• Trickster

havandeskapspenning som timvikarie??

Jag jobbar som timvikarie på ett äldreboende, (började i juni förra året).

Känner nu att det börjar bli tungt för mig med alla tunga lyft, mycket springande osv, har därför tänkt ansöka om havandeskapspenning.. Men hur funkar det när man "bara" är timanställd? Jag har väl rätt till det eller hur är det egentligen?

(Är gravid i vecka 29 förresten)

Och hur räknar jag ut hur mycket pengar jag får ut varje månad, har läst på försäkringskassans hemsida men blir inte mycket klokare av det tyvärr...

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Mvh

• Svar på tråden havandeskapspenning som timvikarie??
  • Hanna1987

Heej..

Jag sitter i samma sits.. Jag va på ett sånt info-möte på FK för ett tag sen men fick inget bra svar mer än att jag skulle prova att söka och se hur de gick!?
    SÅ jag skickade in papperna men dock blev de lite sent så väntar fortfarande på svar.. Har sökt från den 1 maj till den 15 juni.. Har BF den 25 juni.. Men man får ju inte söka för de tio sista dagarna innan BF.. Då får man plocka föräldradagar ist :(
    Har du skickat in moderskapsintyget till FK? För annars kan du ju räkna ut de där.. Eller iaf FP.. Och de e väl samma tror jag.. 
    Eller man ska väl räkna på typ 77% av lönen eller nåt sånt.. 
    Lycka till :)
    BF 2001-06-25 ♥
  • Trickster

Nu kanske jag verkar helt knäpp, men det är mitt första barn och jag är verkligen inte insatt i det här... Men hur räknar jag ut 77% av lönen? jag har inget fast lön, då jag blir inringd om jobb, hur mycket varierar från månad till månad :S

• Hanna1987

Ehm, jadu.. Jag e nog lika knäpp som dig isf :P Haha.. Jag vet inte :P 

Men när jag skulle räkna ut vad min föräldrapenning skulle bli på deras hemsida så skrev jag bara i min årslön och så räknade den ut de till mig ;)
    Föräldrapenningen och havandeskapspenningen är nog samma belopp skulle jag tro.. Så har du skickat in ditt moderskapsintyg så kan du logga in och beräkna/planera tror jag de står på hemsidan.. Så får du veta mer exakt :)
    Jag jobbar ju också på timmar nu och de varierar väldigt.. Men jag har varit fast anställd tidigare och jobbat i tre år så ska förhoppningsvis få mina pengar beräknade utifrån de.. Om de inte finns glapp ifrån AMS.. Men de hoppas jag inte.. 
    Har du "bara" jobbat på timmar eller? Men jag tror att om du tar från förra året och liksom tar din årslön och delar den på 12 så får du ju en "fast" månadskostnad.. 
    Och om du tar din månadslön och multiplicerar de med 0,8 eller 0,77 så får du nog ut rätt.. Men de e ju innan skatt isf..
    BF 2001-06-25 ♥
  • lilja01

Mycket riktigt, man räknar på inkomsten under de senaste 12 månaderna. Är också timvikarie.. :)

• Hanna1987
    lilja01 skrev 2010-04-29 11:59:55 följande:
    Mycket riktigt, man räknar på inkomsten under de senaste 12 månaderna. Är också timvikarie.. :)
    Okej :)
    Gravid och sökt HP??
    BF 2001-06-25 ♥
  • lilja01

Nej, försöker bli gravid och har därför läst på lite :)

Hanna1987 skrev 2010-04-29 12:08:38 följande:
    Okej :) Gravid och sökt HP??
  • mickispickis

De räknar ut ett snitt hur mkt man jobbat. Tror de gångar med antalet timmar eller nåt sånt.  När ja sökte fick ja papper som chef skulle fylla i, då fyllde de i hur många timmar ja jobbat o hur mkt ja tjänat varje månad... sen räkanar fk ut ungefär hur mkt de tror man kommer tjäna. Fp är ju vad de antar att man kommer tjäna. Har inte fått svar än så får se hur mkt de blir.

