• AndiPandi

    Börja förskoleklass ett år senare? Någon med erfarenheter?

    Jag har en fundering som jag inte får någon rätsida på och efterlyser nu om det finns någon med erfarenheter av ämnet: det är så att jag funderar på om det är rätt eller fel att låta min son gå kvar ett extra år på förskolan och alltså låta honom börja förskoleklass med de som är ett år yngre än honom. Skälen till att jag funderar är att han är en liten, försiktig kille, född sent på året, rädd för att misslyckas, rädd för att prova saker han inte känner till och vet att han behärskar och lite "omogen" socialt och har svårt att hitta sin roll i nya grupper. Kan inte läsa men kan bokstäver och siffror. Sammantaget oroar jag mig för att han ska få en tuff start i skolan och jag är rädd för att han ska känna sig misslyckad och hitta en roll som inte alls passar honom och bli negativt inställd till skolan överhuvudtaget.

    På grund av allt detta funderar jag på om det bästa för honom skulle vara att gå kvar ett extra år i förskolan och börja förskoleklass ett år senare. Jag ser många fördelar med det men undrar om det finns nackdelar som jag inte tänker på? Kommer hans klasskompisar tycka det är konstigt? Kommer lärarna tycka det är mysko att han är ett år äldre hela skoltiden? Kan det få andra negativa konsekvenser? Jag har pratat med skolan och förskolan och även en BVC psykolog om ämnet men ingen har några egentliga erfarenheter utan säger att om vi tycker att det är rätt så är det rätt. Men problemet är ju att jag inte vet vad som är rätt!?!?

    Skulle vara så tacksam för erfarenheter eller kommentarer!

  • Svar på tråden Börja förskoleklass ett år senare? Någon med erfarenheter?
  • MK84

    Det är ju svårt å säga bara utifrån en text, men ja vet flera, framförallt killar som är födda sent å börjat skolan ett år senare så det är ju inget jätteunikt. Å för dom har de inte vart nå problem.

    Det kan ju också vara så att han mognar då han "blir stor" och börjar skolan.

    Men det är nog som bvc mm säger, det är ni som känner eran son å nog känner vad som är bäst för honom.

  • Elli47

    vår son fick börja förskoleklassen ett år senare... dels för att han är född i slutet oktober men mest för att han har en språkstörning. Jag hade möte med talpedagogen och rektorn och vi var överens om att det vore bra att han fick gå kvar ett år extra på förskolan för att hinna komma ikapp lite och även att talpedgogen skulle hinna få ihop ett bra övnigsprogram. Han har fortfarande stora svårigheter med talet men det har gått jättebra i skolan och han hade tur som hamnade i en superbra klass med lugna barn och superbra fröken!

  • Fotavtryck

    Det kan ju oxå vara tvärt om, om han börjar med jämnåriga.
    Det blir en nystart o kan vara så mycket mer uppmuntrande till personlig utveckling.

    I början tror jag nog inte åldern spelar någon roll, men sen då? När han går på mellanstadiet? Vad ska han då ge för ursäkt att han är äldre än sina klasskompisar? Känns som om han lätt kan bli utstött, om han nu som du beskriver det lite blyg o inte tar för sig.

    Bara en tanke

  • Miss Ji

    Jag arbetar på fritids och i förskoleklass och jag tycker att det är toppen med föräldrar med självinsikt (som du verkar ha) Jag ser absolut inga problem med att ha honom kvar på förskolan ett extra år (om inte kommun/förskola/eller föräldern) motsätter sig det..
    När han börjar skolan har han förmodligen inte en aning om att han är ett år äldre än dom andra och när han blir stor nog att förstå det kan man alltid säga att han behövde träna lite mer på vissa saker...det brukar både barnet det gäller och dom andra barnen köpa..
    Min personliga åsikt är att det är värre att låta barnen gå ett "extra" år senare istället..då blir det mer frågor både från barnet och klasskompisarna..
    Lycka till med ditt beslut !


    Solstrålen augusti-08
  • AndiPandi

    Tack för kloka kommentarer och tankar! Jag har haft/har oron som Emma och Loppan uttrycker att han ska tycka att det är jobbigt sen att förklara varför han är ett år äldre (fast i själva verket är han ju bara några månader äldre än den som är född i januari -05) men om jag väger det eventuella obehaget att han är äldre än de andra i klassen mot att han ska känna sig "sämst", minst etc. och kanske kompensera det på ett negativt sätt så tror jag att fördelarna uppväger nackdelarna. Jag vill att han ska få en positiv start och känna att skolan är stimulerande och rolig och att han ska få känna att han behärskar situationen. Jag vet inte om det är någon garanti att det blir så bara för att han är äldre men jag hoppas.

