• Anonym

    Vad kostar det att leva i Sverige?

    Hej.

    Jag bor just nu utomlands och har BF i slutet av juni. 1 augusti kommer vi att flytta tillbaka till Sverige och då kommer jag få mammapeng från landet jag bor i nu och det kommer vara ca 10 000 SeK. Min partner söker jobb i Sverige nu, men i värsta fall blir han arbetslös och kommer inte kunna få någon som helst ersättning förrän efter tre månader.

    Min fråga är om man klarar sig på 10 000,- i månaden ett tag? De lägenheter vi söker ligger på 5-6000,-/månad. Vad kostar resten? Det var ett tag sedan vi bodde i Sverige och har egentligen ingen koll alls.

  • Svar på tråden Vad kostar det att leva i Sverige?
  • Anonym

    Hej!

    Vi, jag och min sambo, bor idag i en lägenhet på 85kvm, 3 rum i skåne. Vår ekonomi ser ut som följande:

    Hyra: 6100kr
    El: 1500kr
    Bredband/telefoni/tv: 700kr
    Mat & Hygien: 4000kr

    Detta innebär 12300 kr / månad. Då har jag bara räknat med boende, mat och hygien. Sen har vi två bilar och en bensiräkning som går på minst 2000kr i månaden.

    Man kan leva mycket snålar än oss och säkert minska minst en tusenlapp på mat och hygien. Men vi vill äta "riktig" mat, dvs inga lågpris märken osv...

  • Anonym

    det beror på var du bor, men ni kan nog klara er i en tvåa i alla fall. var ska ni bo? Ni kanske skulle leta efter en mindre lägenhet.
    kan ni klara er utan tv och bredband och telefon och tidning så försvinner ju dom kostnaderna men om din kille ska söka jobb är ju telefon och internet rätt bra att ha. jag tror det kommer bli tufft för er. saker kostar mer än vad man tror

  • Anonym

    De 10 000 du talar om - är det netto eller brutto? Om du ska skatta på dem blir det onekligen ganska knapert för er...

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-28 16:53:54 följande:
    De 10 000 du talar om - är det netto eller brutto? Om du ska skatta på dem blir det onekligen ganska knapert för er...
    Det är efter skatt + att vi kommer att få barnbidrag också.
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2010-04-28 19:10:39 följande:
    Vart ifrån får han pengar efter 3 månader?
    Alfa-kassan, antar jag? Han har jobbat i Sverige innan, men det är över tre år sedan och eftersom han sagt upp sig frn sitt nuvarande jobb måste han väl vänta tre månader med ersättning?
  • Anonym (Anna)

    Han måste uppfylla ett arbetsvillkor och grundvillkor för att få ersättning från Alfakassan. Dessutom ska man ha varit medlem i ett år för att få baserat på inkomst.
    Andra regler gäller om han jobbat i ett EU-land. Då kan man i vissa fall få tillgodoräkna det arbetet

Svar på tråden Vad kostar det att leva i Sverige?