• Snixx

högt prolaktin

Vi har påbörjat utredning. Tog hormonprover i går o i dag ringde läkaren och sa att mitt prolaktin-värde låg för högt och att jag skulle komma in o ta om provet. Detta skulle ev behandlas med tabletter men jag skulle även göra något skiktröntgen på hjärnan? Någon som fått samma besked och sen fått tabletter o blivit gravid? Vill gärna ha så mkt info som möjligt om detta. Har googlat så jag vet en del. Vill gärna höra historier från er som haft samma. Är det vanligt?

• Svar på tråden högt prolaktin
  • pölsan

Hej!
    Hade också högt prolaktinvärde, framför allt på mitt första blodprov. När jag sen tog om det var det lägre, men fortfarande strax över det högre gränsvärdet. Om du har googlat en del så vet du säkert att man inte ska idrotta, ha sex eller liknande närmare än två dagar innan provet. Hormonet kan svänga ganska mycket. Likaså vara där en stund innan så att man kan landa i lugn och ro. Jag gjorde en magnetröntgen, men det var rätt lång väntan så jag fick börja med tabletter innan. Man kunde inte se något prolaktinom på röntgen,men eftersom jag började med tabletter innan så kunde jag kanske ha haft ett litet. Röntgen var lite läskigt, jag fick lysnna på radio i hörlurar för appratan låter mycket! För min egen del är jag osäker på om det verkligen var problemet till vår infertilitet, kanske en bidragande faktor. Tabletten jag ätit var först pravidel, men sen fick jag byta till norprolac. Den var bättre, den behöver man bara ta en gång om dagen. Den andra fick jag ta tre gånger. Har ej haft några biverkningar.  Men som sagt var tror jag ej detta var problemet för mig, min ägglossning har varit sällsynt trots bra prolaktinnivåer efter medicinering. Är ni gravid efter tredje IVF-försöket hoppas på bebis i mitten av november.
    Lycka till!

• Snixx
    pölsan skrev 2010-04-27 21:12:25 följande:
    Hej!Hade också högt prolaktinvärde, framför allt på mitt första blodprov. När jag sen tog om det var det lägre, men fortfarande strax över det högre gränsvärdet. Om du har googlat en del så vet du säkert att man inte ska idrotta, ha sex eller liknande närmare än två dagar innan provet. Hormonet kan svänga ganska mycket. Likaså vara där en stund innan så att man kan landa i lugn och ro. Jag gjorde en magnetröntgen, men det var rätt lång väntan så jag fick börja med tabletter innan. Man kunde inte se något prolaktinom på röntgen,men eftersom jag började med tabletter innan så kunde jag kanske ha haft ett litet. Röntgen var lite läskigt, jag fick lysnna på radio i hörlurar för appratan låter mycket! För min egen del är jag osäker på om det verkligen var problemet till vår infertilitet, kanske en bidragande faktor. Tabletten jag ätit var först pravidel, men sen fick jag byta till norprolac. Den var bättre, den behöver man bara ta en gång om dagen. Den andra fick jag ta tre gånger. Har ej haft några biverkningar.  Men som sagt var tror jag ej detta var problemet för mig, min ägglossning har varit sällsynt trots bra prolaktinnivåer efter medicinering. Är ni gravid efter tredje IVF-försöket hoppas på bebis i mitten av november. Lycka till!
    Tack för ditt svar och grattis till bebis i magen!

Mitt värde låg på 41 har jag fått veta i dag. Är det jättehögt?

Är det någon som försökt bli gravid länge och sedan blev det efter att tablett-behandlats mot detta? Är det vanligt att man får äta tex pergotime samtidigt?

Tacksam för svar!
  • Snixx

Jag skulle också vilja tillägga att jag har regelbunden mens samt utslag på ÄL-tester varje gång jag provat. Är detta vanligt när man har högt prolaktinvärde? Jag läste även någonstans att man kan få försämrad ämnesomsättning av högt prolaktinvärde. Någon som upplevt detta? Jag har jättesvårt att gå ner i vikt o tänker att det kanske finns ett samband??

