• Anonym

Umgänge med barn UNDER 3 år??

Ni som har barn UNDER 3 år, hur ser umgänget ut med den andra föräldern??

Själv har jag barn på 2,5 år. Pappan hämtar på dagis 2 ggr/v,sen har han varje söndag. Vi ska börja sen om nån månad med en övernattning, för att sen utöka till två nätter. Spontant känns två nätter i veckan mkt för en sån liten....blir ju mkt hattande fram o tillbaka.

Varannan helg anses väl som "praxis" för barn under 3 år, alltså när det gäller övernattning? SEn är det ju bara bra om barnet träffar den andra föräldern ofta under veckorna.

OBS! Jag undrar bara i största välmening hur andra löst det som är i min sits...jag vill INTE höra att mamma o pappa är lika viktiga så varför inte varannan vecka etc..

Tack på förhand!

• Svar på tråden Umgänge med barn UNDER 3 år??
  • h8him

Det är väldigt olika hur barn reagerar på övernattningar och umgänge. Om ett barn har stark anknytning till umgängesföräldern och föräldrarna kan kommunicera och är villiga att anpassa sig efter barnet så finns det inget som hindrar övernattningar. Vissa små barn klarar 3 dagar hos mamma, 4 hos pappa osv, andra mår bra 2 dagar hos mamma, sen 2 hos pappa osv. Andra barn klarar kanske inte en enda övernattning för anknytningen är dålig och viljan saknas hos umgängesföräldern. Det man får göra är att ha en öppen kommunikation och pröva sig fram till vad barnet mår bäst av.

• Anonym

H8him: ok tack. Hur väl insatt är du i sådana här ärenden? Jobbar du med det?

Svar på tråden Umgänge med barn UNDER 3 år??