• Anonym

Kronofogden??

Om man har skulder hos kronogogden och lever på socialbidrag så betalar man ju ingenting eftsrom man redan leder på existensminimum men vad händer sen, när man får ett jobb, kommer man överens med fogden hur mycket man ska betala eller drar dom automatiskt av allt över existensminimum så dom får in sina pengar snabbare och vad händer om man tex skulle vilja flytta till hus, köpa bil eller vad som helst, kan man göra det eller räknas det som tillgångar som kronofogden tar direkt?

Lite luddigt kanske men jag skulle verkligen uppskatta om någon hade tid att hjälpa mig här!

• Svar på tråden Kronofogden??
  • Anonym

Kan tyvärr inte så mycket om detta, men du får ju inte ta lån och köpa hus och bil och du har skulder hos fogden.
    När du jobbar så kan det vara så att en summa kommer dras på din lön varje gång.
    Har en vän som har skulder hos fogden men inga tillgångar. Hon har hus, men kan inte lösa skulden om hon säljer, hon har bil, men kan inte jobba om de tar den, så inga tillgångar att ta. Hon betalar en hel del varje år på skulden efter överenskommelse med fogden. Men jag vet att hon sa att de hade varit nöjda om hon bara betalade 500...

Jag tror att detta beror på så många olika saker så det är svårt att veta i ditt fall,

Lycka Till!

• CattisenWiklund

Hej, när situationen är sådan och du får ett jobb så kollar dom hur mycket inkomst du har och beräknar därefter hur mycket som är rimligt att betala, men om du sedan känner att du vill betala mer så får du aåklart göra det. Men dom drar absolut inte allt så du bara har minumum :)

Cattis
  • Waldo

När du börjar arbeta gör man en beräkning och en utmätning på din lön.
    Det innebr att du kommer att leva på ungefär existensminimum, som du gör idag.
    Kronofogdens förbehållsbelopp (existensminimum) är 1000:- mer per månad men du ska betala MER, så idag går det på ett ut.

Man kan inte komma överrens med KFM om hur mycket man ska betala.
    KFM jobbar efter en lag som heter utmätningsbalken. Där finns allt strikt reglerat och som du vet är vi alla lika inför lagen.
    Det finns inga förhandlingsutrymme eller liknande.

Din arbetsgivare kommer att bli kontaktad och  dom kommer att sköta inbetalningen till KFM tills det är färdigbetalt
    KFM drar inga pengar från dig, det är alltså arbetsgivaren som får sköta det.

Undertiden kommer du att ha betalningsanmärkningar, vilket betyder att du inte kommer att kunna ta lån  eller ingå kontrakt.
    Du kommer inte att kunna köpa hus för du kommer inte att kunna finansiera det.
    Om du FÅR ett hus gratis kommer KFM att mäta ut det dvs sälja det på exekuticv auktion för att täcka dina skulder.
    Det samma gäller bilar.
    Du kommer att ha möjlighet att äga en bruksbil, en bil av ringa värde under 10 000.
    Äger du en bil som är värd mer kommer KFM att sälja även den för att betala dina skulder

• Anonym (?)
    Waldo skrev 2010-04-27 20:53:42 följande:
    När du börjar arbeta gör man en beräkning och en utmätning på din lön. Det innebr att du kommer att leva på ungefär existensminimum, som du gör idag. Kronofogdens förbehållsbelopp (existensminimum) är 1000:- mer per månad men du ska betala MER, så idag går det på ett ut. Man kan inte komma överrens med KFM om hur mycket man ska betala. KFM jobbar efter en lag som heter utmätningsbalken. Där finns allt strikt reglerat och som du vet är vi alla lika inför lagen. Det finns inga förhandlingsutrymme eller liknande. Din arbetsgivare kommer att bli kontaktad och  dom kommer att sköta inbetalningen till KFM tills det är färdigbetalt KFM drar inga pengar från dig, det är alltså arbetsgivaren som får sköta det. Undertiden kommer du att ha betalningsanmärkningar, vilket betyder att du inte kommer att kunna ta lån  eller ingå kontrakt. Du kommer inte att kunna köpa hus för du kommer inte att kunna finansiera det. Om du FÅR ett hus gratis kommer KFM att mäta ut det dvs sälja det på exekuticv auktion för att täcka dina skulder. Det samma gäller bilar. Du kommer att ha möjlighet att äga en bruksbil, en bil av ringa värde under 10 000. Äger du en bil som är värd mer kommer KFM att sälja även den för att betala dina skulder
    Min sambo har kommit överens med Kf om sin skuld där. Han betalar en viss summa i månaden som vi betalar in via postgiro. De drar alltså inte på hans lön trots att han jobbar. Nu har han bara en väldigt liten ansätllning och tjänar inte så mycket så vi ligger precis så att vi kan betala något öht. Vet inte om det är skillnad om man tex jobbar heltid? Eller är min sambo ett undantagsfall då tro?
  • Lizzyy

