• MalakiW

Någon med erfarenhet av myoner?

Hej,
    Jag var på VUL igår och då konstaterade de att jag hade ett flertal myoner i livmodern. De flesta var på 1cm och en var på 3 cm. De sa att jag därför lättare kan få missfall? Detta då eftersom myonen (om de växer och trycker på) kan "krocka" med barnet så att barnet inte få plats. Det gick inte göra ngt åt det - bara vänta och se om de växer eller inte. Det enda de kunde säga med säkerhet var att de inte skulle försvinna. Det bästa scenariet var att de inte växer men det kunde man inte garantera. Sen har jag googlat myoner och blir varken klokare eller mindre orolig. En del säger att de fick missfall pga detta och en del säger att "barnet alltid vinner". De som fått missfall har iofs haft mkt större myoner än vad jag har, men vad är det som säger att de inte växer? Kände som att de inte kunde svara på en endaste liten fråga, så jag blev bara mer fundersam.

Finns det ngn här som har erfarenheter av att ha myoner som gravid?

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-28 20:19
    Menade naturligtvis MYOMER!

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av myoner?
  • Mamaiia

Jag tror det är myom du menar.. *tips*

♥ ♀ född 2oo9-12-o8 ♥ Jag har den finaste titel en människa kan få - Mamma.
  • MalakiW
    Maaaaa skrev 2010-04-28 20:18:24 följande:
    Jag tror det är myom du menar.. *tips*
    hahah - det har du rätt i :).. gick lite snabbt!
  • MissGirlie81

Hej!
    När jag väntade första barnet så fick jag så otroligt ont i magen på sidan i v17 o efter UL så konstaterade dom att jag hade ett myom som satt på utsidan som orsakade smärta eftersom att den växte o fick syrebrist. Jag hade superont i perioder 4-8dagar då jag inte kunde sova eller nånting plus att den orsakade sammandragningar hela tiden. Har 3st myomer, den största vart 8*5cm och sitter så till att den glider o trycker under revbenen på höger sida, inte skönt! har däremot inga på insidan av livmodern vad jag vet. Jag väntar nu andra barnet och känner att den där som besvärade mej mest finns där, är ju en knöl på magen, men inga sammandragningar eller smärta denna gång. Skönt!

Min svärmor däremot hade en massa myomer inuti livmodern som orsakade ett missfall o problem att bli gravid o när hon väntade deras minsting så blödde hon vid minsta ansträngning. Hon opererade sedan bort livmodern för hon hade såna fruktansvärda besvär vid ägglossningarna senare.. 

Hoppas det går bra för dej med dina myomer.. Att du slipper besvär eller ännu hemskare, missfall.. det är ju bra att dom upptäcks för då kan du ju få lite hjälp iaf av dom, eller att dom gör några extra UL...

¤Thilo 08-07-20 ¤Pyret i magen 10-05-12
  • MalakiW
    MissGirlie81 skrev 2010-04-28 20:30:00 följande:
    Hej!När jag väntade första barnet så fick jag så otroligt ont i magen på sidan i v17 o efter UL så konstaterade dom att jag hade ett myom som satt på utsidan som orsakade smärta eftersom att den växte o fick syrebrist. Jag hade superont i perioder 4-8dagar då jag inte kunde sova eller nånting plus att den orsakade sammandragningar hela tiden. Har 3st myomer, den största vart 8*5cm och sitter så till att den glider o trycker under revbenen på höger sida, inte skönt! har däremot inga på insidan av livmodern vad jag vet. Jag väntar nu andra barnet och känner att den där som besvärade mej mest finns där, är ju en knöl på magen, men inga sammandragningar eller smärta denna gång. Skönt!Min svärmor däremot hade en massa myomer inuti livmodern som orsakade ett missfall o problem att bli gravid o när hon väntade deras minsting så blödde hon vid minsta ansträngning. Hon opererade sedan bort livmodern för hon hade såna fruktansvärda besvär vid ägglossningarna senare.. Hoppas det går bra för dej med dina myomer.. Att du slipper besvär eller ännu hemskare, missfall.. det är ju bra att dom upptäcks för då kan du ju få lite hjälp iaf av dom, eller att dom gör några extra UL...
    Hej, Tack för ditt svar! Även om det gör mig både orolig och lugn på samma gång... Till mig sa de att det inte var ngn mening med extra UL men man får hoppas på att de ändrar sig. Jag har haft väldigt ont idag, men just nu är det lugnt som tur är..
    Jag är inte säker på om menade insidan eller livmodern. hörde bara myomer...
    Så du har ett myom som är 8*5 cm stort nu (alltså 40cm stort eller)? Hur långt har du gått? jag är i v8+3 idag.. så det är en bit kvar.. Har du ngn uppfattning om de har växt när du varit/är gravid?
  • MissGirlie81

