Vattenburen lackfärg?
Någon som vet om det kan vara skadligt för barnet? Tänkte måla om en vagga. Har bf 16/11. Tror ni det är ok?
Någon som vet om det kan vara skadligt för barnet? Tänkte måla om en vagga. Har bf 16/11. Tror ni det är ok?
Kolla i min presentation. Om du sedan har fler frågor är det bara att fråga på
om den är vatten buren så ska det vara ok att måla.
Däremot en som du måste späda ut med lacknafta är inte bra.
Shoegirl: Men vattenburen är det samma som vattenlöslig? Skulle du måla om? Jag menar först med risken att måla och sedan att bebis ska ligga i vaggan. Är jag för sent ute kanske?
Japp det är samma - lösningen är baserad på vatten. Det är på samma sätt som olja inte är lösligt i vatten.
En vagga används ju inte så länge dvs barnet kommer inte bli så stort att det riktigt kommer åt att suga på det. Så här kanske du inte behöver en högblank färg. Oftast har man vaggskydd runt om också.
För din skull när du målar gäller det främst att ha välventilerat. Gärna öppet fönster eller ute. Kolla din egen historia. Är du känslig mot några metaller (nickel eller tungmetaller) De vanligaste som man kan vara allergisk mot brukar stå på burken.
Tack snälla för svaren!
Är det färg som ska användas inomhus så är det oftast vattenlöslig/buren akrylatfärg. Det finns vattenburna alkyder också. En alkyd är en olja men det används på fasad utomhus, den ska du inte ha inomhus. Ett tips är väl att använda alcro-färg, deras produkter har astma och allergiförbundets märkning och eu-blomman (eu´s oficiella miljömärkning).
Tips insperation och annan bra ifo på www.alcro.se
Följer du råden jag gett är risken minimerad.
Jag skulle måla men i slutet är det alltid ett personligt beslut vad man själv känner sig säker med.