• Glasbit

Förhudskatarr på hunden

Vår hund har fått förhudskatarr och som alla hanhundsägare vet är det rätt irriterande när de slickar och slickar konstant (särskilt på nätterna). Han har haft det många gånger innan genom åren men det har gått om rätt snabbt. Nu tänkte jag behandla det och googlade att man kan använda jodopax från apoteket. Min fråga är, hur ska man göra när man rengör? Ska man spä ut jodopaxen eller använda den som den är?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Förhudskatarr på hunden
  • Diablo

Det beror på vad du köper för jodopax. Det finns färdig jodopax att köpa, läs på förpackningen eller fråga personalen. Vi fick lära oss av vår vetrinär att ta en spruta utan kanyl, fylla den, det gick i ganska mycket, vi hade en stor hund. Hunden skulle ligga ner. Och sedan spruta in det under förhuden och sedan massera i två minuter innan hunden fick stå upp så att det kunder rinna ut. Men det finns säkert andra sätt, men detta fungerade. Jag tror vi gjorde det tills att vi såg att det försvunnit. Någon vecka var det nog!

• Glasbit

Tack för ditt snabba svar Kan man köpa en sån där spruta på apoteket också?

• dezibel

Vi har fått rådet att alltid spä ut Jodopax tills det är tefärgat annars blir det för starkt. SagaLee´s beskrivning var jättebra, precis så har vi oxå gjort !!

• Rottis77

Man ska bara skölja med vanligt vatten, ev med lite intimtvål, väldigt utspätt och sen skölja rent med vatten.

Man ska inte tvätta med jodopax, inte bra för slemhinnorna, testa själv att tvätta er med jodopax i ert underliv, förmodligen inte så skönt.
    Har hunden mycket problem kan man få utskrivet en salva som man sprutar in i förhuden ett par dagar i följd.
  • Glasbit

Rottis77: konstigt då att det står att de rekomenderar jodopax på flertalet sidor jag läst? Har sköljt med vatten endel redan, får se hur allt utvecklar sig.

• Rottis77
    Glasbit skrev 2010-04-28 13:58:17 följande:
    Rottis77: konstigt då att det står att de rekomenderar jodopax på flertalet sidor jag läst? Har sköljt med vatten endel redan, får se hur allt utvecklar sig.
    Ja, har har också tyvärr själv läst det.
    Skulle du själv tvättat dit underliv med det?
    Jag hade fortsatt tvätta med vatten och ev lite lite tvål, det e ju precis som på oss, tvättar vi inte oss under en längre tid tror inte jag att vi varit så mysiga där nere {#lang_emotions_smile}
  • Lysmasken

Har oxå gjort sådant på våran hund. Då var det en vetrinär som sa att jag skulle göra så i en vecka sen skulle jag typ ta a-fil i en vecka för att återställa ph-värdet. Men gjorde aldrig det.

Isabelle 051204 Filippa 080401 BF 100809
  • Glasbit

Nej jodopax är väll inget man skulle tvätta sig själv med i underlivet direkt
    Jag kör på vatten ett tag, håller uppsikt så det inte blir värre då får jag väll rådfråga vetrinären vad denne anser är bäst.

• Diablo

Jodopaxtipset fick jag också från en vetrinär.

• Glasbit

Han blev bättre utan jodopax eller annat, använde bara vatten

Svar på tråden Förhudskatarr på hunden