• anna 1983

2:a gången med akut havandeskapsförgiftning

Hej
    Är gravid med mitt andra barn och igår började jag känna smärta i övre delen av magen och må illa. Då jag fick akut havandeskapsförgiftning i slutet av min förra graviditet så känner jag igen syntomen. Mycket riktigt idag när jag var på MVC så var det äggvita i urinen(2) och jag skickades direkt till sjukhus.

Förra gången blev jag riktigt, riktigt dålig och hade så ont i magen (inte värkar) så att jag trodde bokstavligen att jag skulle avlida. Fick ingen bedövning då mina värden var så dåliga osv. Innan jag blev utskriven från förlossningen hade jag ett samtal med en läkare som kom och förklarade för mig innan han gav mig min journal att om jag hade blivit tvungen att snittas så hade de antagligen inte klarat mig, dock var det aldrig någon fara med sonen.

Idag när jag kommer in till sjukhuset så tar de blodtryck som ser bra ut (vilket det även gjorde hela tiden sist) och läkaren hakar helt upp sig på detta. Jag gör ett nytt urinprov (ca 45 min efter tidigare) som bara visar tendenser på äggvita, vilket som jag förstår det beror på att det bör ha gått minst 4 timmar sedan man senast kissade. Hon skickar helt enkelt hem mig, hon sa att hade jag inte bott i stor Göteborg eller stor Stockholm så hade jag troligen blivit igångsatt men här är vi så vana att se detta så vi agerar annorlunda.

Nu är det ju inte så att jag vill bli igångsatt (eller vet inte) men jag är grymt rädd för att faktiskt bli så dåligt som jag blev sist, då gick det från att ha lite ont som nu tills fruktansvärt akut ont på ca 20 min.

Är det någon mer som varit med om detta?

• Svar på tråden 2:a gången med akut havandeskapsförgiftning
  • systersandra

Jag har själv haft denna sjukdom två gånger och är gravid en tredje gång.har även denna gång haft högt blodtryck samt 1-2 på proteinstickan varje gång( går 2 ggr i veckan till MVC).
    Är nu i v.27.
    Nu vet jag inte vilken vecka du är i men reagerade på att de skulle sätta igång dig om du inte bott i en storstad med ett normalt blodtryck samt spår i urinen,du mår visserligen dåligt,men ändå,du har ingen hf i nuläget. Lät väldigt "lätt".
    Jag kollar själv urinen med stickor själv,på morgonen (när man haft i blåsan mer än 4 tim) så brukade det bara mindre protein än om jag bara gör ett "kastprov" som jag inte haft i blåsan längre.
    Tog de toxprover förresten? Smärta i levertrakten samt illamående är symtom på leverpåverkan.
    Hade du inte högt blodtryck sist du hade hf?

• anna 1983

hej
    jag är i v. 38 + 6 och hade endast spår på andra urinprovet men det som var taget 1 timme innan var +2 (säger man så). Nej jag hade normalt blodtryck under hela förloppet förra gången, satte sig främst på levern där proverna var riktigt dåliga och jag pga av detta fick plasma i flera omgångar.

• lillaemme

tycker oxå de låter som milt ännu..har haft 2 på äggvita som senaste veckorna..går oxå 2 ggr i veckan..trycket ligger ännu hyfsat bra så dom gör inget heller..har tatt toxprover för ngn månad sen som va ok...tog dom inte de på dej?
    blev igångsatt förra gången pga HF..hoppas de inte "bryter" ut denna gången heller..

bara för du hade de förra gången så betyder du inte att de får de denna gången automatiskt.. be om toxprover å sen vila dej mycke..

080928 - kom världens bästa Linus
  • lillaemme

du har inte magkatarr? då kan man oxå ha smärta i magen..

