• Anonym (Trött på detta..)

Klåda & rodnad i underlivet

Jag har ett stort problem... Det kliar och jag är röd i underlivet. Det kommer då och då, men det känns inte som svamp, för det har jag haft innan och vet hur det känns.

Det kliar och jag har stora röda fläckar vid ljumskarna och bredvid de yttre blygdläpparna, där troskanten sitter. Ibland är jag torr och det kliar där, men ibland är det fuktigt och kliar ännu mer.. Det luktar illa också!

Är det någon som känner igen detta?! Det är så störande...

• Svar på tråden Klåda & rodnad i underlivet
  • Anonym

det låter som samma problem som jag har. jag har en blandning av svamp och psoreasis (eller hur det nu stavas)

Anonym skrev 2010-04-29 11:55:19 följande:
    det låter som samma problem som jag har. jag har en blandning av svamp och psoreasis (eller hur det nu stavas)
    Vad gör du åt det?
  • Anonym (blä)

Ska just nu till gyn själv o kolla upp varför det kliar, och gör ont på ett ställe. Där det gör ont känns som ett litet sår eller nåt....

Vet inte vad det "såret" kan va för nåt... Inte kul det det stökar där nere.....

• Anonym
    Anonym (Trött på detta..) skrev 2010-04-29 12:05:08 följande:
    Vad gör du åt det?
    jag var hos gyn och där fick jag daktacort utskrivet, funkar riktigt bra.
    Anonym (blä) skrev 2010-04-29 12:15:04 följande:
    Ska just nu till gyn själv o kolla upp varför det kliar, och gör ont på ett ställe. Där det gör ont känns som ett litet sår eller nåt.... Vet inte vad det "såret" kan va för nåt... Inte kul det det stökar där nere.....
    Det är ungefär så jag också har det.. fast inget sår, utan mer rodnad precis som eksem som barn kan få i armvecken/ljumskarna..

Kanske ska prova bepanthen?
  • Anonym

Om det är som upphöjda ringar runt det röda är det ringorm som är en slags svamp (har kämpat med det flera år, glömmer tyvärr att smörja när det slutar klia). Det smörjer man i så fall med svampmedel som t ex Pevaryl som köps receptfritt på Apoteket. Det gäller att fortsätta smörja någon vecka tror jag det var efter att det försvunnit så att det inte blossar upp igen.

Anonym skrev 2010-04-29 13:33:15 följande:
    Om det är som upphöjda ringar runt det röda är det ringorm som är en slags svamp (har kämpat med det flera år, glömmer tyvärr att smörja när det slutar klia). Det smörjer man i så fall med svampmedel som t ex Pevaryl som köps receptfritt på Apoteket. Det gäller att fortsätta smörja någon vecka tror jag det var efter att det försvunnit så att det inte blossar upp igen.
    Ja det är upphöjda ringar :( Måste man smörja med svampmedel, eller kan man bara tillföra fukt med mjukgörande salvor?
  • Anonym (blä)
    Anonym (Trött på detta..) skrev 2010-04-29 13:18:14 följande:
    Det är ungefär så jag också har det.. fast inget sår, utan mer rodnad precis som eksem som barn kan få i armvecken/ljumskarna..Kanske ska prova bepanthen?
    var där idag, men det va inget mer än lite torrt, och små torrsprickor (som jag trodde va sår..)

Inen svamp iaf, fick nån salva. Hoppas det blir bättre snart
  • Anonym
    Anonym (Trött på detta..) skrev 2010-04-29 13:57:48 följande:
    Ja det är upphöjda ringar :( Måste man smörja med svampmedel, eller kan man bara tillföra fukt med mjukgörande salvor?
    Du måste använda medel mot svamp i så fall. Skulle inte rekommendera mjukgörande då svamp i sig trivs när det är fuktigt. Sök på ringorm på google så får du veta mer. Skulle gärna hjälpt dig söka men jag sitter på mobilen och vet inte ens om det går att öppna fler fönster på den. Lycka till!
Svar på tråden Klåda & rodnad i underlivet