• Ossie

har du erfarenhet av osteopati?

imorgon ska jag till en osteopat för jag har ont i ryggen (vid höger sida typ bredvid svanskotan...) sedan ett bra tag och nu har det blivit tusen ggr värre sedan jag vred mig bakåt i bilen.

vem har erfarenhet - positiv som negativ - av osteopatibehandling vid ryggbesvär?

Hur mycket har ni betalat för en behandling?

Är gravid i v30 och känner att jag inte kan gå omkring med det här tills barnet ska komma ut, fast min gynekolog sa att jag skulle testa med värme och och det går över när bebisen är född. Typ hur ska jag kunna föda barn när jag inte kan sitta på på hårda golvet i en minut och sedan resa mig upp?

• Svar på tråden har du erfarenhet av osteopati?
  • Leiben

min osteopat jag provade gå till kunde inet diagnostisera mitt problem. han höll på att dra lite här och där och snackade om helt andra saker än mitt egentliga problem. han tyckte inte jag skulle göra något själv utan vänta 2 veckor och sedan komma igen. han trodde på förbättring inom 3 behandlingar. sedan gick jag till en sjukgymnast/naprapat som fatatde vad problemet var och mycket handlar om mitt eget rörelsemönster och felställning av ryggraden och det kommer att ta låååååång tid att få bukt med det. det är min erfarenhet. dessutom var det svindyrt!

var bor du? sthm?

• Ossie

Oj, Leiben, det verkar som om du inte hade någon bra osteopat.

Jag bor i Tyskland. Dyrt är det här med, 85 Euro för en timme. Jag var där i morse och tyckte osteopaten verkade bra, hon ställde tusen frågor och behandlade inte bara för ryggen utan även för mina ständiga bihåleinflammationer.

Men om det hjälpte för ryggens skull återstår att se (om självläkningen kommer igång), annars ska jag gå dit igen nästa vecka. Annars vill hon se mig först igen ett par veckor innan bf

• hoppfull trots allt

jag var där med en ond rygg och låsningar i skulderhöjd som brukar återkomma med jämna intervaller.. Min osteopat är suverän och jag har alltid blivit hjälpt av henne. Hon tar 500 kr gången. Hon får ju arbeta lite annorlunda med kroppen då man är gravid men det fungerade finfint, det onda i ryggen berodde på ett snedställt bäcken som hon fixade till och låsningarna var också skönt att bli av med
    Lycka till!

• Ossie

igår kväll hade jag lika mycket ont i ryggen som vanligt plus ngt som kändes som mer eller mindre som träningsvärk - idag har jag bara det "träningsvärksonda" kvar. Jag hoppas att detta är ett tecken på bättring och att behandlingen gett resultat.

snedställt bäcken pratade min osteopat också om förresten, därför ville hon att jag kommer tillbaka ett par veckor innan bebisen ska komma ut

• Gung Ho
    Ossie skrev 2010-04-30 23:51:53 följande:
    igår kväll hade jag lika mycket ont i ryggen som vanligt plus ngt som kändes som mer eller mindre som träningsvärk - idag har jag bara det "träningsvärksonda" kvar. Jag hoppas att detta är ett tecken på bättring och att behandlingen gett resultat. snedställt bäcken pratade min osteopat också om förresten, därför ville hon att jag kommer tillbaka ett par veckor innan bebisen ska komma ut
    En Osteopat där jag bor, i Uppsala, kostar ungefär 500-550 kr / gång.

Det finns bra Osteopater lika som det finns dåliga...som i alla yrken.

Det som skiljer Osteopater mot tex Naprapater är grundsynen på kroppen och uppvisade problem. Ofta letar man efter en grundorsak, medan tex en Naprapat går direkt på symptomet (väldigt förenklat, men för att förtydliga överdriver jag). Grundutbildningen

Min far är Osteopat och har hållit på sedan 80-talet. En del av utbildningen är gjord i Tyskland (eller om det var en Tysk lärare som kom hit, det var ett tag sedan). Osteopatin är ganska framstående i Tyskland om jag inte missminner mig.
  • Gung Ho

En annan skillnad är att osteopater generellt jobbar med mjukare tekniker än naprapater och kiropraktorer. Mellan olika terapauter kan det dock skilja sig.

• Mona

Efter närmare tio års besök hos alla möjliga sjukgymnaster, naprapater, kiropraktorer och alla möjliga andra var det otroligt skönt att träffa någon som såg till helheten. 

Tio års värk, snedbelastning och stelhet borta på fyra behandlingar.
    Jag rekommenderar alla att söka sig till en osteopat vid värk, led och ryggproblem.
Svar på tråden har du erfarenhet av osteopati?