl kesella 14 dl vetemjöl Gör så här
Ingredienser (4 portioner/st.) Gröt 3 dl fiberhavregryn 6 dl vatten 1 tsk salt Deg 4 dl vatten 50 gram smör rumstempererat (eller margarin) eller ½ dl flytande 2 msk brödsirap 1 msk kummin, fänkål eller anis (något stötta) 2 tsk salt
50 gram jäst 19 dl vetemjöl (helst special) Garnering om man vill... 1 st ägg 1 dl havregryn Gör så här
tack men det är inte det receptet
Detta då? Det finns ju hur många varianter som helst. Det är du själv som bestämmer ingredienserna när du bakar. Rör ihop det DU vill ha i!
50 gram jäst
50 gram smör
5 dl vatten
½ msk ättika
2 msk sirap
2 dl havregrynsgröt
1 dl vetegroddar
12-14 dl lantrågmjöl el. rågsikt
GÖR SÅ HÄR:
Smält smöret & häll på vattnet, ljumma till 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke och lös med degvätskan. Häll sedan på all vätska samt resten av ingredienserna. Spara lite mjöl till utbakning. Arbeta degen för hand eller med degkrokarna ca 5 min. Låt jäsa i bunken övertäckt ca 1 timme. Ta upp på mjölat bakbord och knåda degen smidig. Dela degen i 15 runda, lite avlånga bollar. Lägg på plåt och låt jäsa övertäckt ca 30 min. Pensla med vatten eller uppvispat ägg och strö över havregryn. Grädda ca 15-20 min 200 grader.
HIttade det men tack ändå..