• lyckligaord

Hur gör ni med era barn i sådana situationer?

Har en tre åring som kan allt själv,ska göra allt själv..han anser att han inte behöver hjälp.Han tycker att allt är okej att göra.Men vissa saker är inte okej.Och hänvisar man honom till att hans uppförande är fel,så blir han riktigt vansinnig,jag är en dum mamma som är elak.Han slåss,skriker,springer i väg..ja dom alla barn kan vara.

Men om erat barn tex cyklar,och får för sig att cykla på dig..vad gör du? Och om tillsägelse inte hjälper utan det rinner av barnet lika fort man sagt det på alla möjliga vis som finns.

Eller om ditt barn slåss med en leksak tex,hur går du?

Straffar ni barnet genom att ta bort tex cykeln eller leksaken? Hur länge i så fall?

• Svar på tråden Hur gör ni med era barn i sådana situationer?
  • cruz

Jag brukar börja med att bara säga till att det "Jag tycker inte att det är OK att gör så för att det gör ont/den kan gå sönder"och försöka avleda med att säga "Du kan cykla här /göra så här etc. Om mina tre-åringar fortsätter ändå, så brukar jag ge dem en varning av typ "Om du inte slutar cykla på mig får vi ställa undan cykeln". Om de fortfarande inte slutar så ställer jag undan cykeln/leksaken en liten stund.

• lyckligaord

Okej...vad skönt att det är fler som gör som jag.Känner mig så hemsk när jag väl ställer undan cykel och sonen skriker rakt ut och man känner grannarnas blickar i nacken.Låter ju ibland som att världen går under ungefär..haha..

Många anser att det är fel av mig att tex ställa undan cykel en stund.Han är ju bara ett barn kan jag få höra,han växer så då kommer han att förstå att man inte kan cykla på människor tex.

• mammasTuva
    lyckligaord skrev 2010-04-27 21:54:47 följande:
    Okej...vad skönt att det är fler som gör som jag.Känner mig så hemsk när jag väl ställer undan cykel och sonen skriker rakt ut och man känner grannarnas blickar i nacken.Låter ju ibland som att världen går under ungefär..haha..Många anser att det är fel av mig att tex ställa undan cykel en stund.Han är ju bara ett barn kan jag få höra,han växer så då kommer han att förstå att man inte kan cykla på människor tex.
    Jag gör också om du! Även jag känner att man får blickar av andra och att det man gör är fel. Men som du skriver att de säger att han växer så då kommer han förstå. Jaha så då e det ok att göra andra illa genom att som nu då exempelvis cykla på! Jag förstår inte riktigt hur man ska göa för att det ska bli rätt egentligen!
  • 3tjejer

Jag hade helt klart tagit bort cykeln om barnet fortsatt cykla på mig med mening. Jag kan förstå att barnet blir mycket argt för detta men jag hade gjort det ändå.

• Maria222

Min son cyklade på mig en gång och då sa jag att jag inte vill att han gör det eftersom jag får ont då. Sen har han aldrig cyklat på mig mer.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Mylla

Jag skulle förklara först att man cyklar inte på folk. Då får man inte cykla, skulle jag ha sagt. Men om barnet valde att köra på mig ändå igen så skulle jag ta bort cykeln. man kan ju försöka igen dan efter, om det går att cykla ordentligt då.

• Mylla

Om mn treåring slåss skulle jag säga åt henne ordentligt, hon vet absolut att man inte får slåss. Men om hon ändå valde att slåss skulle jag bära in henne på sitt rum. Slåss man kan man inte bete sig bland folk, då får man vara själv och slå en kudde eller nåt tills man slutat slåss. Så fort man slutat får man vara med igen, det ska inte vara någon skäms-tid. Tycker jag.

• Adoniram

Ta bort cykeln.

det kallas att ta ansvar och det borde flera föräldrar göra.

• cicci85

Om min son cyklar på mig med vilje eller slår mig med en leksak så tar jag absolut bort de grejerna. Beroende på vad som hänt så kan han kanske få en chans till, då pratar vi om det och jag berättar att om han gör si eller så så tar jag bort saken, åker hem, går in eller vad det kan vara.

• laGoldfish

Jag tycker absolut att du kan ta bort cykel ett tag! min son är ännu lite för liten för cykel (2år) men han kastar leksaker ofta, så  jag brukar  visa attjag blev lessen/arg och säga att det är dummt att kasta och fråga om han vill säga förlåt får att han kastade..viket han oftast gör =) men om inte så brukar jag säga att om han kastar igen så åker leksken bort. Om han då kastar igen så tar jag den och lägger den å garderoben.

Svar på tråden Hur gör ni med era barn i sådana situationer?