• marriz99

Bebis kräks genomskinligt/vatten

Hejsan!

Min flicka är 11 veckor och har ätit ersättning sedan några veckor tillbaka. Hon kräks väldigt mycket efter varje matning.

Dock har hon de senaste dagarna kräkts upp vatten varje gång eller genomskinligt kräk.  Det kommer väldigt mycket också men luktar inget speciellt.

Någon som varit med om liknande, vad kan det bero på?? Bör jag vara orolig?

Emmy 100212
  • Svar på tråden Bebis kräks genomskinligt/vatten
  • Philippa

Kanske dags att prova byta ersättning till en annan sort om hon kräks så mycket?

• marriz99

Vi har provat både Semp 1 och Nan..ingen skillnad mellan märkena

Emmy 100212
  • Sephiroth

Hejsan! Hoppas att jag har ett lugnande svar till dig. =) Min son gjorde likadant, och gör fortfarande ibland. Han är en riktig kräkis. ;) Jag fick höra att det är saliv som de sväljer ner, alternativt ersättning som de redan tagit upp näring ur, och därmed är den inte längre "vit". Kan det ibland vara som lite vita stänk i det? Så var det för sonen ibland, och då kände jag mig ganska säker på att det var ersättning som var halvsmält. =)

• zophija

Våran son kräktes ganska mycket förut när han var mindre också. Han har fått bara ersättning från det att han var 1 månad ungefär.

Iaf, för oss så fungerade det mycket bättre ifall man pausade efter halva flaskan ungefär och rapade. Han är en riktig rapkille. Så det kanske är något att prova.
    Våran son verkar vara lika som inlägg #3's son. :)
  • Sephiroth
    zophija skrev 2010-04-29 13:13:15 följande:
    Våran son kräktes ganska mycket förut när han var mindre också. Han har fått bara ersättning från det att han var 1 månad ungefär. Iaf, för oss så fungerade det mycket bättre ifall man pausade efter halva flaskan ungefär och rapade. Han är en riktig rapkille. Så det kanske är något att prova. Våran son verkar vara lika som inlägg #3's son. :)
    Håller med om rapningen. =) Var väldigt viktigt när lillen var ännu mindre. Och att han fick sitta upp och äta fungerade jättebra. Då rapade han om man bara strök honom lite lätt över fontanellen. Dr Browns flaskor fungerar superbra för att minska kräkningar också tycker jag.
  • LilaRos

min son är 16 veckor och kräks ganska mycket. Har gjort det sedan han började med ersättning vid 8 veckors ålder. Han fick ju inte äta sig ordentkligt mätt innan så..

Iaf så är spyan ibland genomskinlig med bara lite vitt i, ibland ren mjölk och ibland tunnare med lite tjockare bitar i.

Smält, halvsmält och osmält ersättning blandat med saliv typ :)

Sen kommer det nästan alltid upp liiiiiite när han rapar

• Bellini

Oroade oxå mig för detta för ett tag sen. Men när vi var på 3 mån kollen så frågade jag läkaren och detta är tydligen helt normalt, kräkningarna lugnar sig med tiden när magmunnen mognar o stänger sig! Men här e det bara kräk o kräk genomskinligt som vitt...byta tröja flera gånger om dan..tvätta tvätta tvätta...o pudra hakan..ha ha!!! Visst e det underbart!!

• marriz99

Tack för de lugnande svaren! Kanske lillan bara är en kräkbebis. Så länge hon går upp i viit br är det väl bara att tvätta tvätta tvätta då=)

Emmy 100212
Svar på tråden Bebis kräks genomskinligt/vatten