• Pisan

    Någon som har tvillingar födda Januari 2010

    Finns det några som har tvillingar födda nu i januari? Känner att jag vill prata och byta lite ord med andra tvillingmammor...

    Jag har tvåägsstvillingar födda 24 januari. 6veckor förtidigt födda är dom. En pojke och en flicka

    Hade varit roligt att prata om olika tips och allt mellan himmel och jord med nån som förstår ens situation.

    <3

  • Svar på tråden Någon som har tvillingar födda Januari 2010
  • frökenmumin

    Jag fick mina tvillingpojkar den 10 januari, dom kom i vecka 31+4.

    Hur går det för dig med sömnen, matning, rutiner ja allt

  • Eufori

    Hejsan!
    Vad skoj med en ny tråd :)
    Jag har födde två pojkar (enäggstvillingar) den 27 januari 5 veckor för tidigt..
    Amningen fungerade inte så jag matar med Nan modersmjölkersättning. Fungerar ammningen för er? Jag har precis börjat få liiite kvällsrutiner så nu brukar de lägga sig för natten vid 12-tiden och sover till 6 då de äter ca 200ml och sedan brukar de sova hos mig i sängen till 10 då vi går upp :) Hur brukar ni göra under natten?

  • Pisan

    Min kom i v 34+2 och dom mådde bra direkt men vi låg inlagda på Neo ett tag med sondmatning. Jag blev akut sjuk i havandeskapsförgiftning EFTER förlossningen (hade det innan åxå men blev försämrad efter) så jag var i kritiskt läge så amningen blev misslyckad tyvärr.

    Försökte kämpa för att få igång den men hela situationen med 2 bäbisar och vara på neo och en dotter hemma på 2 år gjorde så det gick inte alls. Så här äter dom NAN för fullt på flaska.

    Börjar åxå få rutiner nu på kvällen (peppar peppar) Dom somnar runt 22 tiden och sover fram till 6-7 på morgonen. USCH vågar knappt skriva det

    Dom sover jätte bra i spjälsängen tillsammans

    Hur har ni det? Och framförallt.. Hur mår NI?

  • frökenmumin

    Vi låg på Neo rätt länge, tvilling två Melvin var rätt dålig. Men han har hämtat sig bra och båda killarna, Max och Melvin växer så det knakar . Vi var på BVC idag och Max vägde 5905 gram och Melvin 5625 gram. Inte illa för killar som vägde cirka 1,5 kg när dom föddes

    Jag tycker också att jag har fått in bra rutiner, mina killar somnar vid 19-20 tiden på kvällen, vaknar två gånger på natten för mat och sen vaknar dom någongång mellan 6-7 på morgon. Jag tycker det fungerar jättebra, för nu fungerar liksom tiderna med hur  min 3 åring sover. Så nu får vi hålla tummarna att det fortsätter så . Mina sover i samma spjälsäng, men jag har lagt dom skavfötters för dom hade en tendens att störa varandra .

    Här är det NAN som gäller, det fungerade inte med pumpning under dom veckorna som killarna sondades så jag gav upp.

    Hur går utvecklingsmässigt för era? Mina kom ju som sagt 8,5 vecka för tidigt och jag har blivit tillsagd att räknat utveckling utifrån BF. Jag fick dom första leenden för dryga 2 veckor sedan och dom följer med blicken jättebra och är väldig "med" hela tiden.

    Jag mår bra, visst är jag riktigt trött emellanåt eftersom jag har en trotig treåring här hemma också. Jag har nämligen hållt henne hemma sen vi kom hem från Neo (vilket var den 19 februari), detta för att inte utsätta killarna (särskilt Melvin) för förkylningar och annat (typ RS). Igår fick iaf gå till dagis för första gången på jättelänge och gissa om hon var glad

    Så nu kanske jag kan få iaf liiiiiiiiiiiiite vila mitt på dagen.

    Har ni bytt till NAN2?

  • Pisan

    Vi räknar deras födelse från när dom kom ut och inte från graviditetsveckan dom skulle.
    Dom ler massa och har börjat hitta sin tunga så det kommer små söta ljud ibland

    dom är med mera och när man känner att nu orkar jag inte med detta mera så tittar dom på än och ler sina vackra leenden och då får man ny energi igen.

    I början fick våran 2åring inte heller vara på dagis pga smittorisker, men när bäbisarna var 40+0 om man räknar graviditeten så fick hon börja på dagis igen om ingen smitta gick där som tex maginfluensa eller förskylningar.

    det har gått bra men vi är otroligt noga med att sprita oss och alla som kommer hit får sprita sig fortfarande fast dom nu är 3mån.

    Vi har inte bytt till NAN 2 än. Väntar tills dom fyllt 4mån tänkte jag.

    Har ni tänkt börja med smakportioner när dom fyller 4mån? eller väntar ni mera?

    KÄnner ni ibland att ni inte orkar med allt? Ibland känner jag att det enda jag gör är att mata bäbisar, byter blöja på twinsen och den stora osv osv osv.

