HJÄLP! Jag har gått ner på deltid, nu vill jobbet bli av med mig!
Hej på er,
Skriver nog mest för att jag vill ha lite råd och tips på hur jag ska gå till väga med mitt lilla dilemma jag har...
Det är så här...jag jobbar som administrativkonsult åt ett utav sveriges största bemanningsföretag. När jag kom tillbaka från mammaledigheten i början på året så visste dom om att jag skulle gå ner till 75% från 1 april när min man började jobba igen.
Min man jobbar mycket, och har mycket kundbesök och möten på eftermiddagar, därför har vi lagt upp de så att han lämnar 8.00 och jag hämtar 15.00
Jag har förklarat situationen för min chef och att jag vill jobba 8-14 mån-fred
För de första så påstår hon att 8-14 inte är 75%??? Vilket jag inte förstår... om 40 tim i veckan är 100% så är väl 30tim 75% Jobbar man 6 tim eller under så har du ju dessutom ingen rast. eller?
Men iaf...nu påstår hon att det inte finns något jobb till mig med dom här tiderna och att hon vill att jag söker andra jobb. För att situationen inte är "hållbar"
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, självklart vet jag ju att jag har laglig rätt att gå ner på deltid, men hur är det med tiderna? Kan jag bestämma dom själv eller har min arbetsgivare rätt att kräva att jag jobbar en viss tid?
Jag har sagt att vi kan pyssla ihop de så att jag kan jobba eftermiddag mån-tisd men att jag på onsd-fred måste kunna hämta på dagis.
Nu är jag rädd att jag kommer få sparken om jag inte går med på deras krav om tiderna, kan dom göra de? Kan dom sparka mig pga arbetsbrist kanske?
Jag har lite över 2 år i företaget...