• srka

Vilken kaffebryddare ska vi köpa? Och varför?

Vår kaffebryggare har gått sönder och vi måste ha en ny. Men det är en djungel bland kaffebryggare har vi upptäckt. Vi har några få krav som vi vill ha med.

- Självklart sa det bli gott kaffe.
    - Det ska finnas automatisk avstängning.
    - Det ska finnas droppskydd.

De kaffebryggare vi tittat på är
    -Mocca Master- Den har med de krav vi vill ha och den är så otroligt snygg. Men är den värd att köpa då den är dyr.
    -OBH Nordica- Den har också alla de kraven vi vill ha. Den har blivit "Bäst i test".

Har ni några andra bryggare som ni vill rekomendera? Några som ni tycker är helt självlara att köpa men som vi inte upptäckt. 

Tack för hjälpen.

• Svar på tråden Vilken kaffebryddare ska vi köpa? Och varför?
  • loffes

Vad heter den där kaffebryggaren med en "glas kopp" ovanpå?

Man sätter den på plattan och kaffet åker upp till koppen ovanför?
    Har bara druckit sådant kaffe en gång och det blev gått dessutom så slipper man filter vilket måste anses som miljövänligt.

• Fruity

Vi har en Braun "vanlig" kaffebryggare med termos. Den är SUVERÄN! Kaffet håller sig varmt länge i termosen och man slipper den brända smaken även om man inte tar av kaffet direkt när det är klart. Gott kaffe blir det också.

Har droppstopp och automatisk avstängning.

Vi har testat oss igenom hur många som helst och denna är outstanding tycker vi! Vi har hela Sommelier-serien bara för att kaffebryggaren är så klockren {#lang_emotions_laughing}

www.braun.com/se/household/coffee-makers-kettles/design-collection-sommelier.html

• sasssyy

den med glaskanna heter Don Pedro.. en suverän kanna. .. jag hade en sån, älskade den.

Men nu ska vi snart köpa en Mocca Master.. dels för att den gör absolut underbart kaffe men också för att den är snygg, klassiskt och lite kultig..

• sstv

har en obh-nordica king of coffe och den är jättebra för mig. Snabb, riktigt snabb och gott kaffe. Det jag tycker är lite negativt är att varmhållningsplattan är för bra. Kaffet blir bränt av att stå där.

Sen har jag hört någon annan vara irriterad på att det kan vara lite bökigt att få den att brygg bara 2 koppar/1 mugg, men det drabbar sällan mig då jag nästan alltid gör mer än så.

• srka

Tack för att ni hjälpt mig. Tar gärna emot fler åsikter och tips.

• LindaLampa

Moccamaster, absolut!! Jag hade samma funderingar som du för ett år sedan, och vi köpte en Moccamaster efter mycket funderande, och jag har ALDRIG ångrat mig! Såååå gott kaffe, rekommenderar skarpt!! Du kommer inte att ångra dig om du köper den.

• sasssyy
    LindaLampa skrev 2010-04-28 15:33:58 följande:
    Moccamaster, absolut!! Jag hade samma funderingar som du för ett år sedan, och vi köpte en Moccamaster efter mycket funderande, och jag har ALDRIG ångrat mig! Såååå gott kaffe, rekommenderar skarpt!! Du kommer inte att ångra dig om du köper den.
    min gubbe har hjärntvättat mig för att få köpa en sån ha ha ha.. först ville han köpa en till sommarstugan men där drog jag gränsen trots att vi behövde en ny dit för vi är där kanske 3 månader om året och betala så mycket (visserligen var den billig där vi kollade 1000 kr bara) tyckte jag inte om ... inte förra sommaren då vi hade det väldigt tajt... men vi får se.. snart dags att köpa en ny hit till bostaden..
  • CeciliaBa

Lätt fråga! Moccamaster absolut! Den med mest watt, har för mig att det finns en lite enklare. Du kommer aldrig ångra dig. Men det gör du om du köper en annan...

• Anova

King of Coffee av OBH-Nordica. Gör jättegott kaffe. Mina föräldrar har en sådan och är jättenöjda. Vi har en gammal Melitta som jag fått ärva från min morster.. hon köpte en King of Coffee också..

• srka

Vi har bestämmt oss för att köpa en Moccamaster. Det hade vi nog gjort från början. Nu gäller det bara att bestämma vilken färg vi ska välja. Någon som har några ideér?

• sasssyy
    srka skrev 2010-04-29 06:39:58 följande:
    Vi har bestämmt oss för att köpa en Moccamaster. Det hade vi nog gjort från början. Nu gäller det bara att bestämma vilken färg vi ska välja. Någon som har några ideér?
    jag är traditionalist.. föredrar den svarta eller ännu hellre den i borstat stål.. känns mer genuin, men har man lite modernare kök tror jag att någon av de färgade passar bättre...finns väl vit och röd va?

Vi har ju ett trist lägenhetskök men letar hus och då ska vi ha lantkök, lite vaniljgult och då passar ju den metalliska in jäkligt bra för den ser lite gammeldags ut.

Det är väl en fråga om vad man har för estetisk smak och vad för annan inredning ni har..
  • CeciliaBa

Den i borstat stål är en klassiker. Den kommer alltid passa in perfekt oavsett trender. Det gör ju däremot inte kyl/frys etc som redan nu känns passé i rostfritt. Kaffebryggaren står över sådana trender dock.

• srka

Är nu stolt ägare till en Moccamaster i borstat stål! Brygger just nu premiärkoppen. Hoppas kaffet smakar gudomligt. Men det lär det väl göra med tanke på priset på bryggaren.

Svar på tråden Vilken kaffebryddare ska vi köpa? Och varför?