• Totaltuppgiven

    Rädd att hon kommer lämna mig

    Hej,

    Jag är väldigt orolig. Eller nej, jag är livrädd. För exakt ett år sedan blev jag och min flickvän ihop och allt var helt underbart, det kändes som det var vi som skulle leva ihop. Nästan ett halvår senare blev hon gravid och vi beslöt oss för att behålla barnet. Sedan dess har allt gått, milt sagt, åt h*****e. Två månader in i graviditeten var hon kärleksfull och närgången och allt kändes bra. Därefteråt klarade hon inte av min andedräkt, men jag ansåg att det inte var hela världen.

    Men därefter har allt varit tufft för oss båda. Det känns som om vi alltid talar om ekonomin, även om vi inte lever slösaktigt - hon har en enorm struktur på budgeten. Jag arbetar heltid, hon studerar, och trots att jag dragit ned på alla nöjen så har vi det kämpigt.

    Vi är inte heller trevliga mot varandra längre. Det är anklagelser, korta toner och kritik - ingen konstruktiv sådan heller. Ena stunden kan allt vara trevligt, men skulle jag säga något olämpligt eller glömma något kan hon tappa kontrollen helt. Det gör mig rädd, något jag talat med henne om, men det känns inte som jag når fram.

    Vi har gjort upp sinsemellan sysselfördelningen hemma och dessa är vi nöjda med. Tills hon berättar att det finns vissa saker hon vill att jag ska göra. Inga problem säger jag men när jag ska ta mig an dem så antingen himlar hon med ögonen, suckar högljudd och gör det själv. Jag blir arg för att jag upplever att jag gör det fel, men jag gör det inte på hennes sätt.

    Närheten finns då och då, men absolut inte som den var förr då vi inte kunde släppa varandra. Jag får arga mail på morgonen om jag skulle ha gjort något fel och det senaste mailet får jag ett ultimatum - vi försöker till december annars går vi skilda vägar. Hon säger också att enda anledningen, som hon upplever nu, att hon stannar är för att hon vill sitt kommande barns bästa framtid.

    Jag älskar henne, trots allt detta, och intalar mig själv att allt har med graviditeten att göra. Men tänk om det inte har med det att göra i det här fallet? Jag kan väl inte skylla alla våra problem med det? Känns för "enkelt". Jag vet inte vad jag ska göra. Hon säger att hon saknar den personen jag var, att hon vill ha tillbaka han. Jag anser inte att jag förändrats nämnvärt, inte så mycket som hon får det att låta.

    Alla råd är välkomna. Vi mår båda emotionellt riktigt dåligt av det här och jag orkar knappt ta mig till jobbet om dagarna och hon orkar knappt med sina studier. Jag vill även tillägga att jag pratat med henne om det här, flera gånger, så någon bristande kommunikation har vi inte. Vi vet bara inte hur vi ska göra. :(

    PS. Jag beundrar alla er pappor därute som orkar med denna period. Att det är tufft för mammorna är förståeligt och självklart, men det är minst lika tufft för er män också.

    Tack för ordet!

    / J

  • Svar på tråden Rädd att hon kommer lämna mig
  • heckles

    Oj, ni har jobbat på fort må jag säga.. Själv dröjde det 10 år innan vi skaffade vår första, men då är vi extrema åt andra hållet.. :)

    Jag tror era problem bottnar i ert relativt färska förhållande.. Ni var fortfarande (gissar jag) nykära när ni blev med barn.. Ni är ovana med konflikter och bråk.. Är det något som är viktigt under en graviditet så är det just konflikthantering.. 

    En gravid kvinna har en förmåga att vara sjukt elak för att två sekunder senare brista ut i gråt och känna sig värdelös.. Allt handlar om hormoner..

    Snart nog kommer hon vara en helt ny människa, det kan jag nästan lova dig.. Och jag hoppas att du är kvar där då..!

    Lycka till!

  • Totaltuppgiven
    heckles skrev 2010-04-29 11:16:48 följande:
    Oj, ni har jobbat på fort må jag säga.. Själv dröjde det 10 år innan vi skaffade vår första, men då är vi extrema åt andra hållet.. :)Jag tror era problem bottnar i ert relativt färska förhållande.. Ni var fortfarande (gissar jag) nykära när ni blev med barn.. Ni är ovana med konflikter och bråk.. Är det något som är viktigt under en graviditet så är det just konflikthantering.. En gravid kvinna har en förmåga att vara sjukt elak för att två sekunder senare brista ut i gråt och känna sig värdelös.. Allt handlar om hormoner.. Snart nog kommer hon vara en helt ny människa, det kan jag nästan lova dig.. Och jag hoppas att du är kvar där då..! Lycka till!
    Jo tack, det har gått väldigt fort och något vi kommit överens om att vi nu i efterhand borde ha väntat. Absolut, vi var nykära och vi saknar det något fruktansvärt båda två. Det är bara så mycket med ultimatum och utskällningar som jag ärligt talat inte förtjänar. Jag vill kunna underlätta så mycket som jag kan, engagera mig men jag stötts bort och blir osäker.

