• Helena 82

HJÄLP! Jag har gått ner på deltid, nu vill jobbet bli av med mig!

Hej på er,

Skriver nog mest för att jag vill ha lite råd och tips på hur jag ska gå till väga med mitt lilla dilemma jag har...

Det är så här...jag jobbar som administrativkonsult åt ett utav sveriges största bemanningsföretag. När jag kom tillbaka från mammaledigheten i början på året så visste dom om att jag skulle gå ner till 75% från 1 april när min man började jobba igen.
    Min man jobbar mycket, och har mycket kundbesök och möten på eftermiddagar, därför har vi lagt upp de så att han lämnar 8.00 och jag hämtar 15.00
    Jag har förklarat situationen för min chef och att jag vill jobba 8-14 mån-fred

För de första så påstår hon att 8-14 inte är 75%??? Vilket jag inte förstår... om 40 tim i veckan är 100% så är väl 30tim 75% Jobbar man 6 tim eller under så har du ju dessutom ingen rast. eller?
    Men iaf...nu påstår hon att det inte finns något jobb till mig med dom här tiderna och att hon vill att jag söker andra jobb. För att situationen inte är "hållbar"
    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, självklart vet jag ju att jag har laglig rätt att gå ner på deltid, men hur är det med tiderna? Kan jag bestämma dom själv eller har min arbetsgivare rätt att kräva att jag jobbar en viss tid?
    Jag har sagt att vi kan pyssla ihop de så att jag kan jobba eftermiddag mån-tisd men att jag på onsd-fred måste kunna hämta på dagis.
    Nu är jag rädd att jag kommer få sparken om jag inte går med på deras krav om tiderna, kan dom göra de? Kan dom sparka mig pga arbetsbrist kanske?

Jag har lite över 2 år i företaget...

• Svar på tråden HJÄLP! Jag har gått ner på deltid, nu vill jobbet bli av med mig!
  • eec82

tiderna kan du tyvärr inte kräva iaf inte i handels (vet inte va du har för fack), men där måste man gemensamt komma överens om tider som passar båda.

• GulTussilago

Jag har jobbat för ett bemanningsföretag (som börjar på L) och jag fick inte heller jobba deltid (fast jag var konsult, alltså uthyrd människa)

• mirrebusan

tror inte heller att du kan bestämma tiderna. men gå med i facket så får du hjälp av dom, de kan ju inte sparka dej hur lätt som helst

• straw2008

Kan förstå att arbetstiderna inte passar dom tyvärr :O( men är du fast anställd så kan de knappast sparka dig om det inte står i kontraktet att du är behovsanställd osv..

Trist sits!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Alltid

Man har rätt att gå ned till 75 %, men inte rätt att välja vilka tider man ska jobba.

• Helena 82

Okej, då är de antagligen så att jag måste gå med på deras tider... annars kan dom nog bli av med mig om dom vill. Just nu går jag ju bara hemma och kostar dom en massa pengar...

• 071001

Jag jobbar 50% och har en timmes rast. 9-14, varav 4 tim är arbetstid.

• Flätad

på mitt jobb är det flera som gått ner i tjänst av olika anledningar tex efter f-ledighet preic som ts. De har INTE kunnat påverka sina tider alls tyvärr. Jobbar i vården och där heter det ju att verksamheten måste "gå runt". Vissa har tom valt att återgå till 100 % pga tiderna de fick, de kände att det inte skilde så mycket egentligen förutom i lönekuvertet då De fick börja lite senare och gick hem strax innan oss som jobbar 100. Deras tankar var väl att de ville komma hem tidigare eller få färre arbetsdagar, men så blev det inte tyvärr.
    Jag har själv funderat på att gå neri tid men tänker mycket på min sgi i fall det blir något syskon här någon gång {#lang_emotions_undecided}

• Catti41

Du måste ha rast om du jobbar mer än 5 timmar.

Annars finns det ju bara en sak att göra och det är att prata med facket.

• marianne a
    Catti41 skrev 2010-04-28 11:33:28 följande:
    Du måste ha rast om du jobbar mer än 5 timmar. Annars finns det ju bara en sak att göra och det är att prata med facket.
    6timmar är det.
  • jassikan

Och här kan man läsa arbetstidslagen:
    http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h026.pdf
    Sid 44
    "15 §
    Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.

Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredställande med hänsyn till arbetsförhållandena."

• M Y L F

Du har rätt att gå ned i tid, men du kan inte välja tider eller dagar. Det gör din arbetsgivare, så där har de helt rätt.

Det är ofta så att man tror att man har rätten att bestämma sina tider själv när man har rätt att gå ned i tid, men så är det alltså inte.
    Rast måste man väl ändå ta om man jobbar 6 timmar.
Svar på tråden HJÄLP! Jag har gått ner på deltid, nu vill jobbet bli av med mig!