Med all respekt för Waldo, så är det så som kronofogden arbetar. 

Men sen vet jag av egen erfarenhet, precis som inlägg #4 att det KAN ske på annat sätt.
    Men troligen kommer du bli behandlad som Waldo skriver.
    Hur stora skulder har du? När tror du att du kommer börja arbeta igen?
  • Anonym

Jag hade skulder förut och ville bara bli av med dem även när jag hade försörjningsstöd. I slutet på månaden satte jag in lite pengar direkt till KFM för att i alla fall minska skulder lite grann. När jag äntligen fick ett arbete kontaktade jag de företagen jag var skyldig pengar och la upp betalningsplaner istället för att KFM skulle göra utmätning på lönen.

• Waldo
    Anonym (?) skrev 2010-04-29 15:46:04 följande:
    Min sambo har kommit överens med Kf om sin skuld där. Han betalar en viss summa i månaden som vi betalar in via postgiro. De drar alltså inte på hans lön trots att han jobbar. Nu har han bara en väldigt liten ansätllning och tjänar inte så mycket så vi ligger precis så att vi kan betala något öht. Vet inte om det är skillnad om man tex jobbar heltid? Eller är min sambo ett undantagsfall då tro?
    Det betyder att han tjänar under förbehållsbeloppet eller precis på gränsen på förbehållsbeloppet och att ni gör en frivillig inbetalning varje månad

Naturligtvis blir det skillnad när man arbetar heltid, då tjänar man mer och då hamnar han i situaionen att han kommer över förbehållsbeloppet och har en utmätningsbar inkomst, då kommer hans arbetsgivare att kontaktas.

(Någon undantagsfall kan han inte vara för det skulle innebära att han skulle vara prejudicerande och det är jag ganska säker på att jag skulle ha hört talas om)
  • Anonym
     Man kan inte komma överrens med KFM om hur mycket man ska betala. KFM jobbar efter en lag som heter utmätningsbalken.
    Det heter Utsökningsbalken, och det går i vissa fall att komma överens med KFM om hur mycket man ska betala. Men endast i vissa fall (undantagsfall), det absolut vanligaste är att KFM lägger ett löneutmätningsbeslut som innebär att din arbetsgivare drar ett belopp direkt från din lön och betalar in till KFM.

När man lever under de premisserna har man vanligtvis inte råd att skaffa sig hus och bil, och väldigt få banker lånar ut till folk med skulder. Så husdrömmarna är nog mest realistiska att lägga på hyllan tills dess du är skuldfri.

Lycka till!
  • Waldo
    Anonym skrev 2010-04-29 20:50:35 följande:
    Det heter Utsökningsbalken, och det går i vissa fall att komma överens med KFM om hur mycket man ska betala. Men endast i vissa fall (undantagsfall), det absolut vanligaste är att KFM lägger ett löneutmätningsbeslut som innebär att din arbetsgivare drar ett belopp direkt från din lön och betalar in till KFM.När man lever under de premisserna har man vanligtvis inte råd att skaffa sig hus och bil, och väldigt få banker lånar ut till folk med skulder. Så husdrömmarna är nog mest realistiska att lägga på hyllan tills dess du är skuldfri.Lycka till!
    Ja det går rent teoretiskt att i vissa fall komma överens men KFM.
    Men för det första måste skulderna vara endast A-mål.
    Det är det enda skulder KFM har rätten att företräda.

