-
Jag har en 1,5-åring, förutom vår nyfödda, och efter att ha läst på lite på nätet så har jag fått intrycket att ringsjal är smidigast att amma i eftersom den går snabbt att ta på, och den går att justera medan barnet är i sjalen. Jag kommer amma i sjalen medan jag fixar hemma, är i lekparken med sonen & likn. En trikåsjal känns mer komplicerad att få till, plus att barnet ju har en tendens att glida ned en bit efter ett tag och då hamnar ur position.Så, vad säger ni? Trikåsjal eller ringsjal? Eller nån helt annan? Om trikåsjal, vilken knytning?
-
Svar på tråden Bästa sjalen att amma i?
-
Jag har inte lyckats få till att amma i trikåsjal men tycker att det funkar hyfsat i ringsjalen. Började med det ganska nyligen så jag har väl inte fått in snitsen än
-
ok! fler?
-
En trikåsjal är nog lättare att få till med en nyfödd än ringsjal. Men smaken är som baken och vissa föredrar ringsjal och andra trikåsjal.
-
varför skulle det vara lättare med trikåsjal menar du? kan tillägga att vår dotter nu är ca 6 veckor och väger 5 kilo.Marlene skrev 2010-04-28 22:35:31 följande:En trikåsjal är nog lättare att få till med en nyfödd än ringsjal. Men smaken är som baken och vissa föredrar ringsjal och andra trikåsjal.
-
Ofta så sitter en nyfödd inte så bra i en ringsjal, först när dom börjar blir lite stadigare så brukar ringsjal funka lite bättre.Marlene skrev 2010-04-28 22:35:31 följande:En trikåsjal är nog lättare att få till med en nyfödd än ringsjal. Men smaken är som baken och vissa föredrar ringsjal och andra trikåsjal.
Är man dessutom nybörjare så är oftast en trikåsjal lättare att få till än en ringsjal. En ringsjal snedbelastar dessutom så det är inte så bra att använda en ringsjal långa stunder. Men som sagt smaken är som baken och endel föredrar ringsjal och använder den länge medans andra föredrar trikåsjal, det bästa är igentligen om du kan prova båda två och sen bestämma dig.
Här är knytningen för trikåsjal www.babyboden.nu/Mias/Websidor/xomslut2.htm och här förklaras det hur man kan amma i den knytningen
www.babyboden.nu/Mias/Websidor/amma_i_x-omslut-21.htm -
en trikåsjal har vi redan, och knyter den på samma sätt som dina länkar. den funkar ok att bära vår dotter i i grodställning under längre stunder, dock har jag svårt att få till en bra knytning då jag har stora bröst som hindrar en alltför fast knytning. amma i trikåsjalen har jag inte testat än, jag har inte haft tidMarlene skrev 2010-04-29 18:54:20 följande:Ofta så sitter en nyfödd inte så bra i en ringsjal, först när dom börjar blir lite stadigare så brukar ringsjal funka lite bättre. Är man dessutom nybörjare så är oftast en trikåsjal lättare att få till än en ringsjal. En ringsjal snedbelastar dessutom så det är inte så bra att använda en ringsjal långa stunder. Men som sagt smaken är som baken och endel föredrar ringsjal och använder den länge medans andra föredrar trikåsjal, det bästa är igentligen om du kan prova båda två och sen bestämma dig. Här är knytningen för trikåsjal www.babyboden.nu/Mias/Websidor/xomslut2.htm och här förklaras det hur man kan amma i den knytningen www.babyboden.nu/Mias/Websidor/amma_i_x-omslu...ringsjalen hade jag inte tänkt använda för att bära länge i, utan bara när jag måste amma samtidigt som sonen kräver uppmärksamhet, eller när jag snabbt behöver få upp dottern i en sjal.nåväl, nu har jag köpt en ringsjal på tradera iaf, och kan snart jämföra
-
tes 75 skrev 2010-04-29 20:58:31 följande:Ja, även om den kanske inte är optimalt än på ett litet tag så brukar den funka bättre när man har ett barn som är lite stadigare
-
Jag ammar i min trikåsjal, och då sitter hon groda, hon sitter för övrigt alltid groda och hon älskar sin sjal! Jag behöver bara sätta i henne i sjalen och vika in hennes huvud så blir hon lugn och nöjd och sitter och kikar och somnar sen när hon behagar =)
Eller så ammar jag då som sagt henne till sömns och då drar jag liksom ner det ena axeltyget som går över tutten hon ska amma på, sen så lutar hon tillbaka sitt huvud och jag håller i det och på det sättet så ammar hon gott...lite snett, men ändå, hon och jag tycker det går bra =)
Däremot så har vi ju bara gjort det hemma och då går jag mest bar under sjalen så då är ju brösten och maten lättåtkomliga =) och jag måste ju ha ena handen att stödja hennes huvud med så det kanske inte är ett alternativ för dej som vill ha båda händerna fria. Annars kan jag bara säga att det funkar rätt bra att också amma i trikåsjal =)
Det där med att dom hasar ner, det gör dom ju, men jag brukar luta mej lite framåt så att hon "lossnar" från min mage och sen så hasar jag upp henne i en bra position och spänner åt sjalen igen =) Det lär man sej efter ett tag hur man tajtar till den =)
-
tack för tips och råd! angående amma i groda så vete 17 om det skulle funka, jag har nämligen så stora bröst att hon då skulle få sitta på mina höfter
hur som helst, jag har precis lagt ned amningen efter alldeles för många mastiter och höga febertoppar, men tror ringsjalen blir superb att flaska i (får iaf EN hand fri..), och trikåsjalen kommer jag och dottern nu kunna mysa i när jag (snart) inte har ont i brösten längre