• Princesses

Tvillingar i vecka 11

Jag var på ett VUL i vecka 9 för att se att allt såg bra ut. Har varit och är väldigt orolig pga två missfall förra året. Men allt såg bra ut och idag i vecka 11 fick jag komma igen för att se att det fortsatte åt rätt håll och allt såg fint ut. Läkaren berättade också att han har en överraskning åt oss. "Det är tvillingar!" säger han. Va??? Den första läkaren hade alltså missat detta Ja vi är i chock nu. Överlyckliga, livrädda, förväntansfulla och så GLADA! Det hade jag varit om det var bara en också såklart men nu fick vi dubbel glädje.

Är det fler som väntar tvillingar och vill följas åt? Eller följas åt ändå såklart! Vi har BF 19 november.

Kramar

• Svar på tråden Tvillingar i vecka 11
  • mammamoo

kikar bara in å säjer grattis :)

• famgiger

Wow grattis! Fundering har ni fått någon förklaring till hur läkaren under vul v.9 kunde missa?

• linn78

Grattis! Jag väntar tvillingar i början på december så du är liiite för mej=) Jag ska på vul på måndag igen för att se så allt ser bra ut. Ja, en chock kan man nog säga att man fick... Ska bli så spännande men ändå jätte-skrämmande!!

• Pluppisen

Här är en till som väntar tvillingar, v10+2, BF 23/11 och jag vill gärna följas åt!

Jag fick reda på igår att det var två stycken, gissa om det har snurrat i huvudet... Jag har också gjort vul tidigare där läkaren missat det, förmodligen för att det är enäggs och att de legat så tätt framför varandra. Vi har gjort ivf och fick bara tillbaka ett ägg så att det skulle bli tvillingar kändes helt overkligt.

Vet du något om missfallsrisken? Den är ju högre med tvillingar men är det fortfarande efter  v 12 man kan känna sig lite lugnare?

Har försökt få tag i min BM men naturligtvis är hon ledig idag...

Tjoho, jag kan inte koncentrera mig på jobbet

• nalle3
    Princesses skrev 2010-04-27 21:18:41 följande:
    Jag var på ett VUL i vecka 9 för att se att allt såg bra ut. Har varit och är väldigt orolig pga två missfall förra året. Men allt såg bra ut och idag i vecka 11 fick jag komma igen för att se att det fortsatte åt rätt håll och allt såg fint ut. Läkaren berättade också att han har en överraskning åt oss. "Det är tvillingar!" säger han. Va??? Den första läkaren hade alltså missat detta Ja vi är i chock nu. Överlyckliga, livrädda, förväntansfulla och så GLADA! Det hade jag varit om det var bara en också såklart men nu fick vi dubbel glädje.Är det fler som väntar tvillingar och vill följas åt? Eller följas åt ändå såklart! Vi har BF 19 november.Kramar
    Grattis! =) =)

Jag har oxå BF 19:e november, ska på UL om 2 veckor..

Jag undrar: Känns det annorlunda på nåt sätt, innan man vet att man väntar tvillingar?
    Har du haft en känsla att det kanske är tvillingar du väntar, innan du varit på vul?

Jag har jättestor mage redan nu och ibland har jag tänkt att det säkert är 2 stycken hehe..
  • Princesses

linn78: Grattis!!! Och tack Ja väldigt skrämmande och helt UNDERBART!

• Princesses

Pluppisen: Grattis!!! Då lligger vi väldigt lika Våra är tvåäggstvillingar. Jag tror läkaren missade det för att han inte kollade runt så noga som de antagligen ska göra. Han såg ju hjärtat, mätte fostret och så långt såg allt bra ut. Vilken tur att vi var på ett till VUL igår

Jag vet tyvärr inget om missfallsrisken, men har man gjort ett VUL så här pass som ser bra ut minskar ju riskerna drastiskt. Sedan är det väl alltid en riskgraviditet med tvillingar? Vi kommer få gå på fler kontroller för att se att båda växer mm vad jag förstod men ska fråga mer på vår inskrivning. Skriv gärna om du får tag på din BM

• Princesses

nalle: Jag var jättesvullen i magen mellan v8-10 ungefär (tarmarna) men det har lagt sig nu, nu är det mer gravidmage. Visst har man tänkt tanken att det kanske är två, men jag fick snabbt mage med min dotter också, samt under mina två MA förra året så nu känns magen nästan liten, och jag har inte känt något speciellt.