    Jag sa till sambon igår att min energi är helt slut nu och det känns så nära at jag bryter ihop helt. Då sa han att jag skulle ta 2åringen och åka iväg till min bästa kompis en dag och bara vara så tar han hand om tvillingarna. Så på söndag är det våran dag

  • frökenmumin
    Pisan skrev 2010-04-30 12:46:36 följande:
    Vi räknar deras födelse från när dom kom ut och inte från graviditetsveckan dom skulle.Dom ler massa och har börjat hitta sin tunga så det kommer små söta ljud ibland dom är med mera och när man känner att nu orkar jag inte med detta mera så tittar dom på än och ler sina vackra leenden och då får man ny energi igen.I början fick våran 2åring inte heller vara på dagis pga smittorisker, men när bäbisarna var 40+0 om man räknar graviditeten så fick hon börja på dagis igen om ingen smitta gick där som tex maginfluensa eller förskylningar. det har gått bra men vi är otroligt noga med att sprita oss och alla som kommer hit får sprita sig fortfarande fast dom nu är 3mån.Vi har inte bytt till NAN 2 än. Väntar tills dom fyllt 4mån tänkte jag. Har ni tänkt börja med smakportioner när dom fyller 4mån? eller väntar ni mera?KÄnner ni ibland att ni inte orkar med allt? Ibland känner jag att det enda jag gör är att mata bäbisar, byter blöja på twinsen och den stora osv osv osv.Jag sa till sambon igår att min energi är helt slut nu och det känns så nära at jag bryter ihop helt. Då sa han att jag skulle ta 2åringen och åka iväg till min bästa kompis en dag och bara vara så tar han hand om tvillingarna. Så på söndag är det våran dag
    Jag tänkte kanske inte börja med smakisar riktigt ännu, men relativt snart tänkte jag nog prova iaf. Maten har aldrig varit något problem här så jag tror nog att det kommer gå bra. Men först tänkte jag nog prova på NAN2.
    Tänkte börja med att blanda typ hälften-hälften ett tag för att sen gå över helt. Hoppas de4t går bra!

    Vad skönt att det har gått bra med dagis och sånt och att ni har sluppit förkylningar och annat.

    Jag känner att tålamodet tryter emellanåt och särskilt då mkot min treåring . Men vi har försökt göra saker för oss själva ibland. Jag har typ åkt och handlat helt själv (vilket är lyx just nu ) eller så har jag tagit med mig 3 åringen så att vi har fått lite egen tid.
    Sen har pappa och 3 åringen också gjort en hel del grejer själva, åkt och simmat, handlat ja allt sånt. Så att jag har fått lite ensam tid med killarna.

    Jag tror det är bra om man kan få vara lite själv med de äldre syskonet, det har iaf min tjej uppskattat. Plus att det kan vara bra för pappa att vara själv med småttingarna

    Så jag tycker det är en lysande ide att ni åker iväg lite själva :-9
  • Eufori

    hejsan!
    jag känner mig lite lyxig nu som bara har mina tvillingar att tänka på.. Är så glad att vi fick tvillingar först och beundrar VERKLIGEN att ni klarar av er vardag utan att bryta ihop! Mina killar blev tre månader (okorrigerat) den 27 april och ler och jollrar en massa. Det nyaste är att de ska stå när jag stödjer dem eller så ska de ligga i soffan med benen mot ryggstödet och stampa.

    Vi har Nan1 och tänkte börja med smakportioner när de fyllt 4 månader. Tror inte heller det blir några problem för mina då de är ett par riktiga matvrak!

    Kvällarna börjar bli lite lugnare här hemma. Nu brukar vi lägga pojkarna vid 22 och så sover de fram till 5-6 på morgonen.

    Jag brukar lämna ena pojken hemma med pappa ibland och så tar jag den andra med ut på promenad eller handlar. Det är ganska skönt att känna hur lätt allt är med bara ett barn :)

  • bananflugan82

    Hoppar in här med! Fick killar den 13 januari, 7 veckor för tidigt. {#lang_emotions_smile}

    Kan också bli tokig vissa dagar för energin räcker inte helt enkelt!
    Känns som att man bara byter blöja och matar i ett. Är ganska ensamt att gå hemma hela tiden.

    Killarnas utveckling går frammåt. Dom ler och jollrar massor sen dom var ca 10 veckor. Oliver börjar bli riktigt duktig på att hålla upp huvudet när han ligger på mage! Snart klarar han det helt. Ludvig är också stark, när man håller honom upprätt.


    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-05-03 16:48:39 följande:
    Hoppar in här med! Fick killar den 13 januari, 7 veckor för tidigt. Kan också bli tokig vissa dagar för energin räcker inte helt enkelt!Känns som att man bara byter blöja och matar i ett. Är ganska ensamt att gå hemma hela tiden. Killarnas utveckling går frammåt. Dom ler och jollrar massor sen dom var ca 10 veckor. Oliver börjar bli riktigt duktig på att hålla upp huvudet när han ligger på mage! Snart klarar han det helt. Ludvig är också stark, när man håller honom upprätt.
    Aldrig fel att hoppa runt och kolla lite

    Har du andra vänner eller bekanta runt dig som är föräldralediga? Jag har bara någon enstaka som går hemma nu, när jag fick mitt första barn hade massor med vänner som också var hemma. Då kunde vi hitta på massor med grejer, men nu är det lite mera ensamt.

    Som tur är har jag en del vänner som jobbar oregelbunda arbetstider och då kan man ju ta promenader med dom på dagtid
  • Pisan

    I söndags så vände sig pojken från mage till rygg Så duktig. 3mån och 8 dagars dagen. Och sen 6 veckor för tidigt född på det... Duktiga är dom, dom små

    Jag känner att min energi är snart helt slut. Känns som att jag ska banka huvet i väggen ibland för att vakna till. Ändå så sover vi bra, vet inte om det är något med mig... :-/

Svar på tråden Någon som har tvillingar födda Januari 2010