När man gör den överenskommelsen skan man vara medveten om att den kommet att ligga så nära en utmätning man kan komma.
    Man kan inte komma att göra ök som diffar på någon tusenlapp från utmätning.
    En annan sak som kan komma överens om vid en A-skuld är att själv göra inbetalningen, istället för arbetsgivaren.
    Detta betyder inte att alla får igenom detta så fort man endast har A-skulder, men vissa som har gjort det.

Det heter utsökningsbalken ja, och det är inte första gången jag slarvar med det!
  • Anonym (är där nu)
    När du börjar arbeta gör man en beräkning och en utmätning på din lön.Det innebr att du kommer att leva på ungefär existensminimum, som du gör idag.Kronofogdens förbehållsbelopp (existensminimum) är 1000:- mer per månad men du ska betala MER, så idag går det på ett ut.Man kan inte komma överrens med KFM om hur mycket man ska betala. KFM jobbar efter en lag som heter utmätningsbalken. Där finns allt strikt reglerat och som du vet är vi alla lika inför lagen.Det finns inga förhandlingsutrymme eller liknande.Din arbetsgivare kommer att bli kontaktad och  dom kommer att sköta inbetalningen till KFM tills det är färdigbetaltKFM drar inga pengar från dig, det är alltså arbetsgivaren som får sköta det.Undertiden kommer du att ha betalningsanmärkningar, vilket betyder att du inte kommer att kunna ta lån  eller ingå kontrakt.Du kommer inte att kunna köpa hus för du kommer inte att kunna finansiera det.Om du FÅR ett hus gratis kommer KFM att mäta ut det dvs sälja det på exekuticv auktion för att täcka dina skulder.Det samma gäller bilar.Du kommer att ha möjlighet att äga en bruksbil, en bil av ringa värde under 10 000.Äger du en bil som är värd mer kommer KFM att sälja även den för att betala dina skulder
    Visst är det strikta regler och lagar hur mycket man får behålla. Men i utredningen får man ju själv redogöra för sina bostadskostnader, resor till och från jobbet och övrigt som tex mediciner. Detta får man ju behålla.
  • Waldo
    Anonym (är där nu) skrev 2010-05-01 17:48:46 följande:
    Visst är det strikta regler och lagar hur mycket man får behålla. Men i utredningen får man ju själv redogöra för sina bostadskostnader, resor till och från jobbet och övrigt som tex mediciner. Detta får man ju behålla.
    Ja det är klart att du får redogöra för dina kostnader, det måste du göra för att man ska kunna räkna ut ditt förbehållsbelopp.

Vad menar du?
  • Anonym (är där nu)
    Waldo skrev 2010-05-01 19:21:58 följande:
    Ja det är klart att du får redogöra för dina kostnader, det måste du göra för att man ska kunna räkna ut ditt förbehållsbelopp.Vad menar du?
    Jag menar att alla inte får behålla lika mycket utan att det varierar mycket beroende på hur man lever. Man talar om att leva på existensminiumen och att det är jättehemskt, och innan jag hamnade i vår sits trodde jag att man verkligen fick leva på vatten och bröd typ om man hamnade hos KFM. Vi har inte haft det så här bra ställt på flera år fast vi har löneutmätning.
    Ville bara upplysa TS om hur det går till exakt.
    Jag menar inte att det är något drömläge att hamna hos KFM men det är heller inte pest eller kolera.
  • Waldo
    Anonym (är där nu) skrev 2010-05-01 19:45:22 följande:
    Jag menar att alla inte får behålla lika mycket utan att det varierar mycket beroende på hur man lever. Man talar om att leva på existensminiumen och att det är jättehemskt, och innan jag hamnade i vår sits trodde jag att man verkligen fick leva på vatten och bröd typ om man hamnade hos KFM. Vi har inte haft det så här bra ställt på flera år fast vi har löneutmätning. Ville bara upplysa TS om hur det går till exakt. Jag menar inte att det är något drömläge att hamna hos KFM men det är heller inte pest eller kolera.
    Alla får behålla precis lika mycket när hyran och resa till arbetet (ev barnomsorg)är betald
    Den summan som är densamma för alla heter NORMALBELOPP och ska täcka mat och övriga räkningar.
    För sambo är summan ca 7400:-
  • Anonym (är där nu)
    Waldo skrev 2010-05-01 20:03:27 följande:
    Alla får behålla precis lika mycket när hyran och resa till arbetet (ev barnomsorg)är betaldDen summan som är densamma för alla heter NORMALBELOPP och ska täcka mat och övriga räkningar.För sambo är summan ca 7400:-
    Ja, men summan för boende och resor, medicin och sånt är ju inte samma för alla. Där gäller ju inte schablonbelopp. Det är det jag menar och det är ju där som man får behålla så man klarar sig bra ändå. Man behöver inte leva på vatten och bröd. Existensminimum för oss är bra mycket bättre än avbetalningsplaner hos alla inkassobolag.