• Pluppisen
    Princess: Tack! Ja, vi ligger väldigt lika, jättekul Det lär ju bli lite extra kontroller eftersom det är fler risker. Jag ska på ultraljud om två veckor där de ska kolla tjocklek på fosterhinnor och att de har varsin moderkaka och så. Är väldigt spänd inför det...

Nalle och Jessylbo: Jag har fått ganska stor mage (har mammabyxor nu i v 11 även om jag inte fyller ut dem helt) på en gång. Men jag har ändå inte kopplat det till att de skulle vara 2. Fick mage tidigt även med första barnet, fick vätska i buken efter ivf denna gång och har varit allmänt gasig och svullen. Därför tänkte jag inte så mycket på magens storlek. Något jag däremot tänker på nu är att det känns så mycket i livmodern, det stretar och drar och när jag cyklar känner jag den varje tramptag. Antar att den töjs ut fortare när det är två och därför känns det mer.
  • Princesses

Pluppisen: Jag har också rejäl växtvärk nu sedan några dagar tillbaka, och blir slut för allt och inget. Tänk att två st ska rymma i lilla magen! Jag fick jättestor mage med mitt förtsa barn, eller den såg extra stor ut då jag är rätt nätt annars. Nu kommer jag ju bli enorm

• Pluppisen

Ja, tänk vad snygga vi kommer bli med våra magar

Jag känner även tryck ner mot ändtarmen, känner du något sånt?

• Princesses

Pluppisen: Ja så fina Nej det känner jag inte, är däremot ganska duktig på att gå på toa vilket jag är glad över. I vanliga fall är jag jättehård och går kanske var tredje dag. Å andra sidan måste jag börja knapra järntabletter snart så vi får se hur det blir då.

• nalle3
    Princesses skrev 2010-04-28 19:47:15 följande:
    nalle: Jag var jättesvullen i magen mellan v8-10 ungefär (tarmarna) men det har lagt sig nu, nu är det mer gravidmage. Visst har man tänkt tanken att det kanske är två, men jag fick snabbt mage med min dotter också, samt under mina två MA förra året så nu känns magen nästan liten, och jag har inte känt något speciellt.
    Jag var oxå jättesvullen för 2-3 veckor sedan, och det bubblar i magen ganska ofta, har gjort det nu i 3 veckor ungefär..
    Pluppisen skrev 2010-04-29 09:35:50 följande:
    Princess: Tack! Ja, vi ligger väldigt lika, jättekul Det lär ju bli lite extra kontroller eftersom det är fler risker. Jag ska på ultraljud om två veckor där de ska kolla tjocklek på fosterhinnor och att de har varsin moderkaka och så. Är väldigt spänd inför det...Nalle och Jessylbo: Jag har fått ganska stor mage (har mammabyxor nu i v 11 även om jag inte fyller ut dem helt) på en gång. Men jag har ändå inte kopplat det till att de skulle vara 2. Fick mage tidigt även med första barnet, fick vätska i buken efter ivf denna gång och har varit allmänt gasig och svullen. Därför tänkte jag inte så mycket på magens storlek. Något jag däremot tänker på nu är att det känns så mycket i livmodern, det stretar och drar och när jag cyklar känner jag den varje tramptag. Antar att den töjs ut fortare när det är två och därför känns det mer.
    Jag har oxå mammabyxor nu, för mina byxor började bli tajta för flera veckor sedan..
    Med min första så fick jag inte mage lika tidigt som den här gången, men det sägs ju att magen växer fortare efter första graviditeten..
    Men jag vet inte... har UL om 2 veckor.. 2 låånga veckor hehe..
Svar på tråden Tvillingar i vecka 11