• Mrs Oudad

Farligt med salt i tonfisk o majs-burken för 6 mån bebis?

Hejsan!

Jag tänkte göra en middag nu... blanda kokt ris, tonfisk i olja (på burk) och Majs (på burk) Snabbmat som jag brukar göra ibland...Men det står på burkarna att där är salt i både tonfisken och majsen.... vågar jag ge det till min 6 månaders flicka? Tänkte köra det i mixern så kan vi äta samma hela familjen =) Kan det vara farligt för henne med det saltet som är i burkarna??? Kan ju skölja av majsen i vatten... men tonfisken blir kanske svår att skölja av...

• Svar på tråden Farligt med salt i tonfisk o majs-burken för 6 mån bebis?
  • Lilla K

Salt är inte bra för barn, men att helt undvika salt är omöjligt. Inte kommer hon få skador för livet för att du ger en liten måltid som innehåller salt inte! Köp hem fryst majs nästa gång du handlar, så kan du fortsätta ge majs, men då utan salt!

• Mrs Oudad

Ja det är ju bara saltet som är i majsburken som hon får, jag tänka att jag o min man kan salta vår mat på tallriken sen... men tonfisken är okey?

• Lilla K

Ok och ok, alltså, det blir så lite och dessutom bara en gång - så ja, saltet i tonfisken är ok. Men inte varje dag, liksom! Hänger du med?

Hittade detta om salt på Livsmedelsverkets hemsida:

"Saltintaget bör också begränsas hos barn och för barn under 2 års ålder bör kostens natriuminnehåll, uttryckt som salt, inte överstiga 0,5 g/MJ. Anledningen är att man inte bör vänja barn vid en kost med ett högt saltinnehåll.

Huvuddelen av saltet i maten kommer från beredda livsmedel. För att hålla saltintaget nere gäller det därför både att vara sparsam med saltet i matlagningen och vid matbordet och att inte använda för mycket salta produkter."

• Stora

Majsen är nog OK. Vi har gett Ella burkmajs tidigt. det var bara till smakisar jag använde fryst osaltad majs- men då handlade det om mkt små mängder att "plocka med " som grönsak. Tonfisk smakar ju rätt salt.....
    Varför inte köpa djupfryst majs...då blir ju summan av saltet inte så stor.

Svar på tråden Farligt med salt i tonfisk o majs-burken för 6 mån bebis?