    Tack Miss Ji för din kommentar, det var ett bra och enkelt sätt att uttrycka valet på och jag håller med om det där med att gå ett extra år senare.

    Till saken hör att han går på en fantastisk förskola som jag tycker ger otroligt mycket utveckling både socialt och i skolämnen så jag känner att de har mycket att ge ännu ett år.

  • Saga 79

    Jag tror att det viktigaste är vad din son vill,inte vad du eller lärarna tycker.

    Fråga sonen om han tycker att det ska bli spännande att börja 6-års osv.

    Självklart måste ju DU och personalen diskutera och bestämma,men handla främst  efter vad pojken vill.

  • Elli47

    Att tro att barnen blir mobbade för att de är äldre än klasskompisarna är ju bara dumt... då kan man lika gärna tro att barnen blir mobbade för att de är störst, minst, smalast, tjockast, smartast, har glasögon, har inte glasögon osv osv. Men ni gör som ni känner är bäst och prata som sagt med personalen och hör vad de tror och så givetvis konsulteras barnet!

  • DevilsDaughter

    Hej!
    Vår dotter är född i december. Hon var lite sen i talet, men jag tror att hon är så gott som ifatt nu. Hon började på dagis sent, 3,5 år var hon. Så hon har lite svårt för det sociala ibland, det verkar inte vara jobbigt för henne direkt, men hon föredrar att leka mest med brorsan som går på samma dagis eller själv. Hon har inte fastnat så mkt för att skaffa andra kompisar än.

    Har också funderat på om hon skulle börja ett år senare, men jag tror att hon själv vill börja när hon "ska" för hon ser positivt på nya saker och henne tillbakadragenhet verkar inte störa henne direkt.. Har tänkt att det i början av skolåren inte är några dirrekta krav och inte helt olikt förskolan och att hon kan hinna mogna under tiden.. Det enda jag känner som kanske kommer ta emot lite är att de samtidigt byter till fritids eller vad det heter (?) Hon går ju nu på samma dagis som sin lillebror som hon enligt fröknarna leker med nästan hela tiden. Är lite rädd för hur hon kommer att reagera på det..

  • snöblask

    Hej!

    Jag har också en kille som är född sent på året och har liknande funderingar som TS. Han är egentligen inte sen på något men det är stor skillnad på att vara född i januari och december. Han är inte heller blyg men kan ha svårt att ta för sig bland de "stora" barnen på dagis. Jag märker ju att han lär sig allt "senare" än kompisarna fast egentligen är de ju lika gamla när de lär sig....

    Men sen har han en lillebror som också är född sent (två år yngre) som är ganska framåt o "tidig". Börjar brosan ett år senare så blir det bara ett års skillnad i skolan? Hur tänker man om de?

  • LA8

    Hej!

    Nu är tråden visserligen några år gammal. Men jag undrar egentligen hur du gjorde TS? Vi har samma tankar nu med vår äldsta. Skulle kunna vara vi som skrev det du skrev.

  • Solblomma30
    LA8 skrev 2020-10-25 10:42:46 följande:

    Hej!

    Nu är tråden visserligen några år gammal. Men jag undrar egentligen hur du gjorde TS? Vi har samma tankar nu med vår äldsta. Skulle kunna vara vi som skrev det du skrev.


    Hoppas att det är ok att jag svarar :) Vi funderade på att låta vår dotter börja i F-klass ett år senare. Hon är född väldigt sent på året och är en känslig person generellt sett och har inte varit så himla social, utan mest lekt själv och varit ganska nöjd med det. Min man och jag funderade fram och tillbaka och tillslut kom vi fram till att vi ville chansa ändå, och göra ett försök med F-klass det år hon fyllde 6.
    LA8 skrev 2020-10-25 10:42:46 följande:

    Hej!

    Nu är tråden visserligen några år gammal. Men jag undrar egentligen hur du gjorde TS? Vi har samma tankar nu med vår äldsta. Skulle kunna vara vi som skrev det du skrev.


    Hej!