Vi menar samma sak du och jag jag vill ville bara förtydliga för TS hur det verkligen fungerar.
  • Waldo
    Anonym (är där nu) skrev 2010-05-02 15:16:24 följande:
    Ja, men summan för boende och resor, medicin och sånt är ju inte samma för alla. Där gäller ju inte schablonbelopp. Det är det jag menar och det är ju där som man får behålla så man klarar sig bra ändå. Man behöver inte leva på vatten och bröd. Existensminimum för oss är bra mycket bättre än avbetalningsplaner hos alla inkassobolag.Vi menar samma sak du och jag jag vill ville bara förtydliga för TS hur det verkligen fungerar.
    Jag höll inte med dig tills du skrev meningen

Existensminimum för oss är bra mycket bättre än avbetalningsplaner hos alla inkassobolag

Inkassobolagen lägger upp sina avbetalningsplaner så fiffigt att skulderna ofta inte minskar. Och har man en avbetalningsplan på en summa på under 250:- ÖKAR ofta skulden.

Men annars har KFM normalbelopp och förbehållsbelopp halkat efter kraftigt. Blandannat har man inte kompenserat för de kraftigt ökade elpriserna vilket gör att dom med utmätning regebudet halkar långt under existensminimum, man kompenserar fortfarande inte för umgängesföräldrar
  • Anonym (är där nu)
    Waldo skrev 2010-05-02 15:30:21 följande:
    Jag höll inte med dig tills du skrev meningen Existensminimum för oss är bra mycket bättre än avbetalningsplaner hos alla inkassobolagInkassobolagen lägger upp sina avbetalningsplaner så fiffigt att skulderna ofta inte minskar. Och har man en avbetalningsplan på en summa på under 250:- ÖKAR ofta skulden.Men annars har KFM normalbelopp och förbehållsbelopp halkat efter kraftigt. Blandannat har man inte kompenserat för de kraftigt ökade elpriserna vilket gör att dom med utmätning regebudet halkar långt under existensminimum, man kompenserar fortfarande inte för umgängesföräldrar
    men för oss är existensminimum inget dåligt. Vi har det bra, mycket bättre än på flera år. Sen om KFM halkat efter vet jag inget om. Jag vet att du Waldo jobbar med sånt här och jag överlåter gärna expertutlåtanderna till dig, men jag har ju en annan vinkel från det hela eftersom jag är mitt i det.
    Tänkte att det kan vara bra för TS att få veta hur det fungerar i praktiken. Hemma hos den lilla människan, det är lätt att det bara blir siffror och summor på ett papper.
    Vi har en väldigt bra handläggare hos KFM och vi samarbetar hela tiden. Det känns bra. Känns som vi hamnat lite OT här så jag lämnar tråden.

Lycka till TS med ekonomin.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-27 18:44:14 följande:
    Om man har skulder hos kronogogden och lever på socialbidrag så betalar man ju ingenting eftsrom man redan leder på existensminimum men vad händer sen, när man får ett jobb, kommer man överens med fogden hur mycket man ska betala eller drar dom automatiskt av allt över existensminimum så dom får in sina pengar snabbare och vad händer om man tex skulle vilja flytta till hus, köpa bil eller vad som helst, kan man göra det eller räknas det som tillgångar som kronofogden tar direkt? Lite luddigt kanske men jag skulle verkligen uppskatta om någon hade tid att hjälpa mig här!
    Jag har varit hos fogden i många år, och har haft jobb. De har aldrig gjort en utmätning av varken lönen eller sakerna. När de kommer och ringer på dörren med sin delgivning så skiter jag i att öppna helt enkelt. :)
Svar på tråden Kronofogden??