• Superbia

Ska människor med psykisk funktionsnedsättning få skaffa barn?

Jag arbetar inom målgruppen "människor med psykiska och fyskiska funktionsnedsättningar" och emellanåt kommer diskussionen om barn upp. Jag känner ibland att de jag jobbar med tittar snett på mig när jag säger att jag faktiskt inte tycker att människorna i vår målgrupp ska skaffa barn. Nu har jag inte träffat på alla människor i hela världen inom målgruppen och jag vet att allting är individuellt, men över lag brukar "dessa människor" bland annat vara väldigt egocentriska, psykiskt instabila, omogna i sitt tänkande osv och varför ska man uppmuntra dessa till att skaffa barn? Det är ju inte som att man i allmänhet tycker att missbrukare ska skaffa barn, men säger man det får man sällan några protester.

Personerna jag arbetar med kan vara jättemysiga emellanåt och verka kärleksfulla och ansvarstagande, för att i nästa stund få raseriutbrott, skada sig själva och bete sig som trotsiga 3-åringar. Tänk då vad de skulle kunna göra om de hade ett litet barn. Och detta är inget specifikt för just dom jag arbetar med, utan många med den här problematiken agerar på liknande sätt. Vill du ha en sån förälder?

Vissa hävdar att människorna i målgruppen skulle kunna skaffa barn och klara av det med hjälp av rätt stöd. Men varför uppmuntrar man andra att skaffa barn om man redan från början vet att de inte kan klara av det själva? Blivande unga föräldrar får massa skit för att de inte har alla kriterier uppfyllda för att skaffa barn än - jobb, bostad, säker inkomst, fast partner och allt vad det kan vara. Men en med psykisk funktionsnedsättning ska då minsann få skaffa barn, för vi kan ju hjälpa dom!

Jag anser inte att barn är en rättighet som alla ska ha! Jag ser till barnets bästa och istället för att växa upp med en mamma/pappa med så allvarliga psykiska funktionsnedsättningar att de inte klarar av sitt eget barn, hellre då inte blir födda alls.

Är det verkligen bara jag som tycker såhär?

Morten & Vidar 091029
  • Svar på tråden Ska människor med psykisk funktionsnedsättning få skaffa barn?
  • Reglementet

Vad för typ av funktionsnedsättningar pratar du om?

• Superbia
    Reglementet skrev 2010-04-28 14:43:44 följande:
    Vad för typ av funktionsnedsättningar pratar du om?
    Psykiska, tänk dig det som förr kallades "utvecklingsstörning" - men så heter det ju inte längre. Det är lite blandat vad som skulle kunna ingå där, men att personen är så pass nedsatt att den måste ha hjälp med vardagen och att den är instabil i beteendet.
    Morten & Vidar 091029
  • mini79

Jag jobbar som skolkurator och möter många barn som har föräldrar som platsar inom kategorin "lätt utvecklingsstörning". Den kanske inte har en diagnos på pappret, men det framkommer mer eller mindre ändå. Dessa barn lider ofta av omsorgsbrist, de blir socialt hansikappade pga bristande uppfostran osv... Förr eller senare så "växer" barnet om sina föräldrar och mår själva väldigt dåligt av att vara "föräldrar till sina föräldrar". Så sett ur ett rent barnperspektiv så kan jag inte förstå hur man kan uppmuntra någon med ett sådant handikapp att aktivt skaffa barn. Blir det barn ändå så krävs stora insatser för barnets välbefinnande.

• Reglementet

Du menar alltså personer som är utvecklingsstörda helt enkelt? Jaha, nä, de borde inte skaffa barn.

• jaghopparhögt

Om man haft en depression så får man ju inte adoptera barn så de reglerna kanske kan vara en riktlinje?

• redneck girl

håller till fullo med ts.

• Superbia
    jaghopparhögt skrev 2010-04-28 15:46:09 följande:
    Om man haft en depression så får man ju inte adoptera barn så de reglerna kanske kan vara en riktlinje?
    Jaså, det visste jag inte. Det är ju lite illa med tanke på att man kan komma ur en depression. En såkallad utvecklingsstörning har man ju hela tiden.
    Morten & Vidar 091029
  • Superbia
    Reglementet skrev 2010-04-28 15:41:24 följande:
    Du menar alltså personer som är utvecklingsstörda helt enkelt? Jaha, nä, de borde inte skaffa barn.
    Det får ju inte heta så längre
    Morten & Vidar 091029
  • mini79

Fast en depression kan man faktiskt bli helt bra efter. Jag tycker att de reglerna för adoption är helt fel. Alla människor mår dåligt någon gång i sitt liv, ska en person som söker hjälp i en sån situation bli "straffad" för det? Det är ju inte så att om man en gång har halsfluss så har man alltid halsfluss...

• muffin

Håller med ts. Hörde om ett "fall" där modern köpte godis för alla pengar varje månad så dottern blev utan mat. När dottern blev lite äldre så fick hon gömma pengarna och fick helt enkelt bli mamma till sin egen mamma. Fruktansvärt.

Svar på tråden Ska människor med psykisk funktionsnedsättning få skaffa barn?