• Hanna1987
    mickispickis skrev 2010-04-29 15:30:45 följande:
    De räknar ut ett snitt hur mkt man jobbat. Tror de gångar med antalet timmar eller nåt sånt.  När ja sökte fick ja papper som chef skulle fylla i, då fyllde de i hur många timmar ja jobbat o hur mkt ja tjänat varje månad... sen räkanar fk ut ungefär hur mkt de tror man kommer tjäna. Fp är ju vad de antar att man kommer tjäna. Har inte fått svar än så får se hur mkt de blir.
     Sitter i telekö just nu till FK.. Fått hem papper idag om "inkomst och årsarbetstid för en anställd" och ska fylla i den..
    Men jag skulle nog få min FP grundat på min fasta tjänst jag hade förut och inte från nu då jag jobbat på timmar och gått på a-kassa.. 
    BF 2001-06-25 ♥
  • Trickster

Ringde FK idag, enligt henne som jag pratade med har jag inte rätt till Havandeskapspenning på grund av att jag som timvikarie räknas som arbetssökande?!??!  Jag är inte inskriven på arbetsförmedlingen, (ser ingen anledning när jag klarar mig så bra på min timvik lön). Fick inget konkret svar vad jag då ska göra istället heller..

Vad göra nu då??? Jävla skit

• Trickster
    Hanna1987 skrev 2010-04-29 11:56:36 följande:
    Ehm, jadu.. Jag e nog lika knäpp som dig isf :P Haha.. Jag vet inte :P  Men när jag skulle räkna ut vad min föräldrapenning skulle bli på deras hemsida så skrev jag bara i min årslön och så räknade den ut de till mig ;) Föräldrapenningen och havandeskapspenningen är nog samma belopp skulle jag tro.. Så har du skickat in ditt moderskapsintyg så kan du logga in och beräkna/planera tror jag de står på hemsidan.. Så får du veta mer exakt :) Jag jobbar ju också på timmar nu och de varierar väldigt.. Men jag har varit fast anställd tidigare och jobbat i tre år så ska förhoppningsvis få mina pengar beräknade utifrån de.. Om de inte finns glapp ifrån AMS.. Men de hoppas jag inte..  Har du "bara" jobbat på timmar eller? Men jag tror att om du tar från förra året och liksom tar din årslön och delar den på 12 så får du ju en "fast" månadskostnad..  Och om du tar din månadslön och multiplicerar de med 0,8 eller 0,77 så får du nog ut rätt.. Men de e ju innan skatt isf..
    Jag gick ut skolan som färdig uska juni 09 och har arbetat som semestervikarie och sedan timvik sedan dess, så jag har inte jobbat så länge tyvärr:(

Vad ska jag nu göra eftersom jag tyligen ej har rätt till hp? kan ju inte gå hemma utan några pengar?? :O
  • Hanna1987
    Trickster skrev 2010-04-29 16:23:34 följande:
    Jag gick ut skolan som färdig uska juni 09 och har arbetat som semestervikarie och sedan timvik sedan dess, så jag har inte jobbat så länge tyvärr:( Vad ska jag nu göra eftersom jag tyligen ej har rätt till hp? kan ju inte gå hemma utan några pengar?? :O
    Jo men dom räknar väl 6 månader bakåt i tiden, så de du jobbat hittills borde räknas med ändå :) Hoppas de.. 
    Okej, för han jag pratade med sa jag skulle testa att söka.. Och de tre jag pratat med hittills i telefon har inte sagt till mig att de e hopplöst.. Och idag förklarade jag detaljerat och fick reda på vilka papper som skulle vart osv.. Inget snack från henne att jag inte hade rätt till HP.. Sök iaf och går de inte så får du prata med din BM så hon sjukskriver dig ist.. 
    BF 2001-06-25 ♥
  • FlowerSmurfen

om man har jobbat sommarvikarie-09 med heltidslön, sedan timvikarie-09/10 med tim lön sedan nu kommer man ha sommarvikarie-10 igen i sammanhängande i samma företag. totalt har jag sedan arbetat i samma företag sammanhängande i 14 månader.
    hur räknar man fp el hp?

• pasht

Jag jobbar som timvikare på ett äldreboende och fk ringde mig i fredags och hade beviljat mitt havandeskap ..Så mitt havandeskap starta nu på måndag 17/5 och slutar 3/7 ..Är beräknad 17 juli ..

Håller tummarna för dig :)

• Freja89

Jobbar/jobbade också på timmar på ett äldreboende sedan hösten -09. Sökte hp från och med 5 Maj - 27 Juni och har fått det beviljat utan problem. Dom räknar på antalet timmar man jobbat året innan och hur mycket man fått ut i lön under året.  Så man har absolut rätt till hp fast att man är vikarie! Lycka till.

• Medusan

Hallå, någon här kanske kan svara på min fråga.

Jag har också jobbat som timvik och ska be min arbetsgivare fylla i hur mycket jag jobbat. Det står ju januari-december. Det är alltså inte sista året jag jobbat då som ska fyllas i utan hur det var januari 2009 till december 2009. Eller?

Svar på tråden havandeskapspenning som timvikarie??