leverprov
Jag ska börja lämna leverprover för att få tillbaka mitt körkort. Någon som vet hur det går till? Vad det kostar? Kan man inte dricka någonting under tiden?
Jag ska börja lämna leverprover för att få tillbaka mitt körkort. Någon som vet hur det går till? Vad det kostar? Kan man inte dricka någonting under tiden?
Man tar ett blodprov. Tror det kostar ca 700 kr för varje prov. Beror på vilka prover de kommer att ta. Vissa värden normaliseras snabbt, mendans vissa tar flera månader.
Tack för svaren. Jag har druckit i lördags och ska snart bli kallad för första provet så är lite orolig att det ska bli fel värde på provet.
Vi tar prover för att konstatera nykterhet och mig veterligen så betalar de som vi tar på inte mer än standard; alltså för en mellanliggande provtagning. Typ 80 spänn. Men det kanske är skillnad om man gör det i syfte att få tillbaka sitt kk. Vi tar ju inte av just den anledningen, utan mer av medicinska orsaker.
Mitt lilla tips är väl att du helt enkelt slutar dricka. För det finns prover där man kan spåra alkoholintag bakåt i tiden och det vore väl trist om det är just den sortens prover man tar på dig. För levervärdet berättar sällan hela historien. Jag har träffat fullblodsalkoholister som har anmärkningsvärt fina levervärden. Även om de inte är helt vanliga.
Dessutom så tycker jag att det känns lite sådär att du överväger att fortsätta dricka samtidigt som du försöker få tillbaka ett kort som du sannolikt förlorade för att du drack från första början.