• MissVythica

Zonsalva mot värk ?

Jag har värk i både fötter och ländryggen, värst är på morgonen när man ska upp ur sängen =S
    Tidigare har diklofenak+alvedon fungerat bra, även att smörja in innan läggdags med ex zonsalva, men nu har jag läst att zonsalva INTE ska användas under graviditet, och likaså har jag läst ATT det får användas ???

Någon som vet hur det egentligen ligger till ? Har inte använt några som helst antiinflammatoriska mediciner på över en vecka o har ont som f.a.n ...
    (Familjeläkaren vill bara skicka mig till en sjukgymnast, men massagen jag får där gör bara inflammationen värre. Har dock inte träffat läkaren sen jag plussade).

Gott råd, någon ??
  • Svar på tråden Zonsalva mot värk ?
  • Firefairy

"du bör inte använda Zon och andra antiinlammatoriska preparat" sa läkaren till mig när jag hade muskelinflammation i början av grav. så jag knaprade alvedon, och varvade värme/kyla - för tigerbalsam, ormsalva skall man inte heller använda.

kolla på fass.se ang ditt aktuella läkemedel eller ring läkaren - de bör ju veta bäst!

testat akupunktur eller TENS?

• Brallis

Det är asetylsalitynsyran i Zon och voltaren och de andra krämerna som inte är bra för Gravida. I tablettform ska man heller inte ta det när man är astmatiker eller har haft magsår.
    tyvärr är det just de som är bra vid t ex. foglossningar :(. eller muskelinflamationer.  JAg längtar efter at min bebis är ute så jag kan smörja in skuldrorna igen :)

• gudrunberit

Jag har diskbråck och en kraftig inflammation i axeln, men har fått svaret att det är bara att stå ut med smärtan. Jag tidigare fått kortisonsprutor, men det får man inte heller ta när man är gravid.

Jag äter citodon och använder TENS-apparat dagligen. Funkar ok, men tar inte bort smärtan helt och definitivt inte inflammationen eftersom man inte får äta antiinflammatoriskt när man är gravid. Att ha en värmekudde över axlarna på kvällen gör att musklerna slappnar av litegrann vilket kan ge lite smärtlindring. Drygt är det! Försök att stå ut! 

Svar på tråden Zonsalva mot värk ?