Du ska inte oroa dej i onödan... Tror att dom gjorde extra UL på mig för att jag hade så mkt sammandragningar. Fick även göra en magnetröntgen för dom ville kolla upp ordentligt o då hittade dom 2st till men har bara kännt av den ena av dom o det var inte så farligt.
    Vid förra graviditeten så var det i v11 jag märkte att jag hade en liten knöl cm 2cm på högra sidan om livmodern på utsidan, den kändes väldigt väl o jag frågade bm vid inskrivningen om vad det kunde vara men fick inget svar då. Men dt var först i v17 som den började göra riktigt ont o framkalla sammandragningar så då for vi till akuten för att kolla. Den hade då växt till ca 5cm lång då o det var väl i v28 den slutade växa o då var den 8cm lång o 5cm bred. Fast den gjorde ju ont i perioder då. Ont några dagar sammanhängande o så kändes den knappt av nån v. Jag är nu i v39 på min andra graviditet o den är lika stor denna gång, fast utan en massa sammandragningar o smärta. Nu gör det bara ont då den glider fram o tillbaka under revbenen. Dom säger ju att myom kan växa sig jättestora men det är nog väldigt ovanligt.
    Myomer är ju väldigt vanligt men det är ovanligt att man får problem med dom.
    Vad säger din bm då?

¤Thilo 08-07-20 ¤Pyret i magen 10-05-12
  • MalakiW
    MissGirlie81 skrev 2010-04-29 12:16:37 följande:
    Du ska inte oroa dej i onödan... Tror att dom gjorde extra UL på mig för att jag hade så mkt sammandragningar. Fick även göra en magnetröntgen för dom ville kolla upp ordentligt o då hittade dom 2st till men har bara kännt av den ena av dom o det var inte så farligt. Vid förra graviditeten så var det i v11 jag märkte att jag hade en liten knöl cm 2cm på högra sidan om livmodern på utsidan, den kändes väldigt väl o jag frågade bm vid inskrivningen om vad det kunde vara men fick inget svar då. Men dt var först i v17 som den började göra riktigt ont o framkalla sammandragningar så då for vi till akuten för att kolla. Den hade då växt till ca 5cm lång då o det var väl i v28 den slutade växa o då var den 8cm lång o 5cm bred. Fast den gjorde ju ont i perioder då. Ont några dagar sammanhängande o så kändes den knappt av nån v. Jag är nu i v39 på min andra graviditet o den är lika stor denna gång, fast utan en massa sammandragningar o smärta. Nu gör det bara ont då den glider fram o tillbaka under revbenen. Dom säger ju att myom kan växa sig jättestora men det är nog väldigt ovanligt. Myomer är ju väldigt vanligt men det är ovanligt att man får problem med dom. Vad säger din bm då?
    härligt att dina har hållt sig i schack! Det lugnar mig lite.. men så här i början (v8+4) är jag nojjig redan och blir inte mindre nojjig av detta... Skönt också att höra att det är ovanligt att man får problem med dem, får hoppas att mina sköter sig..
    Jag har inte pratat med min BM om detta än - fick reda på myomerna när jag gjorde VUL i tisdags. Ska försöka ringa henne i morgon. Tack för ditt stöd!
Svar på tråden Någon med erfarenhet av myoner?