080928 - kom världens bästa Linus
  • systersandra
    anna 1983 skrev 2010-04-27 17:39:47 följande:
    hejjag är i v. 38 + 6 och hade endast spår på andra urinprovet men det som var taget 1 timme innan var +2 (säger man så). Nej jag hade normalt blodtryck under hela förloppet förra gången, satte sig främst på levern där proverna var riktigt dåliga och jag pga av detta fick plasma i flera omgångar.
    Ok du hade en lite ovanligare variant utan blodtryckshöjning.
    Iallafall,har man 2or i protein mer än en gång så ska man definitivt dygnssamla så man vet exakt hur mycket protein man läcker dessutom,tog de inte toxprover på dig?  Med tanke på att du har ont i magen och haft leverpåverkan tidigare.
    Kolla upp detta.
  • fealin

Jag har haft hf 3 gånger en ser ut att klara mig nu med nummer 4....bara lite högt bldtryck. Är snart i v 38 i morgon

Jag håller nog inte med er andra om att det antagligen är en "lätt" hf den här gången. Jag bor i Stockholm och där tar man allvarligt på hf och det är sant att du säkert skulle sättas igång inom kort. Det är ju farligare med leverpåverkan osv än högt blodtryck. 
    Synd att inte alla behandlas lika i vårat land.
    Mitt första barn igångsättning v 36 och vaginal förlossning
    Andra: Akut snitt efter spontan vattenavgång i v 35.
    Tredje: Igångsättning v 38 men slutade med akut snitt.
    Håller tummarna för dig!
  • systersandra
    fealin skrev 2010-04-29 12:32:29 följande:
    Jag har haft hf 3 gånger en ser ut att klara mig nu med nummer 4....bara lite högt bldtryck. Är snart i v 38 i morgon Jag håller nog inte med er andra om att det antagligen är en "lätt" hf den här gången. Jag bor i Stockholm och där tar man allvarligt på hf och det är sant att du säkert skulle sättas igång inom kort. Det är ju farligare med leverpåverkan osv än högt blodtryck.  Synd att inte alla behandlas lika i vårat land. Mitt första barn igångsättning v 36 och vaginal förlossning Andra: Akut snitt efter spontan vattenavgång i v 35. Tredje: Igångsättning v 38 men slutade med akut snitt. Håller tummarna för dig!
    Fast ts har ju ingen konstaterad hf än (vad vi vet).Hon hade en 2a i äggvita vid ett tillfälle,om hon hade påverkade leverprover vet vi inte.
    Hade hon haft påverkade leverprover hade hon säkert blivit inlagd men det blev hon ju inte.
    Endast en enstaka 2a i protein ger ju inte automatiskt diagnosen preeklampsi eller att man sätter igång en förlossning. Man behöver ju lite mer än så.
    Förra gången hade hon proteinuri samt påverkad lever.
    Visst är det allvarligt när levern blir påverkad,i mycket svåra fall kan du få leverkoma och behöver en levertransplantation men högt blodtryck (då snackar vi riktigt höga blodtryck,inga futtiga 160/100 eller något) då kan du få stroke och hjärnödem och det är ju riktigt farligt det också.Visst finns det läkemedel som sänker blodtrycket (så det är ju behandlingsbart).Levern kan du ju inte medicinera frisk.Allt hänger ju på helhetsbilden.
  • Joggi
    systersandra skrev 2010-04-29 16:09:25 följande:
    Fast ts har ju ingen konstaterad hf än (vad vi vet).Hon hade en 2a i äggvita vid ett tillfälle,om hon hade påverkade leverprover vet vi inte.
    Hade hon haft påverkade leverprover hade hon säkert blivit inlagd men det blev hon ju inte.
    Endast en enstaka 2a i protein ger ju inte automatiskt diagnosen preeklampsi eller att man sätter igång en förlossning. Man behöver ju lite mer än så.
    Förra gången hade hon proteinuri samt påverkad lever.
    Visst är det allvarligt när levern blir påverkad,i mycket svåra fall kan du få leverkoma och behöver en levertransplantation men högt blodtryck (då snackar vi riktigt höga blodtryck,inga futtiga 160/100 eller något) då kan du få stroke och hjärnödem och det är ju riktigt farligt det också.Visst finns det läkemedel som sänker blodtrycket (så det är ju behandlingsbart).Levern kan du ju inte medicinera frisk.Allt hänger ju på helhetsbilden.
    (Sent svar)
    Ja fast att bli transplanterad är jättejätte ovanligt! Ville bara säga det. Jag blev levertransplanterad i April pga hf (hellp) och jag är den första i Sverige som fått en transplantation pga hellp-syndrom. Så så ovanligt är det.. Endast 8 kvinnor i USA oxå..
Svar på tråden 2:a gången med akut havandeskapsförgiftning