• Reserven

    30+, barnlös och singel...

    Finns det verkligen någon mer i min situation? Jag är 32 år och har inte haft något riktigt förhållande sedan jag var i 20-årsåldern. Har helt enkelt inte träffat någon som jag fattat tycke för, trots att jag vill. Jag har definitivt inte valt singellivet, har tvärtom alltid drömt om en (stor) familj, men jag inser nu att det är kört.

    Om jag bara kunde förstå varför det blivit såhär. Varför har jag inte hittat någon att dela liv och barn med? Jag är sist av alla jag känner, alla vänner och släktingar i min generation har barn och/eller stadig partner sedan länge, utom jag. Det verkar helt enkelt som det inte finns någon för mig.

    Har tidigare tänkt tanken att skaffa barn som singel, men det är egentligen inte det jag vill. Det är jättetufft att vara ensamstående med barn, både ekonomiskt och ansvarsmässigt, känner inte att jag vill ha det så...

    Nu är det också så att jag har en magsjukdom sedan tre år tillbaka, vilket gör att jag är underviktig, knappt har mens och inte har samma ork som en "normal" 32-åring. Så jag tror inte jag klarar att gå igenom en graviditet.

    Så... försöker nu gå vidare med livet men det är väldigt svårt, bor i en småstad och jag har insett hur konservativt och familjeinriktat livet är här... Det blir väldígt ENSAMT i min situation...

    Var hittar man folk i samma situation? (Som INTE är någon "mammas gosse/tös" som bott hemma tills dom var 30 och saknar intressen...)

  • Svar på tråden 30+, barnlös och singel...
  • Kajsa84

    Det finns en som heter Väntan på en liten här inne. Hon blev trött på att vänta på den rätta och med hjälp av en spermadontator och har hon precis plussat!!! Och är överlycklig.
    Det behöver inte vara det normala svenssonlivet Du kan få barn i alla fall. Det är inte kört

    Lycka till!

  • Puff Mummy

    Vet inte om det är någon tröst, men jag har 2 kompisar som var singlar länge innan de träffade sina killar. 


    En var 34 när hon träffade sin nuvarande man (via nätdejting, han bodde i en småstad men flyttade upp till henne i Sthlm sedan). De fick ett barn förra hösten (då var hon 36). 
    Den andra var 35 när hon träffade sin sambo (flyttade till annan stad och träffade honom på jobbet), de fick barn för ett år sedan (då var hon 37 år). 
    Den första hade under de 10 år jag känt henne aldrig haft någon pojkvän, den andra hade aldrig någonsin haft någon pojkvän. Båda killarna är trevliga, intelligenta och ser hyfsade ut. 
    Förstår att det är svårt att träffa någon om du bor i en mindre stad. Flytta är inget alternativ? Nätdejting? Och barn, även om du själv inte kan bära ett barn pga sjukdom kanske du kan hitta någon att adoptera ett barn med. Du kanske också kan kolla med en läkare om det går att bära ett barn med dina besvär - vet en tjej som haft mag/tarmproblem och stomipåse i många år och hon har fått ett barn nyligen, hon blev kollad lite oftare under graviditeten och måste föda med kejsarsnitt, men annars var det inga problem.
    Lycka till!
  • Astakvasta
    Själv klart är du inte den enda barnlösa singeln i 32 års åldern. I af. i storstäderna är det väldigt vanligt.
    Det är alltid bra att funder över vad du vill och inte vill innan du börjar leta efter det. Att planera att bli ensammamma skulle jag inte rekomendera dig. Att vara ensamförälder kan funka om det är det man vill, men inte om man egentligen går och längtar efter något annat. Det är ju inte ansvarsfullt mot varken dig eller barnet att göra något som du redan innan vet att din kropp inte kommer orka med. Hur kommer den reagera på tungbelastning och att att inte sova ordentligt de närmsta åren?
    Kan du tänka dig att flytta för kärleken, om du hittar en passande någon annan stanns? Har du bott i samma lilla samhälle tills du är vuxen och inte hittat någon är det kanske inte troligt att mannen i ditt liv finns just där.

