• Trickster

havandeskapspenning som timvikarie??

Jag jobbar som timvikarie på ett äldreboende, (började i juni förra året).

Känner nu att det börjar bli tungt för mig med alla tunga lyft, mycket springande osv, har därför tänkt ansöka om havandeskapspenning.. Men hur funkar det när man "bara" är timanställd? Jag har väl rätt till det eller hur är det egentligen?

(Är gravid i vecka 29 förresten)

Och hur räknar jag ut hur mycket pengar jag får ut varje månad, har läst på försäkringskassans hemsida men blir inte mycket klokare av det tyvärr...

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Mvh

• Svar på tråden havandeskapspenning som timvikarie??
  • Hanna1987

Heej..

Jag sitter i samma sits.. Jag va på ett sånt info-möte på FK för ett tag sen men fick inget bra svar mer än att jag skulle prova att söka och se hur de gick!?
    SÅ jag skickade in papperna men dock blev de lite sent så väntar fortfarande på svar.. Har sökt från den 1 maj till den 15 juni.. Har BF den 25 juni.. Men man får ju inte söka för de tio sista dagarna innan BF.. Då får man plocka föräldradagar ist :(
    Har du skickat in moderskapsintyget till FK? För annars kan du ju räkna ut de där.. Eller iaf FP.. Och de e väl samma tror jag.. 
    Eller man ska väl räkna på typ 77% av lönen eller nåt sånt.. 
    Lycka till :)
    BF 2001-06-25 ♥
  • Trickster

Nu kanske jag verkar helt knäpp, men det är mitt första barn och jag är verkligen inte insatt i det här... Men hur räknar jag ut 77% av lönen? jag har inget fast lön, då jag blir inringd om jobb, hur mycket varierar från månad till månad :S

• Hanna1987

Ehm, jadu.. Jag e nog lika knäpp som dig isf :P Haha.. Jag vet inte :P 

Men när jag skulle räkna ut vad min föräldrapenning skulle bli på deras hemsida så skrev jag bara i min årslön och så räknade den ut de till mig ;)