    Vi har gått igenom samma sak med ett av våra barn som är en känslig själ och har varit ganska sen i sin känslomässiga utveckling. Han är född sent på året, och har inte varit speciellt social utan ganska nöjd med att leka själv. Vi kände att det nog hade varit bäst för honom att vänta ett år med F-klass, just för att han skulle slippa vara yngst i klassen hela tiden. Det är klart att ett år gör skillnad. MEN! I sista minuten valde vi att ändå chansa och han fick alltså börja i F-klass med sina årskamrater.

    Det har gått hur bra som helst! Han är faktiskt som en helt annan kille. Det känns som att han har växt så himla mycket som person av att få börja skolan. Han har hittat en massa vänner, leker med dem hur bra som helst, är lugnare generellt sett, och känslomässigt mognare. Han älskar skolan och tycker att det är tråkigt när det är studiedagar eller helg. Vi hade nyligen utvecklingssamtal med lärarna och även de håller med om att det går bra i skolan. De tycker att han lyssnar, lär sig mycket och passar bra in i gruppen.

    Så, jag vill bara slå ett slag för att det kan gå jättebra även om man som förälder känner en oro inför skolstarten. Jag trodde såklart att det skulle funka okej, annars hade vi förstås försökt skjuta på skolstarten, men att det skulle gå såhär bra kunde jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig! Han var helt klart mogen och redo, det var bara att vi föräldrar inte såg det :) Det känns lite som att han fick en chans att utvecklas till den person han vill vara när han hamnade i en ny grupp i en ny miljö. Så himla positivt och roligt!
  • Solblomma30

    Mitt inlägg blev lite konstigt ovanför. Jag tänkte först avidentifiera könet på mitt barn eftersom man inte kan vara anonym i tråden men sen tänkte jag att det är strunt samma eftersom jag är anonym och inte säger något negativt om barnet ändå. Så därför ändrade jag mitt inlägg, men det jag skrev först kom med ändå. Så läs bara den nedre delen av det jag skrev i inlägget :)

  • LA8

    Tusen tack för att du tog dig tid att svara. Det är så svårt att veta vad som är rätt. Så skönt att skolstarten blev lyckad för ert barn. Håller med kan ju absolut bli på detta vis med. Men samtidigt är jag rädd för att hon inte ska klara skolan och behöva ?gå om? och då tror jag det är bättre att börja senare, får då vet hon inte om något annat. Eller att skolan bli minst 10 års lång pina.


    Solblomma30 skrev 2020-10-26 15:51:45 följande:

    Hoppas att det är ok att jag svarar :) Vi funderade på att låta vår dotter börja i F-klass ett år senare. Hon är född väldigt sent på året och är en känslig person generellt sett och har inte varit så himla social, utan mest lekt själv och varit ganska nöjd med det. Min man och jag funderade fram och tillbaka och tillslut kom vi fram till att vi ville chansa ändå, och göra ett försök med F-klass det år hon fyllde 6.Hej!

    Vi har gått igenom samma sak med ett av våra barn som är en känslig själ och har varit ganska sen i sin känslomässiga utveckling. Han är född sent på året, och har inte varit speciellt social utan ganska nöjd med att leka själv. Vi kände att det nog hade varit bäst för honom att vänta ett år med F-klass, just för att han skulle slippa vara yngst i klassen hela tiden. Det är klart att ett år gör skillnad. MEN! I sista minuten valde vi att ändå chansa och han fick alltså börja i F-klass med sina årskamrater.

    Det har gått hur bra som helst! Han är faktiskt som en helt annan kille. Det känns som att han har växt så himla mycket som person av att få börja skolan. Han har hittat en massa vänner, leker med dem hur bra som helst, är lugnare generellt sett, och känslomässigt mognare. Han älskar skolan och tycker att det är tråkigt när det är studiedagar eller helg. Vi hade nyligen utvecklingssamtal med lärarna och även de håller med om att det går bra i skolan. De tycker att han lyssnar, lär sig mycket och passar bra in i gruppen.

    Så, jag vill bara slå ett slag för att det kan gå jättebra även om man som förälder känner en oro inför skolstarten. Jag trodde såklart att det skulle funka okej, annars hade vi förstås försökt skjuta på skolstarten, men att det skulle gå såhär bra kunde jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig! Han var helt klart mogen och redo, det var bara att vi föräldrar inte såg det :) Det känns lite som att han fick en chans att utvecklas till den person han vill vara när han hamnade i en ny grupp i en ny miljö. Så himla positivt och roligt!


Svar på tråden Börja förskoleklass ett år senare? Någon med erfarenheter?