• plastblomman

Ojämnt blodtryck

Hej

Jag har väl alltid varit lite "nojjig" för mitt blodtryck. Har gärna inte velat att min läkare ska mäta mitt blodtryck då det visar högre än när jag själv mäter den.
    Ska väl tillägga att jag lider av läkarskräck

Jag har nu en fråga: Idag när jag tog mitt blodtryck lsjälv liggandes var den 117/76, men när jag 1 minus senare tog blodtrycket sittandes var den på 127/86. Hur kan trycket öka så från 1 min liggandes till sittande. Kan min nervositet ha påverkats? Vilket är det man utgår ifrån. Liggandes eller sittandes? Någon med erfarenhet eller råd?
    Är i v 10.

• Svar på tråden Ojämnt blodtryck
  • Filli

Jag har samma problem som du,jätte nojjig över trycket och får alltid ett vansinigt högt tryck hos läkaren.
    Köpte en egen mätare,men på min mätare står det att man ska vänta 4-5 min mellan mätningarna så kärlen hinner "hämta" sig.
    Prova att vänta lite innan du tar ett nytt tryck.

• plastblomman

Jag ska prova i morgon igen och vänta några minuter. Men jag tog även vid ett annat tillfälle blodtrycket sittandes som då visade 127/86. Jag bad min sambo ta sitt blodtryck sittandes och det visade på honom 129/67. Mao har jag gränsen till högt blodtryck? Har mer normalt när jag ligger ner och min sambo har ingen påverkan på sitt blodtryck liggandes eller sittande.
    Jag har i perioder oro/panikångest. Kan den göra skillnaden?

• Eisa

Ibland har du nog mellan 85-90 men ibland har du 75-80. Det är inget vården kommer göra något åt men man kan ju ofta sänka blodtrycket med ganska lite motion om man vill.

• Filli

Verkar som vi är väldigt lika vad gäller detta,har oxå perioder med oro och ångest och det kan säkert spela en roll för trycket.
    Jag äter medicin för mitt tryck och har nu fått dubbla dosen efter min graviditet(sonen är tre månader) och detta har skapat mycket oro.
    Ska ta ett nytt tryck om två veckor här hemma och sedan ringa min läkare,men känner mig redan stressad över det värdet.

Jag brukar bara ta trycket sittandes hemma,men både hos läkaren och hos barnmorskan har jag legat.

Gränsen för högt blodtryck ligger på 140/90.

Mitt tryck skönk i mitten av graviditeten för att sedan stiga igen i slutet,det konstiga är att det gick aldrig ner igen.

Men vi får väl försöka sluta oroa oss,så får vi kanske bättre värden lättare sagt än gjort

• plastblomman

Tack Flippsen för ditt svar.

Vi får helt enkelt sluta oroa oss. Jag tror med all säkerhet att den spelar in. Kanske till och med "lurar" kroppen om att ha högt blodtryck.

• Filli

plastblomman- Hur gick det idag,tog du något nytt tryck?

• LadyMmm

Det är normalt att ditt blodtryck är lite högre i sittande (och stående). Det  behövs ett högre blodtryck för att pumpa upp blodet till hjärnan i sittande jämfört med sittande och stående så du kan vara helt lugn och trygg med att blodtrycket fungerar som det ska!

• plastblomman

Jag var till läkaren igår och tog upp min fråga i förbifarten. Han tyckte inte jag skulle oroa mig och att blodtrycket var bra ändå. Han berättade att nya riktlinjer är att ta blodtrycket sittandes. Ska försöka sluta nojja mig för detta och avvakta. Blir så stressad över tanken att kolla blodtrycket...

• plastblomman

*Flippsen, vad har du i blodtryck? Har du kollat den hemma?

• Filli

plastblomman-Jag kollar alltid trycket hemma får mest rättvist värde då. Som sagt har jag ätit medicin länge för blodtrycket och i slutet av den sista graviditeten steg trycket till 150/100 , höjde då dosen till det dubbla och sjönk till 130/80-85. Min läkare ville sänka dosen igen efter att sonen var född,men det höll sig inte utan steg till 150/100 igen.
    Höjde då dosen igen och det är två veckor sedan,har inte tagit något nytt tryck efter det utan min läkare sa att jag skulle göra det efter fyra veckor och sedan ringa henne.
    Kanske inte så konstigt att det ligger så högt,har det ganska stressigt just nu.
    Dottern är fem år och suuuuuuper trotsig och så en liten på tre månader. Sambon jobbar väldigt mycket så får ofta ta barnen själv på kvällarna när det är som gnälligast.

• plastblomman

Flippsen, jag vet vad du menar med trotsig femåring. Har en själv
    och att du dessutom har en 3 månaders... Hoppas att du får balans i blodtrycket. Men framförallt att inte prestera för högt och visa sig "duktig". 
    Får jag fråga dig en sak; vad tror du ligger till grund för din nervositet när någon i vitrock tar ditt blodtryck? 
    För min egen del har jag en del trauma från läkarvården från det jag var liten. 

• Filli

plastblomman- Vet faktiskt inte riktigt varför jag har vita roccksyndromet
    Hade redan det som liten,men har inte varit med om något hämskt vad jag vet.
    Nu tror jag det mycket är för att jag själv jobbar innom vården och vet en massa hämskheter man kan drabbas av,jag är en obotlig hypokondriker.
    Jag har blivit mycket bättre på att inte ha för höga krav på mig själv,men när dottern sätter igång med sitt värsta trotts och skrik blir jag så otroligt irriterad och stressad.
    Hon kan få världes utbrott och går överhuvudtaget inte att prata med då.

tråkigt att du varit med om trauman när du var liten

Svar på tråden Ojämnt blodtryck