• Cajsaliten

Har också högt prolaktin och väntar på remiss till magnetröntgen av hypofysen. Detta upptäcktes eftersom jag gick till gyn då min mens inte kommit igång trots att jag slutat amma min son för 10 månader sedan. Vad jag försår så har jag ingen ägglossning och kan därför ej heller bli gravid just nu. Läste någonstans att höga prolaktinvärden även kan bidra till låg ämnesomsättning. Har också problem att gå ner efter sista barnets födelse. Gick upp 28 kilo men bara 16 ner igen. Trots mycket bättre matvanor och mer motion än innan jag blev gravid.
     Vill också så gärna bli gravid snart igen och undrar liksom TS om någon blivit gravid snabbt efter medicinering. Jag har dessvärre inte så mycket tid på mig då jag redan har fyllt 40 år.

• Snixx

Har tagit om mitt prov i dag. Sköterskan sa att det mkt väl kan vara normalt värde denna gång eftersom dessa hormoner kan "hoppa". Får svar nästa fredag. Lång väntan... Det är allt man gör när man önskar bli gravid... Väntar...

• Snixx

Det har varit lite dålig action i den här tråden. kanske är detta med högt prolaktinvärde ovanligt? Hur som helst ska jag o sambon till kliniken i morgon o få svar på det andra prolaktin-blodprovet samt göra en undersökning av sambons apparat=)

Är det någon som har en gissning på vad som händer efter detta? Medicin? Kolla av ägglossning? Pergotime? Spolning? Vad kan tänkas hända? Jag har ägglossning i dag. Tror ni jag kommer att få göra gyn-undersökning i morgon för att kolla detta?

Jag vet många frågor men jag är så otroligt nervös inför morgondagen... Snälla svara om ni har ngt klokt att säga=)

• pölsan

Hej där!
    Vet inte hur vanligt det är med högt prolaktin. Hoppas allt går bra imorgon! Jättebra att du har ägglossning. Har du kollat med ÄL sticka? Eftersom mina värden låg lite högt även efter andra provet fick jag remiss till MR röntgen. Och börja knapra tabletter. Sen blev det dags för kontraströntgen och så fick jag ÄLframkallande tabletter. Men hoppas allt ser bra ut imorgon

• Cajsaliten

Har varit på MR i onsdags. Väntar på svar som ska komma på tisdag. Men jag tycker att det är långsökt att jag skulle ha ett prolaktinom eller vad det heter. Kan det inte bara vara så att min kropp inte har ställt om sig efter ammning? Det är visserligen 10 månader sedan jag slutade amma men ändå. Jag är lite orolig trots allt. Vill att kroppen ska fungera som den ska...

• Cajsaliten

Hade tydligen ett prolaktinom (5mm) enligt MR. Har nu börjat äta Pravidel och ska tillbaka om två veckor för att se om Prolaktinnivån har gått ner. Dessvärre så sa läkaren att det kan dröja innan ägglossningen kommer igång. Men tycker mig ha läst om dem som blivit gravida mkt fort efter påbörjad medicinering. Någon som har erfarenhet av det?

• Josefin L

Jag har haft högt prolaktin i några år och provat de tre olika sorters mediciner som finns på marknaden. Jag fick göra MR men det visade inget adenom. Åt medicin i några år men det varken sänkte värdet eller gav mig regelbunden ÄL. Regelbunden mens har jag haft hela tiden. Min läkare tipsade mig om att sluta med gluten och laktos och efter ett år med den dieten gick prolaktinet ner väldigt mycket.
    Vi lyckades dock inte bli gravida med hjälp av hormonsprutor eller insemination men efter första IVF-försöket så lyckades vi! Är nu i vecka 37

• pölsan

Josefin - kom din ÄL igång? Har också regelbunden mens men sällan ÄL.

• Josefin L

Pölsan: Jag fick ta hjälp av hormoner för att få igång ÄL trots att värdet gick ner, men blev ändå inte gravid. Så därför gick vi över till IVF! Vi hade redan väntat i 4 år och orkade inte vänta längre!

Svar på tråden högt prolaktin