• Matillin

Vilka avdrag får man göra på ett nyproducerat hus?

Vi ska nu deklarera avdragen på vårat gamla hus vi sålde 2009 och jag började fundera på om man får göra avdrag på nya hus?
    Vi sålde vårat gamla förra sommaren och köpte då ett nyproducerat hus utan någon färdigställd tomt.
    Har nu börjat fixa med den, lägger sten planterar häck och annat.
    Får man göra avdrag för sånt när man säljer någon gång i framtiden?
    Det kanske inte gäller på nya hus precis som med ROT?

• Svar på tråden Vilka avdrag får man göra på ett nyproducerat hus?
  • Gorban

Spara alla kvitton och fakturor på sådant ni gör med huset. Det gäller såväl underhåll som nyanläggning av marksten, häck m.m. Dessa kostnader kan ni dra av från köpeskillingen den dag ni säljer huset innan vinsten räknas fram.

• Matillin
    Gorban skrev 2010-04-28 13:44:24 följande:
    Spara alla kvitton och fakturor på sådant ni gör med huset. Det gäller såväl underhåll som nyanläggning av marksten, häck m.m. Dessa kostnader kan ni dra av från köpeskillingen den dag ni säljer huset innan vinsten räknas fram.
    Vad bra, då ska jag säga det till min man så han lägger undan alla kvitton för det är han som inhandlar allt just nu.
    Han trodde inte att man kunde göra avdrag på sånt när man har nytt hus men då trodde han fel då, tur det
  • smillis06

man får aldrig göra avdrag för underhåll och reparationer vid försäljning av hus som var nybyggt den dagen man flyttade in. Det är bara värdehöjande reparationer som man kan yrka avdrag för, sådana utgifter skulle kunna vara byggande av altan, anläggande av trädgård, markiser ifall det inte fanns vid inflytt osv osv. Allt som inte fanns vid inflytt får göras avdrag för. Men avdrag för ex målning, tapetsering, byte av kylskåp under innehavstiden, elementbyte osv får man inte avdrag för.

• Matillin
    smillis06 skrev 2010-04-28 15:19:56 följande:
    man får aldrig göra avdrag för underhåll och reparationer vid försäljning av hus som var nybyggt den dagen man flyttade in. Det är bara värdehöjande reparationer som man kan yrka avdrag för, sådana utgifter skulle kunna vara byggande av altan, anläggande av trädgård, markiser ifall det inte fanns vid inflytt osv osv. Allt som inte fanns vid inflytt får göras avdrag för. Men avdrag för ex målning, tapetsering, byte av kylskåp under innehavstiden, elementbyte osv får man inte avdrag för.
    Nej reparationer trodde jag inte att man fick göra avdrag för, men var osäker på om man fick göra det för värdhöjande saker som altanbygge tex.
    Vi har redan lagt ner över 100 000 på saker på huset och tomten så det är ju bra om man får göra avdrag för det sen.
Svar på tråden Vilka avdrag får man göra på ett nyproducerat hus?