• kutiom

Leka att man skjuter?!

Jag har någon gång sett min dotter och en jämnårig till henne leka här hemma att dom skjuter på allt och alla. De hade inga leksaksvapen men sprang runt med händerna som vapen och hade bara allmänt roligt. Jag tyckte inte detta var ok då och inte nu senast när hon lekte skjutlekar själv heller utan avbröt. Funderar nu lite fram och tillbaka om jag överreagerar eller inte. Hon sa att de fick leka så på dagis utan att fröknarna sa något. Låter ni era barn leka skjutlekar?

• Svar på tråden Leka att man skjuter?!
  • norgesessan

Dom har faktisk inte gjort det innu, mendom hade fått leka med händerna eller pinnar. INTE pistoler som ser riktiga ut, där går gränsen för mig...Tillochmed maskingevär finns det ju...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Stårschan

Mina barn har inte varit intresserade av det (tjejer) men jag minns ju att jag lekte så själv innan skolåldern och att vi hade skitkul. Jag ser ärligt talat inte problemet. Det är ju inte så att de springer omkring och försöker ha ihjäl varandra, utan snarare att de försöker vinna genom att "träffa" den andre innan de blir träffade själva.

Tänk spökboll, laserdome, paintball snarare än prickskyttar på tak med lasersikte.

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • norgesessan

Lazerdome är skitkul, men det tycker jag är för lite större barn, minst skolålder. JAg gjorde det först som 16 åring. (Lite tidigare tycker jag dock det är ok )

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Kazeer

Min äldste son är tre år. Jag har på sistone sett honom plocka upp pinnar från marken och låtsas att de är vapen. Jag blev väldigt förvånad första gången jag såg det, eftersom jag inte vet varifrån han har fått för sig att göra så. Men det är inget jag sätter stopp för. Däremot så kommer vi inte köpa leksakspistoler o dyl till honom.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Stårschan

Ligger det inte väldigt djupt rotat i våra gener att leka anfalls- och försvarslekar?

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Kazeer
    Stårschan skrev 2010-04-28 12:51:31 följande:
    Ligger det inte väldigt djupt rotat i våra gener att leka anfalls- och försvarslekar?
    Jag som trodde att allt var kulturbetingat i dessa dagar...
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • babbelina

Vad skjuter hon på då? Sonen får panga med sitt gevär då han leker jägare, han vet att pappa pangar djur och att vi sen äter dem, men leksakspistoler är inte ok hos oss.

• Busbellan

ser inga problem med att barn leker att de skjuter
    Det är ju som sagt bara en lek och även barn vet skillnad på vad som är ok i leken och vad som är ok på riktigt.
    det är ju i leken barnen har möjlighet att göra det de inte får göra på riktigt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Stårschan
    Kazeer skrev 2010-04-28 12:52:31 följande:
    Jag som trodde att allt var kulturbetingat i dessa dagar...
    Ja det kan du ju få tro om du vill det! {#lang_emotions_wink}
  • Michisen

Säger som jag sagt i andra trådar: I och med att jag och maken är medlemmar i skytteklubb och maken dessutom är jägare så vore det konstigt ifall våra barn INTE lekte skjutlekar förr eller senare.
    Däremot så är det så att eftersom vi faktiskt äger och använder riktiga vapen varje vecka (i övningssyfte och tävlingssyfte) så kommer barnen naturligtvis också få lära sig att man ALDRIG siktar på något som kan ta skada.

Jag tycker att det är rätt harmlöst att låtsaspanga med händerna, men just för att vi har vapen själva så skulle jag bli väldigt arg ifall mina barn låtsaspangar med händerna mot människor, då första regeln är att man inte siktar på något som kan ta skada (inom pistolskyttet, som jägare är reglerna lite annorlunda av förståeliga skäl.)

Som medlem i en skytteklubb är det så inpräntat i mig att man aldrig siktar mot någon annan att jag inte tycker det känns rätt att göra det ens med bara handen, just därför skulle jag bli arg över låtsaspangande.
    Men, hur som helst, så skulle jag sätta mig ner med våra barn, förklara att jag förstår att de bara leker och sedan skulle jag fråga varför de leker så...

Men jag tror inte att det vore möjligt för mig att förbjuda dem. Barn har lekt pangpanglekar sedan cowboytiden om inte längre och med tanke på de barnprogram som finns för lite äldre barn så är det nog svårt att få dem att låta bli.

I vårt hem så får jag helt enkelt hoppas på att grundrespekten för vapen finns där, även låtsasvapen. Sen får det låta hur hycklande och dubbelmoraliskt som helst.
    Och nej, våra barn kommer inte åt vapnen, såvida de inte hittar en fruktansvärt omoralisk låssmed med gott om tid och bra verktyg...

• Kazeer
    Stårschan skrev 2010-04-28 13:00:52 följande:
    Ja det kan du ju få tro om du vill det!
    Inte jag ... men väldigt många andra
  • linda 80

min tre åring har också börjat. Han plockar upp allt han ser som kan bli en pistol. För mig får han leka "pistol" bara han inte siktar på någon som inte är med i leken. För jag kommer ihåg när jag var liten, jag älskade att leka cowboy och sprang runt och pangade.

• Maggis

Minns att jag och de flesta av mina kompisar lekte skjutlekar när vi var små. Och det gör mina söner också. Jag ser det som något rätt normalt, faktiskt, och har inte gjort någon sak av det.

//Maggis
  • kutiom

Hon sköt då på lite av varje, katter, väggar m.m. Jag har nu kommit fram till att skjuta, det får hon göra ute - på låtsas då. Sen får hon inte sikta på sådant som kan ta skada, som Michisen skrev. Jag tog illa upp när hon och kusinen satt i bilen och siktade på andra bilar t.ex. men när dom sprutade vatten tyckte jag det var helt ok. Jag kan förstå att dom behöver leka av sig sådant som dom kommer i kontakt med men någonstans går gränsen för hur grova lekar jag tål. Tack för alla svar!

• Maggiepuh

Min 4 årige son får inte leka sådanna lekar, värken hemma eller på dagis då fröknarna säger till de barnen som börjar lotsasskjuta.

• Gladskit

Min fyraåring började med det där för något år sedan. Vi har aldrig haft några såna leksaker hemma men som mycket annat så antar jag att han lärde sig det rätt snabbt på förskolan. Han har aldrig bett om leksaksvapen men som någon skrev så plockar han gärna pinnar och liknande och leker "pangare". Jag försöker alltid avleda för jag tycker inte om det, jag kan höra dem säga "jag ska panga dig" när de leker och det känns inte okej. Men förhoppningsvis är det väl något som är kul just nu men som ger sig senare.

• vampyria2

Jag tycker att det är helt okej, det är något som barn har gjort i alla tider och jag tror att det handlar om att de bearbetar saker som är läskiga genom lek. Det är genom lek de lär sig förstå saker och såna här saker finns i hela samhället, barn blir inte mer våldsbelägna pga av dessa lekar.

Mina tjejer var i dagis åldern när prinssesan Diana dog, då lekte de Diana och paparatsi (stavas?) Först tyckte jag att det var osmakligt men sen så förstod jag att det var samma sak här, de bearbetade nått svårt som hade hänt.

• Maggis
    vampyria2:

Paparazzi.

I övrigt så är jag med dig i ditt resonemang. Leken är ju ett sätt att bearbeta saker och däri ligger väl detta med skjutlekar också.
    //Maggis
Svar på tråden Leka att man skjuter?!