• Sickan

Vilket tvättmedel för allergisk?

Vår son kliar sig mycket i nacken och och nedanför halsen. Vi misstänker att det kan vara överkänslighet mot tvättmedel och har i alla fall tänkt prova att byta tvättmedel och se om det blir någon förändring. Vi har hittills använt "Via Sensitive". Finns det något som är ännu mer anpassat för allergiker?

• Svar på tråden Vilket tvättmedel för allergisk?
  • vittra

Via sensitive är faktiskt det enda vanliga tvättmedlet som vår tjej har klarat av, men mitt råd är snarast att helt strunta i tvättmedel. Skaffa tvättnötter istället! Fungerar hur bra som helst och är verkligen ultimat för de som är allergiska och överkänsliga!

• johandra

Vi kör med skona parfymfritt + comfort sensitive vid behov....Jag är allergisk både mot tvätt och sköljmedel men detta har funkat i många många år...

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • vittra
    Sickan skrev 2010-04-28 20:34:35 följande:
    Eh, tvättnötter????
    Ja? Vet du inte vad det är?
  • Sickan

Aldrig hört talas om det....

• vittra

Det är ett naturligt tvättmedel, man använder sig av en särskild såpa som finns i nötter, det enda man behöver göra är att lägga några st sådana nötter i en påse, stoppa in i trumman och tvätten blir ren och luktar fräscht. Med andra ord, det luktar inte tvättmedel, inte heller luktar tvätten unket som många verkar kunna tro. Det luktar helt enkelt väldigt fräscht och det känns fräscht mot kroppen. Vill man ha lite doft av tvätten kan man använda eterisk olja, men det kanske man bör undvika åtminstone till en början om man är allergisk. Då bör man läsa på lite vilka oljor som är säkrast att använda och så.

Googla lite på tvättnötter så kommer du hitta en massa info, och även sidor med webbutiker där man kan beställa hem. Men nu för tiden kan du också köpa tvättnötter i de flesta hälsokostbutiker tex, eller butiker med inriktning mot ekologiska och naturliga produkter.

• Sickan

Jaha då har man lärt sig något nytt, alltså vad tvättnötter är. Låter ju intressant!

Någon mer som vill dela med sig av vad ni använder för tvättmedel för allergiska?

• Tillalamm

Skulle också rekommendera tvättnötter! Vår son reagerade också på tvättmedel när vi låg inne på neonatal, men hemma har reaktionerna försvunnit och vi tvättar med tvättnötter!

• Jessa med 3

Via funkar inte för mig (här är det jag själv som är allergisk), men Neutral är toppen!

• ploten

Vi köper bara sådana som är märkta med astma- och allergiförbundets symbol, så det brukar bli antingen Neutral eller Skona.

• Parasitens mamma

MiniRisk är också märkt med Astma- och Allergiförbundets symbol. Vi använder Neutral.

• Jessa med 3

Sen får man nog testa sig fram - Skona får jag blåsor av!

• vittra
    ploten skrev 2010-05-03 20:30:04 följande:
    Vi köper bara sådana som är märkta med astma- och allergiförbundets symbol, så det brukar bli antingen Neutral eller Skona.
    Skona var rena döden på dottern dock. Verkar vara väldigt olika det där. Därför tycker jag framförallt tvättnötter är att föredra, för där finns inga ämnen alls som riskerar att vara allergiframkallande. Det är en helt naturlig produkt och lämnar inga som helst rester i kläderna.
  • Sanna1012
    Hej har du läst Artikeln om dammande tvättmedel på estell.nu där fins även det enda tvättmedlet  för bebisar (Estell baby tvätt)

Svar på tråden Vilket tvättmedel för allergisk?