• Maddsutt

Gör det något om man inte tar sitt mini-piller exakt på samma tid?

Kanske är dum, jag vet inte, men skit samma =)

Jag sitter på min skola och blev lite nyfiken, för min sambo frågade mig igårkväll om jag tar mitt mini-piller på samma tid varje dag. Nej sa jag, det kan gå timmar emellan. 
    Han blev orolig över att de då inte funkar. Är det så? Måste det vara exakt? Hur lång tid emellan kan det gå? Jag menar, ibland går jag upp vid sex, och ibland kl nio. 
    Tack för svar =)
  • Svar på tråden Gör det något om man inte tar sitt mini-piller exakt på samma tid?
  • Skogsstjärna

Såvitt jag vet ska mini-piller tas på samma tid(+/- 1 timme) varje dag för att garantera skydd. Med p-piller är det annorlunda, då gör det inget om det går upp till 36 h mellan pillrena även om man ska försöka ta dem vid ungefär samma tid varje dag.

• Skogsstjärna

Googlade lite (rekommenderas, bättre att få informationen i första hand) och det verkar vara så att det kan gå upp till 27 timmar mellan två piller utan risk för graviditet, men som sagt, det är mer petigt med minipiller än p-piller och man bör försöka ta dem på samma timme varje dag.

• carola1977

Olika för olika piller. Jag åt Cerazette och då kan det gå upp emot 36 timmar mellan piller och man har fortfarande skydd. Det står säkert på bipacksedeln på dina piller .

Svar på tråden Gör det något om man inte tar sitt mini-piller exakt på samma tid?