• Snuskpudding

Pergotime fråga!

Jag har fått förklarat för mig att jag itne har ngn ägglossning, och jag skulle vilja testa pergotime. hittade en sida på internet där man kunde köpa klomifen, vågar man prova? Vad tkr ni?

• Svar på tråden Pergotime fråga!
  • Lille Gris

Nej det tycker jag inte! Det finns ju en anledning till att det är receptbelagt, det är inte helt riskfritt att trycka i sig hormonella läkemedel. Speciellt när du inte har tagit dessa tidigare är det riktigt dumt att inte göra detta i samråd med läkare, med ordentliga kontroller.

Vet du varför du inte har någon ägglossning? Kanske är det något annat som måste "fixas" först och då spelar det ingen roll hur mycket Pergo/Klomifen du tar. Har du fått konstaterat att du inte har ägglossning så får ju den läkaren hjälpa dig vidare!

• dna rna

Skulle ALDRIG käka preparat köpta på internet. Hur vet du vad det är i tabletten...?

• Lakrids

NEJ, gör inte det!!!! Läkemedel som Pergotime bör intas under uppsikt av läkare.

Stolt mamma till Jack
  • Snuskpudding

Okej, tack för era svar! Ska ringa läkaren i morgon tänkte jag.

• Snuskpudding
    Lille Gris skrev 2010-04-28 10:21:32 följande:
    Nej det tycker jag inte! Det finns ju en anledning till att det är receptbelagt, det är inte helt riskfritt att trycka i sig hormonella läkemedel. Speciellt när du inte har tagit dessa tidigare är det riktigt dumt att inte göra detta i samråd med läkare, med ordentliga kontroller.Vet du varför du inte har någon ägglossning? Kanske är det något annat som måste "fixas" först och då spelar det ingen roll hur mycket Pergo/Klomifen du tar. Har du fått konstaterat att du inte har ägglossning så får ju den läkaren hjälpa dig vidare!

Okeej, läkaren sa inget om varför jag itne har ägglossning. Jag slutade med p-piller i nov. men hon sa att det INTE var därför. Jag har provat att äta två kurer med primolut-nor för att det ska komma igång ige, men det har nu resulterat i att mensen inte kommer. Jag tror inte att läkaren kommer att skriva ut pergotime till mig även om det skulle funka då jag är 17 år.
    Tack för ditt svar!!
  • Lille Gris

Det är inte ovanligt att det tar upp till ett år innan mensen hoppar igång igen efter att man slutar med p-piller, så det låter lite konstigt att läkaren kunde säga att det inte hade med saken att göra.
    Många har som rutin att inte ge någon hjälp förrän man har varit utan mens i minst 6 månader, så att du har tagit två kurer med Primolut redan låter som att du antingen har haft tur eller så är det en läkare som inte är så påläst om just menstruationsbesvär. Vad var det för läkare? (menar alltså om du var på ungdomsmottagningen, kvinnokliniken, vårdcentralen, privat gynekolog...) Vilka undersökningar fick du göra?

Hur länge tog du p-pillren och hur var din mens innan du började?

Nej, troligtvis får du inte någon pergotime ännu, jag tror att det inte är tillåtet att ge sådan hjälp till omyndiga personer. Men oavsett så har du ju rätt att få veta VARFÖR din mens krånglar! Stå på dig och prata med läkaren igen!

• Snuskpudding
    Lille Gris skrev 2010-04-29 22:09:22 följande:
    Det är inte ovanligt att det tar upp till ett år innan mensen hoppar igång igen efter att man slutar med p-piller, så det låter lite konstigt att läkaren kunde säga att det inte hade med saken att göra.Många har som rutin att inte ge någon hjälp förrän man har varit utan mens i minst 6 månader, så att du har tagit två kurer med Primolut redan låter som att du antingen har haft tur eller så är det en läkare som inte är så påläst om just menstruationsbesvär. Vad var det för läkare? (menar alltså om du var på ungdomsmottagningen, kvinnokliniken, vårdcentralen, privat gynekolog...) Vilka undersökningar fick du göra?Hur länge tog du p-pillren och hur var din mens innan du började?Nej, troligtvis får du inte någon pergotime ännu, jag tror att det inte är tillåtet att ge sådan hjälp till omyndiga personer. Men oavsett så har du ju rätt att få veta VARFÖR din mens krånglar! Stå på dig och prata med läkaren igen!
    Efter att jag slutade med p-piller(som jag ätit till och från i ca 3 år) så fick jag extrema blödningar, som varade i 2 och 3 veckor. Fick då en tid till denna läkaren på mvc. Hon gjorde ett ultraljud och tog blodprover. och så fick jag primolut-nor för att stoppa blödningen som jaag hade då. Primolut-not funkade bra medans jag åt dem men nu när jag har slutat med dom så kommer inte mensen. Har även testat med ägglossingstest så jag har itne haft ägglossnig.
    Hoppas du förstår, tack för ditt svar!
Svar på tråden Pergotime fråga!