• funfactory

Braun eller Philips? Vad är bäst män?

Hej alla män! 

Jag ska köpa en rakapparat till min man men vet absolut inte vad jag ska välja.

Ska man köpa en Braun eller en Philips? och vilken är egentligen bäst? 
    Just nu har han en Philips han har haft i 5 år. Den fungerar någorlunda men han bör få en ny. Han har inte jättemycket skägg-växt, ganska glest.  
    Vad använder ni? och vilken tror ni är bäst? 

Tack för alla tips :) 
  • Svar på tråden Braun eller Philips? Vad är bäst män?
  • Pappa G

Alla har sin favorit. Antingen eller.
    Har han inte uttryckligen nedtalat Philips - Välj det!

• funfactory
    Pappa G skrev 2010-04-28 22:10:36 följande:
    Alla har sin favorit. Antingen eller. Har han inte uttryckligen nedtalat Philips - Välj det!
    Ja kanske det. Men har hittat en Braun jag gillar (fast det är trots allt han som skall gilla den) :) Han har ju bara haft den Philips så det kanske vore kul att få testa en Braun? 

Hittade en super bra erbjudande på Siba. Där man får en cykel på köpet om man köper den Braun jag är intresserad av - Och han önskar sig en cykel också. Så då får jag ju två flugor i en smäll :D 
  • SVejsan

Vad jag personligen konstaterat när jag har bytt klippsysten gått några gånger mellan Philips och Braun, är att man behöver "köra in sig", med Philips system har jag haft mer problem med irriterad hud. Så jag tror att det är lite vad man vant sig vid som spelar in hur man upplever sin rakapparat och hur bra den rakar - han kan troligen byta men det kan ju finnas en underliggande anledning varför han valt philips främst - att den klippmetoden passar.

• Pappa G
    funfactory skrev 2010-04-28 22:19:03 följande:
    Ja kanske det. Men har hittat en Braun jag gillar (fast det är trots allt han som skall gilla den) :) Han har ju bara haft den Philips så det kanske vore kul att få testa en Braun?  Hittade en super bra erbjudande på Siba. Där man får en cykel på köpet om man köper den Braun jag är intresserad av - Och han önskar sig en cykel också. Så då får jag ju två flugor i en smäll :D 
    Tyvärr.. Jag hade inte köpt det..
  • funfactory
    SVejsan skrev 2010-04-29 08:07:18 följande:
    Vad jag personligen konstaterat när jag har bytt klippsysten gått några gånger mellan Philips och Braun, är att man behöver "köra in sig", med Philips system har jag haft mer problem med irriterad hud. Så jag tror att det är lite vad man vant sig vid som spelar in hur man upplever sin rakapparat och hur bra den rakar - han kan troligen byta men det kan ju finnas en underliggande anledning varför han valt philips främst - att den klippmetoden passar.
    Han fick sin Philips i 20års present och innan dess har han inte använt något annat så han har inte så stor erfarenhet av något annat. Nu är den 5 år gammal och är inte särskilt bra. Jag tror jag ska våga mig på en Braun i alla fall. Han har ju aldrig provat och förhoppningsvis blir han nog positivt överraskad. 

Nu är bara frågan vilken.. finns ju så många att välja mellan och så många olika prisklasser. Är det lönt att välja något dyrare eller är det bara "häftiga onödigt" funktioner man betalar för då? 
  • sommar2001

Gällande rakapparater och vilken du ska välja är det hans hud och hårväxt som "väljer"
    Som någon redan sagt måste man köra in sig. Använder han Philips rakapparaten idag och den fungerar bra bör du välja en Philips så att han slipper hudrodnad och irreterade hårsäckar. Mellan Braun och Philips skiljer det en hel del gällande hur de rakar. Philips har 3 huvuden som roterar och Braun klipper i sidled.
    Att hans 5 år gamla apparat fungerar lite dåligt kan bero på både dåligt batteri men även på slitna rakhuvuden.

Vill du ändå välja en Braun, så välj en med ett rakhuvud där folien är oregelbunden. Ser du som blommor och inte bara en massa hål i raka linjer. Det rakhuvudet är bättre då det fångar upp skäggväxt av olika tjocklek vilket gör att han inte behover "gnugga" samma ställe så många gånger.
    Det finns rakapparater som är "självrengörande" vilket är en fördel om han är dålig på att rengöra den. De med Display som beräknar genomsnittlig användartid är överflödigt lyx.

Skulle den rakapparaten inte fungera är jag ganska säker på att Barun kör 60 dagars öppet köp. Men då måste du kontakta Braun och inte butiken där den är köpt.

Svar på tråden Braun eller Philips? Vad är bäst män?