• Anonym (xxx)

hysterektomi, hur har ni mått efteråt

gjorde en hysterektomi för några veckor sedan via buken och har väl mått rätt bra.
    Ingen extrem trötthet eller massa hormonförändringar som en del kan få, däremot har jag fortfarande ont när jag blir kissnödig över blåsan, samt att det känns som jag kissar oftare och jag går från att inte vara ett dugg kissnödig till att bli panikkissnödig.
    Någon som känner igen?

• Svar på tråden hysterektomi, hur har ni mått efteråt
  • Anonym (xxx)

puff ingen?

• Anonym (Gjort det)

Jag har gjort radikal hysterektomi och mådde fysiskt ok ganska snabbt. Gjorde ont att gå uppför och nedför trappar och undvek att bära tungt några veckor. Hormonellt kände jag faktiskt ingen skillnad - äggstockarna är ju kvar. Inga problem med vare sig urin, göra nummer 2 etc. 

Psykiskt var det dock värre då jag gjorde hysterektomin pga cancer. Många svåra tankar kring biologisk barnlöshet, rädsla för att dö etc. Innan jag fått svaren på om cancern spritt sig till lymfan var tuff. Som tur var blev jag frisk iom operationen.
    Lycka till TS!
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Gjort det) skrev 2010-04-29 08:32:05 följande:
    Jag har gjort radikal hysterektomi och mådde fysiskt ok ganska snabbt. Gjorde ont att gå uppför och nedför trappar och undvek att bära tungt några veckor. Hormonellt kände jag faktiskt ingen skillnad - äggstockarna är ju kvar. Inga problem med vare sig urin, göra nummer 2 etc.  Psykiskt var det dock värre då jag gjorde hysterektomin pga cancer. Många svåra tankar kring biologisk barnlöshet, rädsla för att dö etc. Innan jag fått svaren på om cancern spritt sig till lymfan var tuff. Som tur var blev jag frisk iom operationen. Lycka till TS!
    vad skönt att du är frisk!
    Förstår att den psykiska biten var jobbigare än den fysiska i ditt fall.

Någon mer som gjort en hysterektomi?
  • Gothica

Är inte det när man tar bort livmodern? Hemskt! Vad var anledningen till att du tvingades göra det? Har du hunnit få barn? Hoppas det!

• Anonym (xxx)
    Gothica skrev 2010-04-29 17:40:35 följande:
    Är inte det när man tar bort livmodern? Hemskt! Vad var anledningen till att du tvingades göra det? Har du hunnit få barn? Hoppas det!
    jag har massa barn och var steriliserad innan så barnabiten var klar ändå :)
    Hade massa blödningstrasseln pga myom därav operationen.
  • Anonym (Gjort det)
    Gothica skrev 2010-04-29 17:40:35 följande:
    Jo, det är helt korrekt uppfattat. (Beroende på anledning och omfattning kan man göra bukoperation, titthålsoperation eller via vagina).

I mitt fall hann vi inte få biologiska barn. Var bara 26 år gammal och pojkvännen och jag hade inte hunnit så långt ännu då vi var mitt uppe i studier.
  • Anonym (tusen tårar)

Ja tyvärr, mot min vilja, för att rädda mitt liv när första barnet föddes.
    En enorm sorg på många olika plan. Dels att inte kunna få fler barn och förlora min kvinnlighet. Vem är jag nu liksom? Vet inte alls hur jag ska komma vidare i detta :(

• Anonym (xxx)
    Anonym (tusen tårar) skrev 2010-05-03 23:39:52 följande:
    Ja tyvärr, mot min vilja, för att rädda mitt liv när första barnet föddes. En enorm sorg på många olika plan. Dels att inte kunna få fler barn och förlora min kvinnlighet. Vem är jag nu liksom? Vet inte alls hur jag ska komma vidare i detta :(
    oj vad tråkigt.
    Gissar att det nyss hänt?
    Jag tycker du ska kontakta din barnmorska så hon får lotsa dig vidare till någon psykolog som kan stötta dig.
    Förstår att det är en helt annan sak att få det gjort så akut som i ditt fall.
  • Anonym (tusen tårar)

Ja tråkigt.. hände ganska nyss. Går och pratar med kurator men vad hjälper det?

• Anonym (xxx)

blödning snart 4 veckor efteråt, någon som haft det?
    Det kommer sparsamt men det kommer dock blod, både mer gammalt men även färskt.
    Och förutom en uvi som jag behandlas för så mår jag bra.

• Anonym (tusen tårar)

nej inte en enda droppe blod :(

• Anonym (xxx)
    Anonym (tusen tårar) skrev 2010-05-09 15:28:05 följande:
    nej inte en enda droppe blod :(
    ok nu har det gått 4 veckor och det kommer fortfarande lite blodblandade flytninngar.
    Ska kolla en urinsticka till i dag nu när jag ätit klart selexiden för uvi;n och se om det är ok, har lite feber eller sjukdomskänsla fortfarande, i synnerhet på em.
Svar på tråden hysterektomi, hur har ni mått efteråt