• Fidelis ad urnam

Vad är det för fel på er (vissa) cyklister?!

Varför ska vissa av er cyklister bete er som om de ägde vägen?
    De cyklar över där det inte finns övergångsställen och skiter i om det kommer bilar.
    På gatan där jag bor finns finns det en väg om korsar "min" gata. Längst den vägen finns en cykel och gångväg på båda sidor av korsningen men INGET övergångsställe över där den korsar "min" gata. Där skiter cyklister i vilket, de drar bara på och skiter i att kolla efter trafik, eller bryr sig inte.
    De skiter fullständigt i det faktum att det inte finns något övergångsställe där, de skiter fullständigt i att det finns ett nybyggt garage i vägen som gör att man inte ser dem förrän i sista sekund och de skiter fullständigt i att de är mjuka och bilar är hårda!
    Nu saktar jag alltid ner där oavsett då högerregeln gäller och då garaget täcker sikten för bilar som kan komma längst den vägen, men det är ändå farligt beteende från cyklisternas sida.

Ni som cyklar på det sättet, hur tänker ni?!

• Svar på tråden Vad är det för fel på er (vissa) cyklister?!
  • SailorGirl

Övergångsställen är för fotgängare. Man har ingen väjningsplikt för cyklister på dem, såvida cyklisten inte leder cykeln.

• Purpurbräcka
    Fidelis ad urnam skrev 2010-04-28 17:20:08 följande:
    Nu saktar jag alltid ner där oavsett då högerregeln gäller och då garaget täcker sikten för bilar som kan komma längst den vägen, men det är ändå farligt beteende från cyklisternas sida.
    Högerregeln innebär väjningsplikt även gentemot cyklister som kommer från höger. Kanske är de cyklister som kör ut framför dig medvetna om det? Eller så är de bara vanliga "odödliga" unga män (Vadå? Fördomar? Jag? ).
  • Fidelis ad urnam
    Purpurbräcka skrev 2010-04-28 17:52:19 följande:
    Högerregeln innebär väjningsplikt även gentemot cyklister som kommer från höger. Kanske är de cyklister som kör ut framför dig medvetna om det? Eller så är de bara vanliga "odödliga" unga män (Vadå? Fördomar? Jag? ).
    Är det så?
    När jag hade min uppkörning tex så påpekade han som höll i uppkörningen att jag MÅSTE sluta stanna för cyklister (stannade då för en på ett övergångsställe och för en som kom i hög fart vid en högerregelskorsning och i båda fallen gjorde jag fel.
  • Fidelis ad urnam

Det enda jag hittar är att bilister har väjningsplikt enligt högerregeln om de passerar en obevakad cykelövergång, men inte annars.

• Fidelis ad urnam
    SailorGirl skrev 2010-04-28 17:41:05 följande:
    Övergångsställen är för fotgängare. Man har ingen väjningsplikt för cyklister på dem, såvida cyklisten inte leder cykeln.
    Det är jag fullt medveten om. Skulle ha skrivit cykelövergångsställe.
  • systersandra

Nej jag blev också förbannad,körde på en 50-väg,närmade mig ett vanligt övergångsställe.
    I periferin ser jag en cyklist som kom i en j-a fart,på väg mot övergångsstället.
    Var tvungen att tvärnita.
    Hon sket fullständigt att jag kom körande där och sket i att hon egentligen måste leda cykeln över.
    Alltså vad har folk för självbevarelsedrift?
    Bli irriterad bara jag tänker på det.
    Tutade aldrig men ångrar att jag inte gjorde det åt ungjäkeln (var en tonårstjej).

Svar på tråden Vad är det för fel på er (vissa) cyklister?!