• Anonym (Undrar!)

Förlängt underhållsbidrag i all j...vla oändlighet!

Hans unge tar studenten nu, skönt tyckte jag, då slipper vi sen en rejält stor utgift varje månad, sk förlängt underhållsbidrag som kan fås tills man går ut gymnasiet. Men nu visar det sig att hon ska fortsätta läsa in sådant hon inte klarat, minst under hösten, men det blir väl säkert tills hon är 21.....men frågan är om måste vi måste fortsätta betala?? Någon som vet? Fattar dock inte hur man kan ta studenten om man inte fixat alla kurser!?

• Svar på tråden Förlängt underhållsbidrag i all j...vla oändlighet!
  • Anonym

Hans unge???
    Han eget kött o blod... Självklart ska han ta ansvar som far. Vet ska annars betala?
    Bra, att "ungen" fortsätter studera och ta igen det som hon har missat/eller haft svårighet. Tur du inte är mamman

• Tow2Mater

Från familjerätten på nätet:

"Underhållsstödet kan betalas ut till dess barnet fyller 18 år. Till densom studerar kan förlängt underhållsstöd betalas ut till och med juni månad det år den studerande fyller 20 om han eller hon fortfarande går igymnasie- eller grundskola och dessa studier berättigar till förlängt barnbidrag eller studiehjälp."

Jag förstår din irritation. Men lyckligtvis kan inte gymnasiestudier dras ut hur länge som helst på föräldrars beskostnad. Har man inte klarat av gymnasiet sedan, har man möjlighet att få studiebidrag/lån etc från CSN som vuxen. Jag tycker själv 20 årsgränsen är ett år för mycket.

• Anonym (Undrar!)
    Anonym skrev 2010-04-27 16:25:17 följande:
    Hans unge???Han eget kött o blod... Självklart ska han ta ansvar som far. Vet ska annars betala?Bra, att "ungen" fortsätter studera och ta igen det som hon har missat/eller haft svårighet. Tur du inte är mamman
    Ja det är jag jäkligt glad för att jag inte är! Men surt som fan att behöva fortsätta betala!!
  • Oifes

Min sambos barn är betydligt yngre så han lär få betala många år till. Men jag hatar det här med underhållsstöd! Man är två om att skaffa ett barn, då får man väl betala för den tid som barnet är hos respektive förälder tycker jag. Nej utan VI ska betala pengar till hans ex, medan hon också får barnbidraget och bör väl ta pengar från sin egen lön till ungen. Men då undrar jag, VEM ska betala för säng, kläder mat och leksaker här hemma?V Hon får ju fan bidrag från flera håll, det är inte klokt!

Nu var det inte det som denna tråd handlade om men jag förstår din irritation och att man ska betala längre än när barnen är 18 är ju helt galet!

• Anonym (Undrar!)
    Tow2Mater skrev 2010-04-27 16:29:32 följande:
    Från familjerätten på nätet:"Underhållsstödet kan betalas ut till dess barnet fyller 18 år. Till densom studerar kan förlängt underhållsstöd betalas ut till och med juni månad det år den studerande fyller 20 om han eller hon fortfarande går igymnasie- eller grundskola och dessa studier berättigar till förlängt barnbidrag eller studiehjälp."Jag förstår din irritation. Men lyckligtvis kan inte gymnasiestudier dras ut hur länge som helst på föräldrars beskostnad. Har man inte klarat av gymnasiet sedan, har man möjlighet att få studiebidrag/lån etc från CSN som vuxen. Jag tycker själv 20 årsgränsen är ett år för mycket.
    Men gäller det även om man gått sina tre år, men inte klarat det?
  • Anonym (Undrar!)
    Oifes skrev 2010-04-27 16:33:35 följande:
    Min sambos barn är betydligt yngre så han lär få betala många år till. Men jag hatar det här med underhållsstöd! Man är två om att skaffa ett barn, då får man väl betala för den tid som barnet är hos respektive förälder tycker jag. Nej utan VI ska betala pengar till hans ex, medan hon också får barnbidraget och bör väl ta pengar från sin egen lön till ungen. Men då undrar jag, VEM ska betala för säng, kläder mat och leksaker här hemma?V Hon får ju fan bidrag från flera håll, det är inte klokt!Nu var det inte det som denna tråd handlade om men jag förstår din irritation och att man ska betala längre än när barnen är 18 är ju helt galet!
    Tycker det har varit ok, tills hon skulle gå ut gymnasiet. Men fan inte att det nu ska fortsätta! Dessutom ger han henne extra pengar varje månad, utöver det han ska betala, så det är ganska mkt VARJE månad som går till dem!
  • hellekis
    Oifes skrev 2010-04-27 16:33:35 följande:
    Min sambos barn är betydligt yngre så han lär få betala många år till. Men jag hatar det här med underhållsstöd! Man är två om att skaffa ett barn, då får man väl betala för den tid som barnet är hos respektive förälder tycker jag. Nej utan VI ska betala pengar till hans ex, medan hon också får barnbidraget och bör väl ta pengar från sin egen lön till ungen. Men då undrar jag, VEM ska betala för säng, kläder mat och leksaker här hemma?V Hon får ju fan bidrag från flera håll, det är inte klokt! Nu var det inte det som denna tråd handlade om men jag förstår din irritation och att man ska betala längre än när barnen är 18 är ju helt galet!
    Så då ska man kicka ut ungen när den fyllt 18 också tycker du? även om denne pluggar? För det är ju fortfarande en utgift för den förälder som har "ungen" hemma och måste betala tills "ungen" är 21 (om h*n pluggar förstås)...
  • Anonym

Hmmm , du verka ju inte vettig! Man ska hjälpa inte stjälpa barn!

• Anonym (Undrar!)
    hellekis skrev 2010-04-27 16:38:18 följande:
    Så då ska man kicka ut ungen när den fyllt 18 också tycker du? även om denne pluggar? För det är ju fortfarande en utgift för den förälder som har "ungen" hemma och måste betala tills "ungen" är 21 (om h*n pluggar förstås)...
    Då får de väl gå till socialen om de gått ut skolan och inte kan fixa jobb, du vet väl inte vår ekonomiska situation?! För Din och nadras vetskap, är det pengar som eg inte finns, utan dessa måste lånas till! Och det är inte så kul att fortsätta LÅNA pengar för hans unge inte fixat skolan!
  • Anonym (Undrar!)
    Anonym skrev 2010-04-27 16:40:46 följande:
    Hmmm , du verka ju inte vettig! Man ska hjälpa inte stjälpa barn!
    Just det barn, hon är vuxen nu och får klara sig själv!
Svar på tråden Förlängt underhållsbidrag i all j...vla oändlighet!