• Bea78

Kan man äta "Mitt Val Kvinna" och "Hemofer" samtidigt?

Jag har väldigt lågt Hb-värde, trots att jag äter Mitt Val Kvinna, 2 tabl/dag.
    Funderar på att även äta Hemofer som är bara järntabletter..men kan man blanda olika piller? Antar att man kan det, kroppen kan väll inte få i sig för mkt järn tycks jag ha hört..
    Är lite orolig att magen ska bli risig om jag äter mer järntabletter, men jag är sååå himla trött på dagarna o det finns ingen energi alls. Tycker att allt är jobbigt just nu....*suck*

/Bea

• Svar på tråden Kan man äta "Mitt Val Kvinna" och "Hemofer" samtidigt?
  • Smilie

Jag åt mitt val kvinna och det räckte inte för mig mitt HN bara sjönk , nu äter jag två niferex om dagen det blir många ggr mer än mitt val kvinna... ta du en extra järntablett

• Arla

Gå till affären och köp en flaska blutsaft. Dyrt och äckligt men det hjälper.
    Allt som är äckligt är nyttigt!

• Bea78

Har läst att många blir dåliga av Niferex..vågar inte trsta det..har inte ork ens till at må illa..
    Åt Hemofer när jag väntade första barnet o mådde inte dåligt då, och järnvärdet var stabilt hela tiden.

Ska nog köpa en burk Hemofer imorn..

• Bea78

Nej fy, inte Blutsaft! *yack*

Fick en sån liten flaska i "babybagen" på BB....o fy vad vidrigt det var! Kommer aldrig att testa det igen..men det är säkert jättebra.

• pussel

Undrar det jag med..
    Rekomenderat intag är ju minst 100mg järn/dag.
    Mitt val innehåller bara 18. Så det borde ju inte vara någon fara.
    Det jag tänker på att det står ju tydligt på Mitt val-burken att man inte får kombinera dom tabletterna med extra järn eller folsyra. Kanske bäst att höra med BM..

• Bea78

Hm..ja jag ska kanske ringa dit imorn endå och fråga..
    Tack!

• Themis

Eh, jo man kan få i sig för mycket järn och bli dålig av det.

Men om du har en rejäl brist just nu så är det kanske inte det som är problemet, utan att du inte tar upp järnet som finns i tabletterna så bra.

Varför inte prova att äta järnrik kost istället? Vårt järnupptag är ganska komplicerat och det fungerar bäst när vi även får i oss de hjälpfaktorer som finns i maten men inte i tabletterna.

Tänk på detta när du äter:

1. Undvik att äta/dricka mjölkprodukter till ett järnrikt mål. Kroppen tar upp kalcium före järn och du förlorar hela 2/3 av järnupptaget då jämfört med om du hade druckit apelsinjuice istället för mjölk.

2. Tänk på att få i dig C-vitaminer t ex apelsinjuice tillsammans med din järnrika måltid, C-vitamin hjälper upptaget av järn.

3. Ät mörkgröna grönsaker som broccoli, gröna bönor eller ärter litegrand varje dag. Det är inte svårt att mikra lite fryst grönt på några minuter och äta till maten.

4. Inte dricka kaffe eller te samtidigt som du försöker få i dig järn eller C-vitaminer, de stör också upptaget och du får inte full valuta för att du äter nyttigt.

5. Ät kött om du gör det, det är en bra järnkälla och innehåller även en särskild köttfaktor som hjälper järnupptaget även från grönsakerna. (Ja jag vet att det låter hokuspokus men forskarna har inte kommit på hur den där köttfaktorn ser ut än, bara att den finns och har en effekt)

6. Ät gärna även några matskedar nötter varje dag som mellanmål. Cashewnötter, pistagenötter, valnötter är utmärkta järnkällor och innehåller lika mycket järn/100 g som mörkgröna grönsaker. Dessutom innehåller de en massa olika vitaminer och nyttigt fleromättat fett, till skillnad från jordnötter som innehåller mättat fett.

7. När du tar ev järntillskott, ta det alltid med en större måltid och en bit in i måltiden, så att tarmen har hunnit sätta igång intransporten av näringsämnen. Att ta en tablett utan att äta ordentligt är ett säkert sätt att bara få dålig mage medan det mesta järnet går rakt igenom systemet utan att tas upp i kroppen.

• Andriana

Jag äter Mitt val kvinna 2ggr per dag + Hemofer 2ggr per dag, alltid tillsammans med ett glas apelsinjuice.
    Jag frågade speciellt på Apoteket om det var någon fara att äta båda två, det var det inte, det tyckte inte heller min barnmorska.
    Har fått upp Hb-värdet till 134 och känner mig jätte pigg!

• Bea78

Tack Andriana, precis det svar jag väntat på.

Då ska jag köpa Hemofer åxo..mitt Hb låg på 116 nu senast..132 vid inskrivningen..

Jag försöker självklart äta järnrik mat åxo men jag behöver all hjälp på traven jag kan få med järntabletter.
    Det blir Hemofer imorgon!

/Bea

• Jennaz

Jag äter Hemofer. Det fungerar alldeles utmärkt! Min bm rekomenderade 4 st per dag (de innehåller bara 9 mg/st). Har du känslig mage kan du ta två på morgonen å två på kvällen... Skulle aldrig klara Niferex!
    Mitt startvärde var 131 i v 10. I v19 började jag med Hemoferoch nu i v 25 ligger hb på 132!!!

• vivianne

Jag tycker God Morgon juicen med järntillskott är jättegod om man inte behöver så jättemycket extra järn...

• Amberina

Jag tycker att Blutsaft är gott, jag är nog lite konstig....

Svar på tråden Kan man äta "Mitt Val Kvinna" och "Hemofer" samtidigt?