• ELHU

Plugga undersköterska/BB?? HJÄLP!!! o råd!

Jag har varit arbetslös länge nu.. vet ej vad jag vill bli när jag "blir stor".. Är 30 nu :) Har alltid jobbat inom handel.. vill heller ej plugga för pluggandets skull o pga arbetslöshet..

Nu har jag fått en känsla.. att plugga omvårdnad.. då blir man väl undersköterska?
    Har ingen koll på detta alls, allt som har med skola o göra..

Med inriktning, är jag MKT nyfiken på att jobba med bäbisar.. typ på BB.

Vad behöver man ha för utbildning då? Jag har INGET i grunden.

För att få jobba på den avdelningen.. räcker väl inte med att vara undersköterska?
    Måste man vara barnskötare? barnmorska?

Hur ser vägen ut hit med tanke på utbildning, praktik/jobb?

Nån som vet o kan råda mig lite??

Den här utbildningen är på 3 terminer.. så länge kan jag "stå ut".. Det som svider mest är ju CSN-lånet!!!!! Bara bidraget fungerar EJ!

Mycket tacksam för svar!!

• Svar på tråden Plugga undersköterska/BB?? HJÄLP!!! o råd!
  • ELHU

Puffar lite. Inget som pluggat??

• Lavali

visst räcker de att vara usk, MEN chansen är extrem liten om du inte har kontakter som är lite högre inom de området. Annars så måste du tyvärr plugga vidare och då mer ssk och sen vidareutbilda dig inom specialitet om barn.

De finns som usk med men konkurrensen är hård och erfarenhet går före betyg
  • Postis

Jag läste till undersköterska för några år sedan, och hade då praktik på BB. Där jobbade barnmorskor, barnskötare och undersköterskor. I vår stad är det inte lätt att få jobb på BB, då det är oerhört populärt att jobba där och många sökande de få gånger det kommer ut lediga tjänster.

• Momalicious

Jag har inte själv utbildat mig till det men jag vet att det är väldigt ovanligt att uskor jobbar på förlossningen utan det är sjuksköterskor. Om du vill jobba på förlossningen ska du bli sjuksköterska. 

Du kan även bli barnsköterska och då är du undersköterska med en extra kurs om barn. Då jobbar du med sjuka barn och bebisar. 
    Barnskötare är titeln om man jobbar på typ dagis eller nåt sånt :)
  • ELHU

Vad är skillnaden på undersköterska o sjuksköterska? Sjuksköterska verkar va mer "rejält".. men vad är just skillnaden.. skillnaden i arbetet?

• Momalicious
    ELHU skrev 2010-04-28 21:46:25 följande:
    Vad är skillnaden på undersköterska o sjuksköterska? Sjuksköterska verkar va mer "rejält".. men vad är just skillnaden.. skillnaden i arbetet?
    Det största är väl att man har mer ansvar. Som uska kan du ha delegation från en ssk att ge läkemedel av olika slag t.ex. men är det speciella saker, så måste du alltid fråga en ssk först. Har ganska mycket erfarenhet av detta då jag jobbat på ett ålderdomshem och då bestämmer ju ssk allt :)
  • Lavali

sen har de mesta ssk mycket mer papperarbete medans usk får göra "grovjobbet" med patienterna.. den största anledningen till att ja itne skulle vilja bli ssk då ja föredrar att jobba med folket och inte sitta och skriva ut papper hit och dit

• Momalicious
    Lavali skrev 2010-04-29 08:07:16 följande:
    sen har de mesta ssk mycket mer papperarbete medans usk får göra "grovjobbet" med patienterna.. den största anledningen till att ja itne skulle vilja bli ssk då ja föredrar att jobba med folket och inte sitta och skriva ut papper hit och dit
    usk får väl snarare göra "skitjobben" för att uttrycka det lite grovt. Det är mycket mer lyft och liksom.. Vara social och hjälpa än att vårda som är mer sjuksköterskors jobb.
  • ELHU

Vad gäller vid CSN-lån?? Jag/vi klarar oss inte som familjk på endast bidragsdelen..

Hur mkt får man som mest per månad? Är det uträknat individuellt?

3 terminer.. Måste handla runt 200 000kr i lån?

• Lavali
    Momalicious skrev 2010-04-29 12:20:19 följande:
    usk får väl snarare göra "skitjobben" för att uttrycka det lite grovt. Det är mycket mer lyft och liksom.. Vara social och hjälpa än att vårda som är mer sjuksköterskors jobb.
    då är väl denna kommun och jämtland tvärt om för där är nästan alla ssk bakom skrivbordet och dirigerar usk att göra jobbet Då "bor" ja mycket på sjukhus och vc för min sjukdom så de är väl en inviduell uppfattning som ja fått, och ja mina vänner också för den delen. Samt att ja jobbar inom vården, men som sagt, kanske är bara dessa ställen då  
    ELHU skrev 2010-04-29 12:37:46 följande:
    Vad gäller vid CSN-lån?? Jag/vi klarar oss inte som familjk på endast bidragsdelen.. Hur mkt får man som mest per månad? Är det uträknat individuellt? 3 terminer.. Måste handla runt 200 000kr i lån?
    har du barn så får de ju några 100 extra, tror de är 1500 om du har högsta bidrag (över 25) sen beror de ju på om du jobbat innan. Men som lägsta utan jobb innan så nått runt 8300kr
  • Gsson6
    ELHU skrev 2010-04-29 12:37:46 följande:
    Vad gäller vid CSN-lån?? Jag/vi klarar oss inte som familjk på endast bidragsdelen..Hur mkt får man som mest per månad? Är det uträknat individuellt?3 terminer.. Måste handla runt 200 000kr i lån?
    Jag läser till barnsköterska nu och får 8100:- med bidrag och lån (har inga tillägg)...Jag läste till undersköterska på komvux och blev då även mentalskötare för man gör en fördjupningsdel på dom flesta ställena...Min slutnota blev 68000:- i lån hos CSN men det har absolut varit värt det...
    Men om du vill jobba på BB t.ex. eller med barn överhuvudtaget så så är det ett måste att vara barnsköterska (man är inte barnskötare, det är dom som jobbar på dagis) det är väldigt sällan dom at in USK:or...
  • JA77

TS, jag föreslår att du startar en ny tråd och lägger den under rubriken Arbete eller Studerande. Din fråga är en av de vanligaste och där kommer du sannolikt att få bättre svar från folk som jobbar i branschen.

På BB jobbar undersköterskor och barnmorskor, mycket sällan sjuksköterskor! För att bli barnmorska läser du först till SSK (3 år), jobbar ett år, för att sedan söka barnmorskeprogrammet som är 1,5 år.

Sjuksköterska och undersköterska är helt olika yrken!! Kortfattat kan säga att uskan tar hand om patientens personliga hygien (matar, tvättar, klär på), sköter om sår, tar blodprover, blodtryck, puls etc. Sjuksköterskan har ett mer medicinskt ansvar med läkemedelsutdelning och dropp, ge råd vid olika tillstånd. Sjuksköterskan arbetsleder uskan och ser till att jobbet blir genomfört. Sjuksköterskan rondar med läkaren.  Se gärna www.ams.se där du kan läsa om olika yrken.

Svar på tråden Plugga undersköterska/BB?? HJÄLP!!! o råd!