• Anonym

Mår så dåligt över att jag måste plugga upp betygen :(

har egentligen lätt för mig och hade riktigt bra betyg under högstadiet. detta sumpade jag på gymnasiet genom att vara borta mycket (fullt upp i livet med flytt, jobb osv) känns så tråkigt och jag SKÄMMS över detta, hemskt mycket. har kommit till ett stadie då jag VILL plugga, men innan jag söker in till universitet/högskola måste mina betyg pluggas upp på komvux. har bla ett IG (pga av missat slutprov, läraren satte IG (som kunde ändras) i stället för att ge ett definitivt G då han tyckte jag borde kunna nå ett VG eller MVG om jag gjorde provet) gjorde aldrig slutprovet skoltrött som jag var och nu kvarstår mitt jäkla skitbetyg trots min annars goda kompetens. känns så tråkigt och känns som att man behöver ha så höga betyg för att kunna komma in på vidare utbildning.

som jag skrev så SKÄMMS jag så, vill plugga upp IG't och en annan kurs som jag måste göra, men skämms över att berätta det inför mina vänner, sambo, familj och så då kraven på mig alltid känts så höga.

är det svårt att plugga upp? hur bär jag mig åt och kan man endast göra prövningar på vissa ämnen för att på så sätt få betyg eller måste jag läsa in hela kurser via komvux?

• Svar på tråden Mår så dåligt över att jag måste plugga upp betygen :(
  • Elsans

Ääh, skäms inte! jag har skitdåliga betyg från gymnasiet och inte skäms jag över det inte. Plugga upp IGt och gör sedan högskoleprovet, KATCHING!

• Anonym (me too)

Du är inte ensam! Här har du en till som sket fullkommligt i gymnasiet och har nu fått plugga upp alla mina betyg på komvux med väldigt bra betyg!

Jag skäms oxå otroligt och tycker det är lite jobbigt när nån frågor vad jag gör och jag svarar att jag läser. Jaha, till vadå? Hrrmpf, jag läser på komvux....
    Man känner sig misslyckad liksom..

Dock har jag fått två barn tätt så jag brukar prata bort det lite med att jag läser upp medans jag är mammaledig för att SÄKERT komma in på högskolan sen.
    I själva verket sliter jag som faan för att få ett slutbetyg samtidigt som jag faktiskt är mammaledig!

• Eisa

Är man vuxen och motiverad är det inte alls svårt att plugga upp betygen tror jag. Jag har också VÄRDELÖSA betyg från gymnasiet (skolkade) och bra betyg från högstadiet. Slapp plugga upp betygen med en hårsmån, men kommer inte in på en enda utbildning med mina betyg. Högskoleprovet blev min nyckel till högskolevärlden. Så nej du måste inte ha höga betyg om du kan skriva hyfsat på HP (och det kan du).

• Anonym

vilka bra svar, känns redan bättre! Åsa, kanske är så enkelt?

jag är också mammaledig och vi planerar att skaffa en tvåa tätt, precis som du anonym har jag gett mig f-n på att fixa detta under tiden så att jag kan börja plugga på riktigt efteråt.
    hur gick du tillväga då? är det bara att dyka upp på komvux med betygen och få någon slags läroplan eller? läser du hela kurser eller har du endast gjort prövningar? berätta gärna! och du, skönt med någon i samma sits.

• Anonym (stolt)

Jag tycker inte att du ska skämmas, du ska tvärtom vara stolt. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men tänk efter vad det är du egentligen gör. Du tar tag i ditt liv och pluggar för att kunna bli det du vill. Du förverkligar dina drömmar. Just nu betyder det att plugga på komvux.

• Anonym

ännu ett skönt svar från någon med självkänsla gud vad bra! måste ju dock plugga upp mina betyg eftersom jag har ett IG, det kommer man ju inte in någonstans med va? men kanske kan jag skriva ett bra högskoleprov och därmed klara mig in... skulle kunna gå. efter att jag pluggat upp minst IG:t i alla fall.

tror egentligen inte heller att det blir direkt svårt för mig ATT plugga upp dem, det är mer vägen dit jag tycker känns jobbig...

• Anonym

anonym (stolt) TACK!!!!!!!!!!!!!

(förresten har jag hört/läst någonstans att man inte ens FÅR plugga upp betyg längre, vad kan jag ha fått det ifrån?)

• Anonym (me too)

Jo man får plugga upp dom men då kommer man i en annan urvalsgrupp när man söker till högskolan. Du kan läsa om det på studera.nu.

Här är sista ansökningsdag till komvux den 15 maj tror jag så kolla upp hur det är i din kommun. Det är lätt när man väl tar tag i det!
    Gå till komvux med ditt betyg så hjälper en SYO eller liknande dig hur du ska gå till väga!

Jag har ju till skillnad från dig fått läsa upp nästan ALLT på komvux, alltså hela kurser, så det ska bli jätteskönt att komma därifrån med mina VG och MVG efter denna termin och kansta mitt gamla samlade betygsdokument åt he***te!

Jag har sökt in till högskolan i höst så wish me luck!

• Matillin

ts Du behöver absolut inte skämmas och du är absolut inte ensammen om att sabbat för dig på gymnasiet Du ska i stället vara stolt för att du vill korrigera dom misstag du gjorde då och hiskeligt glad för att du i sverige har chansen att göra så, medans du får betalt Jag var också skoltrött under gymnasiet och har inte speciellt höga betyg, långt ifrån så höga som man idag måste ha för att komma in på många program. Jag läste omvårdnadsprogrammet och har varit tvungen att läsa upp matte m och c på komvux för att kunna söka ekonomiprogram på univeristet eller ky-utbildningar som jag ska söka till. Jag har två småbarn tätt och det har funkat bra. Det gör det så länge man är motiverad Vad vill du bli när du blir stor?

• Anonym

Stort grattis till dig, sjukt bra gjort! vad innebär det du skrev, att du kan kasta ditt samlade betygsdokument åt helvete? haha alltså jag förstod ju men visst kommer ditt nya "betyg" också att kallas just så, samlat betygsdokument? Du får inte ett "helt betyg" utan det blir något annat... eller?

okej, lät tungt med det där med att komma i ett annat urval. gällde det även dig? håller tummarna för att du kommer ín, låter som att du är välförtjänt av det. hur har du rent konkret gjort med komvux nu när du samtidigt varit mammaledig? behövt vara mycket i skolan eller enbart läst hemma? hur har prövningarna funkat?

Svar på tråden Mår så dåligt över att jag måste plugga upp betygen :(