• Nyfiken86

Fästinghalsband till katter!

Hejsan!
    Jag undrar om de finns någon bra sida med färstinghalsband till en av mina katter.. Förra året fick han MASSOR av fästingar.. stackarn :(
    Va inne på apoteket men dom säljer tydligen inte d längre..??
    Någon som vet en bra sida på nätet d kan finnas på, något som verkligen hjälper..?

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Fästinghalsband till katter!
  • dezibel

Tänk bara på att dom kan fastna och strypa sig själva i "fasta" halsband.

• Buster78
    dezibel skrev 2010-04-28 17:15:02 följande:
    Tänk bara på att dom kan fastna och strypa sig själva i "fasta" halsband.
    fästinghalsband brukar va skurna i kanterna så dom blir elastiska så det är inget problem....

Tyvärr vet ja inte vart det finns fästinghalsband att köpa om apoteket slutat med sin!
  • Nyfiken86

Kollade runt lite på nätet o d finns som en liten dosa man kan sätta på de vanliga halsbandet.. undra om d fungerar eller om man ska köpa droppar o droppa i nacken.. Något måste han ha.. e synd om honom ju :(

• Marre79
    Nyfiken86 skrev 2010-04-28 20:06:51 följande:
    Kollade runt lite på nätet o d finns som en liten dosa man kan sätta på de vanliga halsbandet.. undra om d fungerar eller om man ska köpa droppar o droppa i nacken.. Något måste han ha.. e synd om honom ju :(
    Denna "dosa" Skudo Pet hade vi på vår hund förra sommaren och den fungerar bra!
  • Marre79

Kan tillägga att fästinghalsbanden ej får säljas längre. Det är kemiklieinspektionens bestämmelser. Vet ej hur det är med apoteket eftersom deras produkter går under läkemedelsverkets bestämmelser.

• malca

Använd Frontline istället, finns på apoteket.
    Många många år sen som vi provade fästinghalsband till vår hund och det luktade illa och så var det inte bra att röra dem för mycket för man får giftet på fingrarna - inte alls bra om man har barn som stoppar fingrarna i munnen.
    Kanske är halsbanden bättre nu, men jag använder iaf Frontline till vår katt - tycker det är toppen.

• Rickard b

Hej

Det finns två olika giftfria fästingskydd som passar katter. Dels en liten medaljong som heter Tic-clip och som är laddad med bioenergi som skapar ett oscillationsfält som gör att fästingar förvillar sig. Det låter flummigt jag vet men alla recensioner är väldigt positiva. Sedan finns det en ultraljudsdosa som stöter bort fästingar genom ultraljud.
    Båda alternativen finns här www.fastinghalsband.se

• Nyfiken86

Jag tycker oxå dom där halsbandet värkar lite obehagliga.. men fungerar dropparna bra..?? Hur längre håller dom..?? D e ju dyrt som tusan så man vill ju att d ska fungera..

• malca
    Nyfiken86 skrev 2010-04-29 21:28:02 följande:
    Jag tycker oxå dom där halsbandet värkar lite obehagliga.. men fungerar dropparna bra..?? Hur längre håller dom..?? D e ju dyrt som tusan så man vill ju att d ska fungera..
    Frontline-dropparna fungerar utmärkt, både mot fästingar och loppor. Lite dyrt är det förstås men jag tycker absolut att det är värt det - jag hatar att plocka bort fästingar och dessutom får vår katt lätt loppor om vi inte använder det.
    Varje dos håller i 3-4 veckor (men vi brukar låta det gå ca 5 veckor och det funkar bra) och en förpackning med 6st kostar 330kr (finns även 3-pack för knappt 200kr). Sen behöver man ju inte använda det hela året heller, finns ju inga fästingar på vintern..
Svar på tråden Fästinghalsband till katter!