pölsan skrev 2010-04-27 21:12:25 följande:
Hej!Hade också högt prolaktinvärde, framför allt på mitt första blodprov. När jag sen tog om det var det lägre, men fortfarande strax över det högre gränsvärdet. Om du har googlat en del så vet du säkert att man inte ska idrotta, ha sex eller liknande närmare än två dagar innan provet. Hormonet kan svänga ganska mycket. Likaså vara där en stund innan så att man kan landa i lugn och ro. Jag gjorde en magnetröntgen, men det var rätt lång väntan så jag fick börja med tabletter innan. Man kunde inte se något prolaktinom på röntgen,men eftersom jag började med tabletter innan så kunde jag kanske ha haft ett litet. Röntgen var lite läskigt, jag fick lysnna på radio i hörlurar för appratan låter mycket! För min egen del är jag osäker på om det verkligen var problemet till vår infertilitet, kanske en bidragande faktor. Tabletten jag ätit var först pravidel, men sen fick jag byta till norprolac. Den var bättre, den behöver man bara ta en gång om dagen. Den andra fick jag ta tre gånger. Har ej haft några biverkningar. Men som sagt var tror jag ej detta var problemet för mig, min ägglossning har varit sällsynt trots bra prolaktinnivåer efter medicinering. Är ni gravid efter tredje IVF-försöket hoppas på bebis i mitten av november. Lycka till!
Tack för ditt svar och grattis till bebis i magen!
Mitt värde låg på 41 har jag fått veta i dag. Är det jättehögt?
Är det någon som försökt bli gravid länge och sedan blev det efter att tablett-behandlats mot detta? Är det vanligt att man får äta tex pergotime samtidigt?
Tacksam för svar!