• Anonym

leverprov

Jag ska börja lämna leverprover för att få tillbaka mitt körkort. Någon som vet hur det går till? Vad det kostar? Kan man inte dricka någonting under tiden?

• Svar på tråden leverprov
  • Hannah76

Man tar ett blodprov. Tror det kostar ca 700 kr för varje prov. Beror på vilka prover de kommer att ta. Vissa värden normaliseras snabbt, mendans vissa tar flera månader.

• Anonym (***)
    Hannah76 skrev 2010-04-29 10:22:58 följande:
    Man tar ett blodprov. Tror det kostar ca 700 kr för varje prov. Beror på vilka prover de kommer att ta. Vissa värden normaliseras snabbt, mendans vissa tar flera månader.
    Varför kostar det 700kr?

Jag lämnade prov för ett tag sen, då gick det på högkostnadskortet - med andra ord bör det väl kosta som ett vanligt läkarbesök?
  • Hannah76
    Anonym (***) skrev 2010-04-29 10:26:52 följande:
    Varför kostar det 700kr?Jag lämnade prov för ett tag sen, då gick det på högkostnadskortet - med andra ord bör det väl kosta som ett vanligt läkarbesök?
    Är du dömd för rattfylla?
  • Anonym

Tack för svaren. Jag har druckit i lördags och ska snart bli kallad för första provet så är lite orolig att det ska bli fel värde på provet.

• Hannah76
    Anonym skrev 2010-04-29 11:29:50 följande:
    Tack för svaren. Jag har druckit i lördags och ska snart bli kallad för första provet så är lite orolig att det ska bli fel värde på provet.
    Det beror helt på vilka prov de tar. Men jag skulle tro att de bara tar de vanligaste, och då klarar du dig.
  • Anonym (***)
    Hannah76 skrev 2010-04-29 10:41:43 följande:
    Är du dömd för rattfylla?
    Nej...... så det är dyrare då?

Knasigt egentligen....
  • Hannah76
    Anonym (***) skrev 2010-04-29 11:43:12 följande:
    Nej...... så det är dyrare då?Knasigt egentligen....
    Inte så knasigt. Man tar proverna för att få tillbaka sitt körkort. Har man varit korkad att dricka och köra bil och därmed riskera massor med människors liv - jag då får man betala för att få köra bil igen..
  • Maggis

Vi tar prover för att konstatera nykterhet och mig veterligen så betalar de som vi tar på inte mer än standard; alltså för en mellanliggande provtagning. Typ 80 spänn. Men det kanske är skillnad om man gör det i syfte att få tillbaka sitt kk. Vi tar ju inte av just den anledningen, utan mer av medicinska orsaker.

Mitt lilla tips är väl att du helt enkelt slutar dricka. För det finns prover där man kan spåra alkoholintag bakåt i tiden och det vore väl trist om det är just den sortens prover man tar på dig. För levervärdet berättar sällan hela historien. Jag har träffat fullblodsalkoholister som har anmärkningsvärt fina levervärden. Även om de inte är helt vanliga.

//Maggis
  • Maggis

Dessutom så tycker jag att det känns lite sådär att du överväger att fortsätta dricka samtidigt som du försöker få tillbaka ett kort som du sannolikt förlorade för att du drack från första början.

//Maggis
  • Anonym (***)
    Maggis skrev 2010-04-29 11:54:30 följande:
    Vi tar prover för att konstatera nykterhet och mig veterligen så betalar de som vi tar på inte mer än standard; alltså för en mellanliggande provtagning. Typ 80 spänn. Men det kanske är skillnad om man gör det i syfte att få tillbaka sitt kk. Vi tar ju inte av just den anledningen, utan mer av medicinska orsaker.Mitt lilla tips är väl att du helt enkelt slutar dricka. För det finns prover där man kan spåra alkoholintag bakåt i tiden och det vore väl trist om det är just den sortens prover man tar på dig. För levervärdet berättar sällan hela historien. Jag har träffat fullblodsalkoholister som har anmärkningsvärt fina levervärden. Även om de inte är helt vanliga.
    Hur långt bakåt kan man se på de proverna ? *nyfiken*
Svar på tråden leverprov