    Jag kommer garanterat finnas kvar för henne, jag är orolig att hon inte kommer finnas kvar för oss. Det känns som vad jag än försöker nu går åt pipsvängen, även de mest enkla saker. Jag har hört skräckscenarion från andra och alltid intalat mig själv att det inte kommer hända mig. Nu när jag väl står mitt i centrum vet jag inte vad jag ska ta mig till. Det är drygt två och en halv månad kvar. Jag vill ingenting mer än att leva mitt liv med henne och vårt kommande barn, men jag är så innerligt rädd att det kommer försvinna inom en snar framtid. :(
  • HampusPappa

    Stå ut. Du har inget att förlora och bara allt att vinna. Jag vet, jag har en sambo som är gravid med #2 och det är oerhörda svängnigar. Det är bara att bita ihop, det är en väldigt kort tid i mitt liv. Totalt kanske 2 år. Jag har tänkt att leva i minst 80. så 2 år är en 40iondel. Jag sitter nästan på dass mer än så totalt =D

    Och om det inte ändå skulle fungera så har ni nog en av de vackraste sakerna i världen ihop, erat barn. 

    Det är inte heller rätt att bygga ett förhållande "för barnets skull". Men man kan kompromissa för att få ett drägligt liv tillsammans, båda måste ändra sig med andra ord.  Men nu är din flickvän gravid vilket innebär att du får bita ihop. Har ni varit på föräldragruppsträff? de har ofta familjerådgivare som kan hjälpa till med sådant här jobbigt! Tror alla kommuner har familjerådgivning. Många har fått hjälp av dem. Vi har varit nära att gå till dem, men vi har pratat oss ur det!

    Vet inte om dessa små ord hjälper dig nåt.

    Själv anser jag att det är för lätt att skaffa barn och alldeles för svårt att gifta sig. Det ena kan man ångra...

    Det är ett oerhört ansvar att skaffa barn och själv har jag bestämt mig att jag ska göra allt jag kan göra för min familj. Om min sambo sen bestämmer sig för att bryta det. Ja, det är hennes beslut, men då får hon stå för konsekvenserna! (inget elakt alltså, det är mer ekonomiska och praktiska saker jag menar).

    /HP

  • Totaltuppgiven

    Hej HampusPappa,

    Jag tackar för dina ord. Vi har gått på en del föräldragruppsmöten och även hos en psykolog, och visst har jag lärt mig från föräldragruppsmötena, men psykologen gav oss inte så mycket (sedan om kemin inte fungerade kanske är ett skäl att försöka med en annan). Jag tänker bita ihop och stå ut, det är inte mig jag är orolig för. Jag har ett enormt tålamod, även om jag också har gränser. Men min flickvän och vårt barn är det viktigaste för mig just nu. Det är mer henne jag är rädd för kommer lämna mig. Jag får väl hoppas det löser sig till det bästa. =/

  • heckles

    2½ månad kvar, sen kommer ni båda gå i ett lyckorus - Så länge du (som tidigare skribent redan sagt) håller ut!

    Vad som händer sen är det ingen som vet (relationsmässigt), men ni har en oerhört spännande tid framför er..

    Du får gärna hålla oss uppdaterade hur det går med allt.. Håller tummarna..!

  • Totaltuppgiven

    Hej heckles,

    Jag är övertygad om att vi båda kommer känna ett lyckorus denna dag för vår dotter som kommer. Ärligt talat vill jag bara spola framåt så jag slipper känner denna oro och ångest som kramar sig fast i mig. Nej, klart att ingen omöjligt kan veta detta, men jag hoppas och hoppas att våra många bekymmer kommer lösa sig och att vi kan prata på "lika" villkor när vår unge väl är här.

    Absolut, jag kommer hålla er uppdaterade eftersom även jag behöver hjälp och tips från alla er som är vänliga nog att bistå med denna.

Svar på tråden Rädd att hon kommer lämna mig