    Hur har du letat efter den "stora kärleken" hittills? Fundera över hur du vill att ditt liv ska se ut om 5 år och jobba mot det. Har du inte fått napp där du brukar fiska är det en god ide att byta sjö. Det är inte säkert att du hittar någon direkt, men ge det tid. Så hittar du kanske någon som är det make- och pappa- ämne du vill ha.

    Lycka till!
  • Astakvasta

    Om du, eller läkare, tycker att din kropp är för svag för att bära barn tycker jag att du ska börja läsa på om adoption och försöka hålla din kropp så stark du kan. Vänte tiden kan vara lång, håller du, och blivande man, er informerade kommer ni fram så fort ni kan. Och i adoptionssammanhang är 32 "ingen ålder".

  • MatsAtari
    Kajsa84 skrev 2010-04-27 18:29:10 följande:
    Det finns en som heter Väntan på en liten här inne. Hon blev trött på att vänta på den rätta och med hjälp av en spermadontator och har hon precis plussat!!! Och är överlycklig. Det behöver inte vara det normala svenssonlivet Du kan få barn i alla fall. Det är inte kört Lycka till!
    {#lang_emotions_cool}{#lang_emotions_cool}{#lang_emotions_cool}{#lang_emotions_cool}{#lang_emotions_cool}{#lang_emotions_gravid}{#lang_emotions_gravid}{#lang_emotions_gravid}{#lang_emotions_gravid}{#lang_emotions_gravid}{#lang_emotions_laughing}
  • Väntan på en liten
    Kajsa84 skrev 2010-04-27 18:29:10 följande:
    Det finns en som heter Väntan på en liten här inne. Hon blev trött på att vänta på den rätta och med hjälp av en spermadontator och har hon precis plussat!!! Och är överlycklig. Det behöver inte vara det normala svenssonlivet Du kan få barn i alla fall. Det är inte kört Lycka till!
    Och vem ger dig rätt att skriva om mig då??
    Längtar...247 dagar kvar
  • CinnamonGirl

    Här finns en till i samma situation... har prövat insemination men det gav inget resultat. Helst vill man ju ha en partner att dela det fantastiska att skapa ett nytt liv med!


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • KungligtSnygg
    Väntan på en liten skrev 2010-05-04 17:52:07 följande:
    Och vem ger dig rätt att skriva om mig då??
    Det var uppenbarligen väl menat åtminstone.
  • KungligtSnygg

    Att flytta verkar ju vara vitalt för situationen. För mig och flera andra vad jag förstår. Nu menar jag att flytta ifall man bor på en allt för liten ort eller om man stannat länge på ett ställe och inget händer. Ett miljöombyte för att öppna upp för möjligheten till flera relationer med människor.  Om man inte hittat en snubbe när man vill ha barn, vad är det som säger att man inte kan hitta honom under eller efter graviditeten? Det tror jag går bra. Det är absolut inte kört bara för  att man valt insemination. En snygg milf med ett sött barn i barnvagn liksom, som sysslar med nåt kul. Låter väl ganska lockande för en kille kan man tänka? Eller ja, en viss sorts kille iaf. Åh nej, nu menar jag absolut inte killar som vill sno andras flickvänner. Hm.. men om man lyckas förmedla att man är singel trots bebis så.. :)

  • KungligtSnygg

    Läste om en kvinna i en tidning idag som driver en egen modebutik som går väldigt bra. Man fick se bilder från hennes fantastiska hem i ett litet trähus väldigt nära stockholm men samtidigt mitt i ett fantastiskt grönområde. Där hade hon gjort så vackert, och hon hade ett stort modeintresse och klädde dig så stilfullt och fint och visade upp sin ettåriga dotter Mirabelle som kommit till genom insemination, liggandes i en vagn designad av Roberto Cavalli ;) . Hon hade valt en sk känd donator och känt sig nästan förälskad i denne man efter att ha lyssnat till hans röst och kanske sett foton, trots att de aldrig träffats..men han fick alltså bli hennes donator. Jag tänkte att den situtionen låter ju inte alltför illa om man inte hittar rätt kille i tid. Visst kan man träffa en bra kille ändå och skaffa några till ungar?

Svar på tråden 30+, barnlös och singel...