• solskina

Baka till förskolan

Ja det finns ju som sagt en lag som säger att all livsmedel ska vara spårbar (inom skola och vård).

Hur noga är eran förskola/skola på att följa lagen?

Blev insperarad av en vän som står och bakar just nu till förskolan.
    Förskolan bryter alltså mot lagen om dom låter henne göra så.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Baka till förskolan
  • Alcarinque

Ingen aning faktiskt. Den tanken har aldrig slagit mig, att man kan baka något och ta med *s* Har faktiskt aldrig hört att detta har diskuterats heller. Här tar man t.ex. inte med sig något när barnen fyller år så jag tror inte att situationen skulle uppstå heller. Men om den nu skulle göra det så gissar jag på att det inte skulle vara ok att ta med något. De är väldigt "hårda" på hygienregler och sådant.

♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • solskina

När han gick på dagis hade vi med glass, när han fyllde år. Men sedan kom lagen och nu fixar dagis allt sådant själv. Dom har en lossas tårta som dom ställer fram och en särskild stol för barnet att sitta på. Sedan tror jag att dom har glass som dom själva köpt in.

• Kazeer

Jag skulle inte ställa mig och baka något som barnen ska äta, eftersom jag har hört att det inte ska vara tillåtet. Det har aldrig varit aktuellt och kommer heller aldrig att bli aktuellt.

Mitt äldsta barn, som är i förskoleålder, har inte några allergier. Därför har jag aldrig kollat med sonens förskola vilken policy de har i frågan. Det jag vet är att förskolan inte vill att man har med sig något att bjuda på, när barnet fyller år.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mummy

Dottern ville baka bullar till kompisarna när hon slutade på sin avdelning. Men hon fick inte bjuda på dem, då det kan finnas allergiker.

• Bevabus

När jag var liten (är född 90) så brukade vi alltid ta med oss tårtor eller glass hemifrån när vi fyllde år Våra föräldrar bakade och tog med till förskolan, såvitt jag vet så var det aldrig nå snack om saken. De med allergier fixade man ju nåt särskilt till såklart eller så bakade man något som alla kunde äta.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Matillin

Vi har privat förskola som är nyöppnad.
    Förra veckan hade vi och några andra föräldrar bakat till ett öppethusfika som dom hade på dotterns avdelning.
    Visst inte att vi bröt mot några lagar .-)

• 071001

Dropin-fika snart och då är det välkomet att baka och ta med sig fika till fsk.

• Pappa G

Shit, vilka trista regler vi skapar ibland.
    Glädjande nog så finns det tydligen många som kan hantera det med sunt förnuft..

• Li78

Förut fick vi ta med och bjuda på glass/fika. Men nu har de sagt stopp, men inte för regeln som du kriver om, utan pga. att kommunen har en ny regel om förskolebarns sockerintag.

• Tant Green

På vårfesten brukar det vara knytkalas och då äter ju alla sånt som andra haft med sig. Annars tror jag inte det är så vanligt att någon bakar och tar med sig, fast det har hänt.

• MissLaila

På våran förskola får barnen bjuda på fika på födelsedagar, vi har köpt isglass så alla kan äta då det finns laktoskänsliga barn på sonens avdelning. När det är lucia bakar barnen pepparkakor. Och förra året fick barnen påskgodis av personalen. Iår va sonen ledig veckan innan påsk, så jag vet inte om dom fick det i år...
    Jag skulle personligen inte baka bullar och ta med, men jag vet inte hur förskolan ställer sig till det heller...

Svar på tråden Baka till förskolan