• Jackie85

Stor risk för missfall?

Jag plussade igår efter att jag en tid misstänkt att jag var gravid eftersom jag hade väldigt starka symptom såsom: Smakförändring (kan inte äta de mest normala saker som jag älskat innan eftersom det smakar så illa), Saker luktar äckligt som inte gör det i vanliga fall, det känns som jag är väldigt varm, mina bröst är stenhårda och gör ont, jag är illamående m.m. Enligt Clearblue är jag bara i 1-2 veckor, vilket kan stämma ganska bra eftersom jag hade min ÄL för 2 veckor sedan på fredag.

Efter att jag hade hunnit smälta denna shocknyhet igår börjar jag nu istället bli orolig att det inte skall gå hela vägen. Hur vanligt är det egentligen med missfall i 24/25 års åldern?. Både jag och min kille är runt 25 år och är normalviktiga. Vi blev gravida på första och enda försöket så tydligen väldigt fertila också. Jag och killen slutade röka för 1½ år sedan och dricker knappt någonting. Äter normalt och tränar relativt mycket.
    Hur stor är chansen egentligen för missfall? Jag har fått för mig att risken för missfall är såpass stor satt man i princip skall vara glad ifall det över huvud taget klarar sig egenom de 12 första veckorna. Ungefär 50% risk...stämmer detta?

• Svar på tråden Stor risk för missfall?
  • Smulan 89
    Kvinnor i tidiga tjugoårsåldern - risken för missfall är ungefär 10 procent. Kvinnor i sena trettioårsåldern - risken är nästan dubbelt så hög, nästan 18 procent. Kvinnor som närmar sig 45 års ålder - risken ökar till mer än 50 procent.

Detta måste vara före v 12, för efter v 12 minskar risken för "kvinnor i tidiga tjugoårsåldern" ner till ca 1%.
    90% av alla missfall sker före v 12 brukar man kunna läsa.

Även om missfall är jobbigt och hemskt att gå igenom, så får man försöka tänka på att fostret i magen hade inte kunnat klara sig ändå, eller haft något allvarligt fel. Missfall är ju kroppens sätt att rensa bort ett skadat/missbildat foster, så det är ju ändå något gott i att missfall finns. Har själv ett missfall bakom mig, så jag vet hur tungt det kan vara.

Försök tänk att de är 90% chans att det går bra, och efter v 12 är det 99% chans att allt går bra. Så försöker jag tänka. Det hjälper lite i alla fall.

• Jackie85

Tack, va glad jag blev nu. Jag har alltid trott att ungefär 1 på 4 graviditeter om inte ännu fler slutar i missfall.

• sanna88a
    Jackie85 skrev 2010-04-28 15:15:59 följande:
    Tack, va glad jag blev nu. Jag har alltid trott att ungefär 1 på 4 graviditeter om inte ännu fler slutar i missfall.
    det trodde jag med :O
  • Fru LB

Väldigt många missfall sker innan man ens vet att man är gravid tror jag, kan vara därifrån 1 av 4 kommer.

Svar på tråden Stor risk för missfall?